Gå til innhold

BK: Dinosaurbåt og rustholk (serie)

Anbefalte innlegg

Nå legger jeg ut min første bildeserie her på Bildekritikken, hadde satt veldig stor pris på feedback om hva som helst angående dette :ph34r:

Bildene er tatt på yttersiden av Andøya, der neste stopp over havet er Island :!:

For denne båten, en gammel sak som forliste her utenfor på 1950tallet ifølge min far, ble det Bøgard som siste stopp. Kan dessverre ikke noe mer om denne historien, og finner ikke noe på det store nettet heller :ermm:

post-179066-1243030174_thumb.jpg

Bilde 1,

Exif:

1/1500 sekund lukker

f/4.5

ISO 100

18mm brennvidde

post-179066-1243030269_thumb.jpg

Bilde 2,

Exif:

1/250 sekund lukker

f/4

ISO 100

21mm brennvidde

post-179066-1243030337_thumb.jpg

Bilde 3,

Exif:

1/350 sekund lukker

f/4

ISO 100

21mm brennvidde

post-179066-1243185808_thumb.jpg

Bilde 4,

Exif:

1/500 sek lukker

f/4.5

ISO 100

18mm brennvidde

post-179066-1243186264_thumb.jpg

Bilde 5,

Exif:

1/125 sekund lukker

f/8

ISO 100

24mm brennvidde

post-179066-1243191346_thumb.jpg

Bilde 6,

Samme som #5, med annen cropping

Edit: Spesifisering av tittel/bilder

Edit 2, la til to nye bilder

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å se at dere likte disse.

Lå veldig mye grubling (har tenkt på å dra dit i noen uker nå...) i forkant av turen min for å ta best mulig bilder der.

Og samtidig prøve å komme nærmere en personlig stil jeg er fortrolig med :ph34r:

Coax, tror nok ikke det blir helt rettferdig å si det der; mange hadde nok fått endel mer ut av disse motivene.. Men takk da :blush:

Lenke til kommentar

Du har funnet deg et spennende motiv her.

Bilde nr. 1 er nok det beste i trioen. Jeg har kun et ankepunkt, og det er at du burde ha stått litt lengre til venstre; slik at stålbjelken tilhøyre ikek hadde vært kuttet.

Bilde nr.2 har potensiale. Jeg selv liker at det som er nærmest, er skarpt, og så blir det uskaprt lengre unna. Jeg ville ha valgt en mindre blender,slik at det hadde vært skarpt fra forgrunnen og til der det blir uskarpt igjen nå. Men mer alvorlig er den utbrente himmelen. Her ville jeg kuttet før himmelen (hvis mulig). Jeg selv liker rusten mer rød; men det er vel en smakssak.

Med bilde nr.3 så har du treffet bedre med hva som er skarpt og uskarpt. Men jeg synes bilder mangler noe for å bli spennende.

Tom

Lenke til kommentar
Du har funnet deg et spennende motiv her.

Bilde nr. 1 er nok det beste i trioen. Jeg har kun et ankepunkt, og det er at du burde ha stått litt lengre til venstre; slik at stålbjelken tilhøyre ikek hadde vært kuttet.

Bilde nr.2 har potensiale. Jeg selv liker at det som er nærmest, er skarpt, og så blir det uskaprt lengre unna. Jeg ville ha valgt en mindre blender,slik at det hadde vært skarpt fra forgrunnen og til der det blir uskarpt igjen nå. Men mer alvorlig er den utbrente himmelen. Her ville jeg kuttet før himmelen (hvis mulig). Jeg selv liker rusten mer rød; men det er vel en smakssak.

Med bilde nr.3 så har du treffet bedre med hva som er skarpt og uskarpt. Men jeg synes bilder mangler noe for å bli spennende.

Tom

Tom, takk :)

Skulle så gjerne hatt med hele båtkonstruksjonen men da måtte jeg så langt unna med mitt vidvinkel-objektiv som har et relativt begrenset utsnitt.. Skal se i filene om jeg har et med hele sulamitten.

Så du så den utbrente himmelen? Argh, håpte på å snike den med uten at det ble reagert på :cool:

Hadde tatt så tett utsnitt som jeg mente var forsvarlig uten å fjerne den helt, og lage et bilde jeg mente ble for "tett" innpå.. Men ja, den skulle nok vært gjort noe med :roll:

Bilde tre er det bildet min samboer trumfet gjennom, hun mente jeg hadde truffet skikkelig med dette bildet, og at det var såpass (sammen med hele serien) ulikt meg å ta slike bilder. Og det var visst positivt :!:

Takk igjenn for din grundige gjennomgang og for at du påpekte disse tingene!

Tommy

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt til to nye bilder, (nr.4 & 5)

der nr.4 har et utsnitt som kutter av båten i andre enden av nr.1, og nr.5 ikke har med utbrent himmel og et annet fokuspunkt med mindre blender.

Bedre disse to?

Edit, spesifisering

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke umiddelbart noe å sette fingeren på med #4 - sammen med det første så blir det en fin duo.

#5 blir litt lang og trang på en gang. Hadde du kuttet vekk de to nederste "spikerene", så hadde det blitt bra. Jeg ville la kuttet gå rett over hodet slik at det blir litt rust på høyre ide før hullet begynner.

Tom

Lenke til kommentar

Haha. Nr4 minnet meg om en vikingbåt, og følgende sitat.

Historielærer: "Kva er den viktigaste delen på eit vikingskip?" Ingen i klassen vet hva faen han prater om: "Den viktigaste delen på eit vikingskip va kjerringi. Ho ligge på botten. Der dei ska vera!".

Selvsagt flesket han til med følgende oppfølgende oppfølger en uke etterpå: "JAJA KARA! Veit de kvifor den viktigaste delen på vikingskipe vart kalla for kjerringi / kjølsvine? DA VA FORDI DEI PUTTA MASTA I HO!".

Lenke til kommentar

Helt subjektivt, og uten å ha noen videre fotoekspertise, så likte jeg bilde nr. 3 best.

De store bildene av vraket synes jeg ble for rotete og de andre nærbildene hadde for mye som var ute av fokus.

Edit: bilde nr. 5 syntes jeg var litt ute av balanse, pga. stenene som synes nede til venstre.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Helt subjektivt, og uten å ha noen videre fotoekspertise, så likte jeg bilde nr. 3 best.

De store bildene av vraket synes jeg ble for rotete og de andre nærbildene hadde for mye som var ute av fokus.

Ærlig sak dèt :!:

Det er egentlig forståelig at nr.3 er såpass godt likt i forhold til de andre, det stikker seg kanskje litt mer ut mht de kunstneriske aspektene i bilder. Litt mindre konkret hva dette bildet er, men linjer som man kanskje kan like (eller ikke) :ph34r:

At det er noen "ute av fokus"-bilder er pga jeg de siste mnd har prøvd og forsket på forskjellige fokuspunkt i bilder. Ikke alle som liker dèt, og kanskje iallefall ikke når fotografen ikke har teknikken heeelt inne enda :!:

Takk for kritikken!

Tom, har lagt til et annet utsnitt nå, som #6. Bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...