Gå til innhold

Butikkens ansvar i forbindelse med heving og reparasjoner


Anbefalte innlegg

Hei alle interesserte:

 

Noen korte punkter jeg kunne tenke meg å få oppklaring på, sliter for øyeblikket med en nettbutikk..

 

1: I tilfeller hvor en vare (laptop) har blitt levert med en betydelig feil og butikken henviser til produsentens sørvissenter for videre behandling av saken, opptrer da butikken rett i forhold til forbrukerkjøpsloven når de videresender kunden til produsenten, eller er det butikken som skal forholde seg til 3. parten?

 

2: I tilfellet hvor produsenten (3. parten) blir kontaktet av kunden og bestiller reparasjon for feilutbedring som ikke løser problemet selv etter 2 reparasjonsforsøk, og kunden formelt hever kjøpet med butikken, er det da rett av forhandler å sende hevingen videre til produsenten for avgjørelse eller er det butikken som skal ta stilling til hevingen?

 

Jeg vil gjerne ha dette avklart om noen kan hjelpe. Dersom det viser seg at flere detaljer er nødvendig vil jeg tilføye dette, men jeg tror dere kan forstå saken. Jeg er spesielt opptatt av punkt 2 angående butikkens ansvar og rolle for opptreden ovenfor kunden.

 

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Butikken kan fint henvise til et annet salgsledd. Av praktiske årsaker kan dette være en fordel for kunden da det kan effektivisere saksbehandlingen og en sak vil ta kortere tid å behandle(merk: kan ta kortere tid). MEN, i følge forbrukerkjøpsloven §35 så kan kunden selv velge hvilket salgsledd som kunden ønsker å reklamere mot. Så dersom du ønsker å forholde deg til butikken så kan du gjøre det, eller direkte med leverandøren, men det er ikke alltid dette er gunnstig for kunden. Men igjen så har man tilfeller med utenlandsprodusenter eller leverandører som hovedsakelig behandler bedriftskunder. I disse tilfellene vil det kunne være både praktiske problemer, språkproblemer og ikke minst mangel for forståelse av forbrukerkjøpsloven. Dette må med andre ord vurderes av kjøper selv.

 

2. Nei. Heving av kjøpet når en og samme mangel oppstår for tredje gang er ikke opp til hverken produsent, leverandør eller butikk å avgjøre. Dette er et krav du har i fra forbrukerkjøpsloven. Det er ikke uvanlig at butikker bruker dette argumentet for å trekke ut tiden og for å kunne lure seg unna reklamasjoner med grunnlag i "produsentens avgjørelser". Dette kan du nekte på og kreve heving der og da. Merk at butikken, leverandøren eller produsenten har krav på å få vurdert mangelen for å utelukke forhold fra kundens side, men de kan ikke avvise krav om heving av kjøp ved å reparere produktet eller sende deg et nytt på dette tidspunktet.

 

Merk at disse svarene forutsetter at mangelen er den samme for hver gang, mangelen ikke skyldes forhold i fra kundens side, at varen er innenfor reklamasjonstiden(2 eller 5 år) og at varen er kjøpt av en privatperson i fra en bedrift(slik at forbrukerkjøpsloven er gjeldende).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...