Gå til innhold

Hvorfor skal Skattetaten flå enkeltpersonforetak?


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg kan skjønne må en betale ca 37% skatt av inntekt dersom en driver et enkeltpersonforetak, og dette er eneste inntekt en har. Og ingen spesielle fradrag.

 

Om en er ansatt og får samme inntekt (lønn), betaler en bare rundt 28% skatt(?).

 

Hva er grunnen til dette? Eventuelt, har jeg misforstått totalt?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har nok misforstått litt. Hovedregelen er at alle betaler 28% skatt av alle inntekter,også renter, aksjeutbytter etc. Den næringsdrivende betaler i tillegg til dette 11% trygdeavgift av den beregnede personinntekten, mens lønnsmottakeren betaler 7,8% trygdeavgift av lønnsinntekten. Hvorfor det er en slik forskjell i prosentsatsen for trygdeavgift vet jeg ikke helt, men forskjellen er ikke så stor som du har fått inntrykk av.

 

Når det gjelder fradrag; som næringsdrivende kan du jo fradragsføre alle utgifter forbundet med foretaket, mens lønnsmottakeren slipper å føre regnskap og i stedet kan trekke fra et "minstefradrag" som i mine øyne er alt for høyt -inntil 67.000kroner, noe som i de aller fleste normale tilfeller langt overstiger lønnsmottakerens reelle utgifter til inntekts ervervelse. Årsaken er vel at skiftende regjeringer gjennom årene har villet gi skattelette til "vanlige folk med lav inntekt", og hevet minstefradraget, mens de heller burde hevet personfradraget (som også næringsdrivende ville nytt godt av).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Ja, det er dette minstefradraget som gjorde at jeg kom frem til 28%. Og jeg ser at det tydeligvis ikke er bare jeg som har reagert på denne urettferdigheten - så dette spørsmålet med svar hos VG i dag:

 

Minstefradrag næringsinntekt

Hvilke regler/satser gjelder for minstefradrag av næringsinntekt og øvrig inntekt?

 

Det er kun lønnsmottakere som har rett på minstefradrag. Minstefradraget var opprinnelig ment å dekke utgifter som lønnsmottakere hadde relatert til sin arbeidsinntekt. NARF har imidlertid sammen med Bedriftsforbundet foreslått å innføre et standardisert skattefradrag også for næringsdrivende. Vår påstand er at det skjer en diskrimiering i disfavør av de næringsdrivende ved at disse ikke innrømmes den samme skattelettelsen som lønnsmottakere innrømmes gjennom minstefradraget. Denne forskjellsbehandlingen burde vært fjernet ved at også næringsdrivende innrømmes et standardisert ”næringsfradrag”. Forslaget har så langt ikke fått gehør hos den sittende Regjering.

 

Hilsen NARF (Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening)

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Bra det er noen organisasjoner som kjemper for dette. Minstefradraget var jo ment som en forenklet løsning slik at lønnsmottakeren skulle slippe å dokumentere alle sine fradragsberettigede utgifter, og for at skatteetaten skulle slippe å kontrollere all denne dokumentasjonen, men når fradraget faktisk er mye høyere enn de reelle utgiftene, så blir det jo en diskriminering av de næringsdrivende som ikke får minstefradrag...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så vidt jeg kan skjønne må en betale ca 37% skatt av inntekt dersom en driver et enkeltpersonforetak, og dette er eneste inntekt en har. Og ingen spesielle fradrag.

 

Om en er ansatt og får samme inntekt (lønn), betaler en bare rundt 28% skatt(?).

 

Hva er grunnen til dette? Eventuelt, har jeg misforstått totalt?

 

Myndighetene avskyr ENK, det ser en på alt de gjør, du faller helt utenfor alt av ordninger.

I norske myndigheters øyne bør næringsliv være basert på at man smelter noe, er enormt stort, og at man har direktørpamp og fagforeningspamp med kontor så de kan sitte og skule stygt på hverandre, dessuten bør de begge være medlem av AP.

ENK kommer så langt unna dette som mulig, ergo ser man ingen grunn til og legge to pinner i kors for at de skal være særlig attraktivt og drive med slikt.

Mikro AS-er liker de heller ikke, revisorplikt og masse unødige regler, nei man liker ikke microbedrifter i norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Myndighetene avskyr ENK, det ser en på alt de gjør, du faller helt utenfor alt av ordninger.

I norske myndigheters øyne bør næringsliv være basert på at man smelter noe, er enormt stort, og at man har direktørpamp og fagforeningspamp med kontor så de kan sitte og skule stygt på hverandre, dessuten bør de begge være medlem av AP.

ENK kommer så langt unna dette som mulig, ergo ser man ingen grunn til og legge to pinner i kors for at de skal være særlig attraktivt og drive med slikt.

Mikro AS-er liker de heller ikke, revisorplikt og masse unødige regler, nei man liker ikke microbedrifter i norge.

 

Du har dessverre rett. Jeg har tolket det dit hen at folk som driver enkeltpersonforetak ikke er organisert i samme grad som ansatte. Gjennom fagorganisasjoner som LO, har partiene, feks AP, muligheten til å spre propaganda til store velgergrupper. Dette gjør at de legger til rette for denne velgergruppen, og lager mindre insentiver for å drive selvstendig. På tross av at gründerne er de som legger grunnlaget for statens inntekter(!)

 

Dog ser det ut til at det kan være et lys i tunnellen. På FrPs landsmøte i år, snakket Siv Jensen varmt om kvinnelige gründere. Skal vi tro meningsmålingene, så vil Siv få økt innflytelse på næringspolitikken i overskuelig fremtid. Dette tror jeg vil bety flere insentiver for et velstrukturert næringsliv og en bedre hverdag for de minste, samt. at typiske barrierer vil brytes ned.

 

Selv er jeg mer liberalistisk enn FrP, men siden FrP er det eneste store partiet som ser ut til å ville legge til rette for småbedriftene, så får vi håpe de får muligheten til å gjøre det.

 

Jeg ønsker meg et bredt og spennende næringsliv med mange små og mellomstore aktører. I skrivende stund ser det ut til, som du også påpeker, at kun de største er gode nok. Det er uheldig for alle. Ja, med unntak av de som eier de store bedriftene da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Har lest litt på disse sidene om NUF, og det ser ut til å løse en del vanglie problemer for meg som næringsdrivende. Noen som har erfaring med å opprette NUF?

Noen venner av meg har NUF og det funker greit. De har brukt dette selskapet til å opprette NUF.

http://www.varjag.no/goxpage00000011.html

 

Hvorfor skal Skattetaten flå enkeltpersonforetak?

Forøvrig så er det vel politikere som flår oss, skatteetaten gjør bare jobben sin etter gitte føringer.

Lenke til kommentar

Håper Brustad kommer ut av bua si og virkelig gjør noe med det.

Eller rettersagt nei, jeg håper ikke Brustad gjør det men hennes borgelige etterfølger gjør det ;)

 

 

Brustad vil forenkle for de små bedriftene

 

Tirsdag bebudet hun et lovutvalg som skal se spesielt på aksjelovens krav til spesielt regnskap og revisjon. Når en endring kan komme, tør hun derimot ikke å si noe om.

 

– I dag er det slik at alle selskap har samme krav til regnskap og revisjon, enten de har to eller 1.000 ansatte. Jeg mener det må være mulig å få til en forenkling for de små bedriftene, slik at de kan bruke mindre tid på skjemaer og mer tid på å drive bedriften sin, sier Brustad til NTB.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article3125503.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...