Gå til innhold

Noen tanker om førstegangstjenesten

Mads-b

Anbefalte innlegg

Skal selv inn i luftvernbataljonen. Noen som vet om man har gode treningstilbud og tid til å trene?:p

Yay, endelig en annen som skal i luftvern ;) Slik jeg har forstått det så har du normalt perm hver kveld og i helgene, med mindre du er beordret til vakt eller øvelse o.l. Da regner jeg med at du kan klare å klemme inn noe trening :) Hvis det er opptatt på treningsrommet (skulle visstnok være ganske lite på Ørland?) så kan du jo alltids ta en joggetur. Blir spennende å møte de fremtidige medsoldatene den 19. august. Mulig vi støter på hverandre uten å vite det, da det visstnok ikke er mer enn 200 vernepliktige på basen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt OK treningsrom på Ørlandet. 30 meter unna kaserna di.

Er nok litt lite, men nesten ingen som er der som regel, så du kommer nok til å få tilgang til apparatene du har behov for. Er 2 eller flere av hvert apparat også, og en shitload med manualer.

Lenke til kommentar

Skal det mye til for at en blir dimmet under rekrutten? Jeg tar utgangspunkt i at hørsel/syn/vekt osv er likt som det var på sesjon, driver ikke med russtoffer (utenom alkohol i ny og ne, men hvem gjør ikke det? :p ), har ok fysisk styrke og utholdenhet, og sist men ikke minst, har jeg mye motivasjon i forhold til militærtjenesten.

Jeg burde vel klare meg? :p

Lenke til kommentar
Skal det mye til for at en blir dimmet under rekrutten? Jeg tar utgangspunkt i at hørsel/syn/vekt osv er likt som det var på sesjon, driver ikke med russtoffer (utenom alkohol i ny og ne, men hvem gjør ikke det? :p ), har ok fysisk styrke og utholdenhet, og sist men ikke minst, har jeg mye motivasjon i forhold til militærtjenesten.

Jeg burde vel klare meg? :p

du klarer deg nok fint :)

jeg hadde ikke veldig bra styrke eller utholdenhet, jeg klarte meg veldig fint i en ganske fysisk hard stilling, man blir trent opp til å klare det man skal, så lenge motivasjonen er der, så er det stort sett ganske greit.

alle med normal helse klarer seg bra gjennom førstegangstjenesten.

de som dimmer i rekrutten gjør dette gjerne ved å lyve på seg en eller annen sykdom/skade, som forresten er straffbart med inntil 6mnd fengsel (men som tydeligvis støttes av forumet her)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Stridsvogner Herrbrun.... Stridsvogner.

Men ja, er synd at det er mange kjedelige stillinger, men noen må jo gjøre det, og tror forsvaret ville hatt store problemer med å verve mannskap til å heve bommen til diverse militærleire.

Du skal ikke klage! Hos oss har bommene vært ødelagt i over et år. Og vi har kjegler.

Hver gang det kommer en bil som ikke har vært der før. Bare ler de, og prøver å kjøre utenom. Og hvis de greier det, sier de ting som "Du var for treig" etc. Hvis de ikke greier det, kommer det et dunk, men det gjør ikke noe, fordi det var en MB.

Lenke til kommentar

Nei selvfølgelig ikke. Men penger er noe FLO ikke har noe av. Og av en eller annen teit grunn er vi under FLO og ikke sjøforsvaret. Men det skal bli endret, i 2010 eller noe. Og da skal vi kanskje få ny bom, etter papirene har gått litt rundt i systemet.

Men heldigvis er jeg ferdig der 14. juli. :D

Lenke til kommentar

Trådstarter skriver spot-on slik jeg våger å si 90 % av førstegangstjenere egentlig har det. Det er egentlig bare de 2-3 første månedene man lærer noe, resten er bare unødvendig repetisjon og småkurs.

