Gå til innhold

Enda en "Hjelp" jeg skal ha nytt Kompakt kamera

Anbefalte innlegg

Hei.

Da var det atter engang en "Hjelp" jeg trenger ett nytt kamera.

Men først og fremst, jeg har lest opp og ned på diverse tråder, men starter en ny en da jeg ikke helt klarer å bestemme meg.

Pr dags dato har jeg ett Sony Cybershot DSC-W1 kamera, som har fungert veldig greit til mitt bruk. Ikke er jeg verken proff eller amatør, men liker å ta bilder i "hytt og pine".

Prisklassen er 1500 Nkr.

Har brukt video opptakeren på Sony`en og synes den er grei til sitt bruk.

Har selvsagt sett på : SONY DSC-S930

Og dette kamera her : SONY DSC-S980

Men klarer ikke å se "skogen for bare trær".

Så da ber jeg Dere om råd.

Har Dere andre alternativer, Vennligst legg inn link, samt en forklaring hvorfor.

Takk på forhånd.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du seie noko om kva du føler du manglar i kameraet du har? Det gjer det lettare å finne eit nytt kamera til deg. Kvifor vil du ha nytt kamera, dersom det du har fungerar greit? :)

Først og fremst Takk for at De svarer.

Det er jo kjent "problem" at når noe er "gammelt" så arver ungene ting og tang.

Det er også slikt at ungene er "trenger" noe for å kunne dokumentere sine "sprell", så isteden for å kjøpe nytt til dem, så tar de over.....

Jeg vet ikke om det er noe jeg mangler på det kamera jeg har idag, det blir brukt til å a bilder, filme litt, men det er "tørst" på batterier. Bruker 1.5 V, 2700 mAh batterier.

Så ett nytt kamera vil forhåpentligvis være litt mer gjerrig på batteri fronten.

Ellers er det veldig greit kamera, for mitt bruk.

Men som skrevet, jeg kan ikke skille godt nok i mellom de 2-to kamera som jeg linket til, så hvilket av de 2-to er "best" i sin prisklasse.

Takk.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar

Hvis det har noe å si, bruker S930 vanlige AA-batterier, mens S980 bruker et eget proprietært oppladbart batteri. Batteriet på S980 er oppgitt til å holde til 310 bilder eller 155 minutter med videoopptak. S930's AA-batterier holder til omtrent 120 bilder før du må bytte batterier.

Lenke til kommentar

Ei kort liste over dei tekniske forskjellane:

- 980 har 12 Mpix, 930 har 10 (ditt DSC-W1 har 5 Mpix)

- 980 har eit spesialbatteri, 930 brukar AA-batteri

- Brennvidda på 980 er 33-132mm, på 930 er den 36-108mm (ditt DSC-W1 har 38-114mm)

- Blendaropning på 980 er f/2.5-5.6, på 930 er den f/2.9-5.4 (ditt DSC-W1 har f/2.8-5.2)

- 980 har ein større skjerm enn 930

For ei god forklaring på brennvidde (zoom) og blendaropning, kan du sjå i denne tråden. Kort og teknisk ukorrekt forklart dekker 980 eit litt større zoom-område enn 930.

Eg har ikkje klart å finne ut veldig mykje om bildekvaliteten på nokon av desse, om 980 står det både godt og vondt, 930 står det veldig lite om (av det eg har funne).

Det som kanskje er mest vesentleg mellom desse to er batteriet. 980 har eit proprietært batteri av typen Lithium-Ion, medan 930 brukar AA-batteri. Fordelen med Li-Ion batteri er at blitsen brukar kortare tid på å lade seg opp. Ulempa er at du må ha med deg ladaren til kameraet, og du kan ikkje bare bytte (med mindre du kjøper ekstrabatteri). AA-batteri kan du kjøpe overalt dersom du går tom, og det er jo ein fordel.

Når det gjeld megapikslar (Mpix) er det viktig å understreke at fleire Mpix ikkje nødvendigvis gjev betre bildekvalitet. 930 kan ha ein fordel over 980 på bildekvalitet, rett og slett fordi det har færre Mpix, men det kan ein ikkje seie sikkert før dei vert samanlikna.

Vil du handle på Elkjøp (eller andre fysiske butikkar), eller er du open for å handle på nettet? På nettet har ein eit større utval, det kan difor vere lettare å finne kameraet som passar deg best.

Dersom du kan prøve desse mot kvarandre i butikk for å sjå på bildekvaliteten (ta eit bilete, sjå det på PC-skjerm etterpå), vil eg råde deg til det, dersom du ynskjer å kjøpe eit av desse to.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis det har noe å si, bruker S930 vanlige AA-batterier, mens S980 bruker et eget proprietært oppladbart batteri. Batteriet på S980 er oppgitt til å holde til 310 bilder eller 155 minutter med videoopptak. S930's AA-batterier holder til omtrent 120 bilder før du må bytte batterier.

det er jo bare å skifte ut aa bateriene med noen gode nimh baterier og så for du utrolig god baterikapasitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...