Gå til innhold

Noen tanker om førstegangstjenesten

Mads-b

Anbefalte innlegg

Trådstarter skriver spot-on slik jeg våger å si 90 % av førstegangstjenere egentlig har det. Det er egentlig bare de 2-3 første månedene man lærer noe, resten er bare unødvendig repetisjon og småkurs.

Norge bruker like mye penger per innbygger til Forsvaret som Israel. Som kjent har Israel en hærstyrke på rundt 700.000 mann og er kanskje generelt verdens beste soldater. Norge har 10.000 HV-soldater som er 40+ og løper rundt med lisser, jakker og bukser vidt åpne (med bukseselene på F1-en langt ned på anklene). Utrolig hva Norge greier å bruke penger på.

Tror nok ikke du har mye kjenskap til HV....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trådstarter skriver spot-on slik jeg våger å si 90 % av førstegangstjenere egentlig har det. Det er egentlig bare de 2-3 første månedene man lærer noe, resten er bare unødvendig repetisjon og småkurs.

Norge bruker like mye penger per innbygger til Forsvaret som Israel. Som kjent har Israel en hærstyrke på rundt 700.000 mann og er kanskje generelt verdens beste soldater. Norge har 10.000 HV-soldater som er 40+ og løper rundt med lisser, jakker og bukser vidt åpne (med bukseselene på F1-en langt ned på anklene). Utrolig hva Norge greier å bruke penger på.

Tror nok ikke du har mye kjenskap til HV....

Tror ikke jeg heller :p HV-soldater 40+? Trodde 40 var grensen for soldatene i HV, men at det er så shabby som denne personen ville ha det til, stemmer neppe :p

Lenke til kommentar
Hva er det som avgjør om man får bli eller ikke da? Hvor godt man gjør det under rekruttskolen?

Stemmer det at noen blir luket ut. Det er mange faktorer som avgjør hvem som får bli og hvem som blir forflyttet da. Noen ønsker seg vekk fra Ørland, noen blir forflyttet fordi befalet ikke finner dem egnet til å fortsette i tjeneste ved bataljonen, og ellers blir det vel for det meste tilfeldig. Hvor 'godt' man gjør det under rekruttskolen har så avgjort mye å si, også for den videre tjenesten ettersom det er da du skaper førsteinntrykket for befalet. Viktig egenskaper er å være intiativrik, ikke syte, ha stå-på-vilje, det at man kan ha innspill men du skal ikke krangle på noe. Så du kan gjerne si at du er uenig i hvordan noe gjennomføres på en øvelse, men hold det til det. Hvis befalet er interessert i å høre hvorfor du er uenig, så spør de deg sikkert. En positiv holdning er utvilsomt avgjørende og. Er du initativrik, har en positiv holdning, syter lite, gjør som du får beskjed om rask og effektivt og generelt sett står på er det nok ikke umulig at det blir korporalstillegg på dagpengene senere på året.

Lenke til kommentar

Ang. korporalstilling så var det kanskje halvparten som fortjente forfremmelsen, de andre korporalene var så merkelige valg at det skapte kortvarig sinne og frustrasjon blandt de menige, helt til de konkluderte med at korporalstillingen var så verdiløs og ubetydelig at det ikke er verdt å bry seg om hvem som fortjener det osv.

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar
Ang. korporalstilling så var det kanskje halvparten som fortjente forfremmelsen, de andre korporalene var så merkelige valg at det skapte kortvarig sinne og frustrasjon blandt de menige, helt til de konkluderte med at korporalstillingen var så verdiløs og ubetydelig at det ikke er verdt å bry seg om hvem som fortjener det osv.

Kommer helt an på om du havner på 22o eller 52m...

Lenke til kommentar

Leste halvparten av teksten, og ga meg der. Skal inn i Sjøforsvaret i September, orker ikke ødelegge motivasjonen ,min pga en tekst.

Akkurat nå så ser jeg frem til jeg skal inn til Madla. Og jeg er veldig spent på hvordan det blir.

Men uansett hva, så syns jeg at norsk ungdom klager for mye på forsvaret i Norge.

Tenk dere om da.. Jeg vil egentlig tippe at Norge har en av de bedre ordningene i forsvaret.

Hadde du bodd i Russland f.eks så hadde de kommet og hentet deg på døren uten å varsle deg. Du må tjene 2 år i hæren uten å få betalt for det og ingen spør deg hva du vil gjøre og hvor du vil være. I tillegg til "de sterkeste overlever" blant de menige. Og befalet har lov å behandle deg som dritt.

Lenke til kommentar
Noppe. Men kanskje slutte å si at forsvaret i Norge er dårlig og alt det der.

Sikter ikke til noen spesielle personer her, nevner bare generelt.

Etter min oppfattelse så skal ikke forsvaret være et feriested.

Du har ikke vært i forsvaret ennå, hva med å respektere erfaringer fra mennesker som faktisk har gjennomført verneplikten. Det vi snakker om her er inkompetanse og bakover-vendte ordninger i forsvaret som burde vært forbedret, i tillegg til direkte kjipe arbeidsforhold og en destruktiv livssituasjon.

Senest i helgen snakket jeg med tanta mi om fetteren min som avslutter tjenesten sin nå i sommer. Jeg kommenterte at han sikkert gledet seg til å endelig bli fri, og hun svarte "ja, men så ille har dere det vel egentlig ikke?" Det er så sykt respektløst når mennesker som ikke vet hva de snakker om forteller meg at jeg fortjente og hadde godt av førstegangstjenesten min. Til en viss grad har de rett, man vokser som person.

Det forandrer ikke det faktum at stillingen som menig i forsvaret er i mange tilfeller Norges største møkkajobb, og dette har gått de fleste sivile husmødre og unnasluntrere hus forbi. Hvis det er noen som har rett til å syte, så er det menige soldater med drittstillinger.

Endret av Master_Chef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...