Norge bruker like mye penger per innbygger til Forsvaret som Israel. Som kjent har Israel en hærstyrke på rundt 700.000 mann og er kanskje generelt verdens beste soldater. Norge har 10.000 HV-soldater som er 40+ og løper rundt med lisser, jakker og bukser vidt åpne (med bukseselene på F1-en langt ned på anklene). Utrolig hva Norge greier å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Trådstarter skriver spot-on slik jeg våger å si 90 % av førstegangstjenere egentlig har det. Det er egentlig bare de 2-3 første månedene man lærer noe, resten er bare unødvendig repetisjon og småkurs.

Norge bruker like mye penger per innbygger til Forsvaret som Israel. Som kjent har Israel en hærstyrke på rundt 700.000 mann og er kanskje generelt verdens beste soldater. Norge har 10.000 HV-soldater som er 40+ og løper rundt med lisser, jakker og bukser vidt åpne (med bukseselene på F1-en langt ned på anklene). Utrolig hva Norge greier å bruke penger på.

HV har stramma opp standarden de siste åra, det skal dem ha. Førstegangstjenesten på 6 mnd. er i hvert fall ganske intens, og de gjør forbedringer. Men 40-åringene ser fortsatt like morsomme ut. Ølvom og hestehaler er ikke så uvanlig nei...

Lenke til kommentar

Man kan ikke gjennomføre førstegangstjenesten på 6 mnd i HV lenger. Eneste måten å ta 1. gangstjenesten i HV regi på, er 6 mnd ub kurs og så 6 mnd i en avdeling som UB korporal. En slags "enklere" befalsskole om du vil, med all respekt til HV forøvrig.

Og Ståle jeg klager ikke.. Har ikke tenkt meg inn i et v&s kompani og ligger i hardtrening for å ha god klaring på de fysiske kravene til BS, selv om jeg skal inn til 2. BN... 3000 metern gikk unna på 14.23 i går, hele 3 min raskere enn i fjor høst:)

Lenke til kommentar
Skal selv inn i luftvernbataljonen. Noen som vet om man har gode treningstilbud og tid til å trene?:p

På rekruttskolen trenger du det ikke, bruk fritiden til å spise, være litt sosial og sove, det er harde, lange dager ettersom befalet skal lære deg opp, og du skal omstille deg fra det sivile. Etter det har du en ukes perm, så begynner du på fagutdanningsperioden. Dette er den tiden som er best egnet til å komme seg igang med fast trening, ettersom det blir lite fysisk anstrengende tjeneste. Treningsmuligheten ved Ørlandet er gode, du har trimrommet, fotballbanene, gymsalen, basseng nede på brekstad, og så er det Lerbern da... Forbered deg på mange joggeturer opp på Lerbern og tilbake til basen i FYFO, ellers kan du få lånt deg en sykkel på idretten og sykle ned mot garten, oppover mot hoøya, og tilbake til basen (rundt basen med andre ord.) En annen tid som er god for trening er på øvelser, hvis du har usp/isp vakt e.l. Står VKP kanskje, ta et par push-ups og sit-ups hvert kvarter/hver halvtime, så gå vakten mye fortere unna, lette å holde seg våken (så lenge du ikke tar deg helt ut) fordi du får blodomstrømningen igang igjen. Og du kommer i bedre form. Sitter du isp/usp vakt må du huske å slukke lysene inne i bilen før du går ut pga. lyd/lys-disiplin, og ikke stønne høyt :p Hang-ups i kamo-nettet er en heller dårlig ide, så hold deg unna den. Men ja, det er gode muligheter for å trene.

Lenke til kommentar

Reknet nesten med at det ikke kom til å bli så mye tid til egentrening under rekruttskulen, men tenkte mer på tiden etter. Trener 4-5 ganger styrke i uken når jeg er hjemme og håpte på å kunne fortsette med det i militæret :) Men hvordan blir det når rekruttskolen er ferdig? I brevet sto det noe om at bare 113 blir igjen på ørlandet, mens resten blir forflyttet. Kan man da risikere å bli forflyttet uten at en vil det?

Endret av Hagevikjen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...