Mads-b Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Vet ikke om jeg postet rett, eller om jeg burde poste i det hele tatt, men i sene timer i en container på Ørlandet skjer ting og tang. Jeg bare lurer på om noen kjenner seg igjen i det jeg skriver? Det er mye du kan lære i forsvaret Jeg husker dagen jeg fikk innkallingen min til ett års førstegangstjeneste i det norske luftforsvaret. Alle har sett reklamene. -Det er mye du kan lære i Forsvaret. Det er, i naivismens navn, mildt sagt fristende å gjøre et forsøk. Du hører fra venner og kjente om det fantastiske sosiale miljøet, en opplevelse for livet, noe å ta med seg videre, listen er lang. Du stiller på rekruttskolen full av forventninger, som om det var første skoledag. To måneder senere er du forhåpentligvis mye rikere som person. Det ble ihvertfall jeg. Jeg hadde mye å ta med videre i livet, og jeg hadde lært mye i forsvaret. Du lærer på en helt annen måte hvordan du skal leve tett opp mot, og i samspill med andre mennesker. Du får relasjoner og bånd til mennesker du ikke visste eksisterte, en helt egen type venner. Du har levd seksti dager tett opp mot det som var vilt fremmede. Gode stunder, dårlige stunder, men sistnevnte erindres i ettertid som vakre minner, merkelig nok. Du kommer hjem til den samme sivile tilværelsen du hadde for to måneder siden. Flybillett i hende, gleder de fleste seg til fortsettelsen, som for min del var fire uker kurs i sør-norge. Man oppdager at man har forandret seg på rekruttskolen, forhåpentligvis til det bedre. Plutselig er man nok en gang på et fremmed sted med nye mennesker, men tilpasser seg raskere denne gangen, klok av erfaring. Det er mye jeg har lært i forsvaret. Fire uker flyr avgårde, med en litt mer avslappet atmosfære, som følge at mer tillit mellom befal og soldat. Forholdet blir kanskje ikke ønsket velkommen med åpne armer, men det er ihvertfall mer tilbakelent enn før. Du kurses, trenes og undervises hver dag som vanlig og du lærer mye i forsvaret. Ett beretløp, en dose pepperspray, noen batongslag, mye tåregass og ekstreme mengder gjørme, kuler og krutt senere, er du rustet for yrket ditt som vaktsoldat på en flybase. Du hører drømmeord som turnus, halvtimers matpauser og tilbakelent tilværelse. Dine nye venner ytrer tanker om at hvis tilværelsen fortsetter som den har gjort, er ikke ett å så lang tid. Du er forsåvidt enig, men må innrømme at ett år tilsvarer i tillegg 365 dager med romvask. Det er ikke så ille som det var for tre måneder siden, heldigvis. Befalet har for lengst sluttet med de hvite hanskene og hodelykta på inspeksjon. Det er mye du har lært å vaske i forsvaret. Plutselig blir du slengt inn i en ny tilværelse. Treningen er borte for lenge siden, romvasken er sløvere, du gjør det samme 12 timer om dagen, som er din nye arbeidstid. Du lever som en maskin de neste ni månedene, der det eneste som holder deg gående er permisjonsuka en gang i måneden. Dagen er så rutinepreget at en fabrikkarbeider ville blitt brakt til tårer. Men du holder ut, du har vennene dine. Jeg har lært mye i forsvaret. Noe av det første du lærer, eller kanskje mister, er individualiteten din. Du lærer at forsvaret ikke setter så stor pris på individualismen. Alle er en del av et lag, en tropp og et kompani. Kommandokjeden er absolutt, en lov. Den som har flest vinkler tar ikke feil. Du lærer at det er ingen som tar hensyn til enkeltpersoner. Flere ganger gjennom tjenesten får du muligheten til å søke deg dit du vil tjene videre. Likevel er det forsvarets behov som kommer først. Selvsagt, noen må til Andøya også. Problemet er at i mangelen på individualitet, blir dette i essensen en loddtrekning. Personlige utmerkelser og god innsats er ikke vektlagt i regnestykket. Alle behov de stiller for deg er helhetlig sett ment for felleskapet. Det er ikke noe som heter personlige behov. Et annet aspekt av menneskelig interaksjon er vektlagt; smisking, i mangel på et bedre ord, får deg opp i systemet. Jeg har lært mye av det i forsvaret. Sannheter er subjektive. Det finnes så godt som ingen kommanderende offiserer som foretrekker sannheten. I et forsøk på å unngå ubehaglige spørsmål, og å ha rett i saker man ikke vet noe om, fortelles det halvsannheter og rene løgner. Man finner fort nok ut at man ikke er på samme sosiale plan som sjefen sin. Dine tanker, meninger og interesser er ikke relevante for dem. Med mindre noe annet er oppgitt, gjør jobben din. Det har jeg lært i forsvaret. Så godt som ingen av dokumentene og papirene utdelt internt viser tegn på korrektur eller rettskriving. Selv om dette kan virke som en bagatell, er det en del av min erfaring angående utdanningsnivået blant offiserene. Det virker som en utdanning i forsvaret er en måte å få høyere utdanning på, uten å gå videre med skolefag. Det er et trist faktum. Voksenopplæringens videregåendetilbud er et blekt alternativ til den sivile varianten. Du lærer ikke så mye av det i forsvaret. Jeg har egentlig ikke bruk for noe av det forsvaret kan tilby meg av goder, med unntak av de sosiale erfaringene. Jeg har skoleplass til neste år etter dimmisjon, og trenger da verken studietilbudet deres eller studiepoengene som tilbys. Slik jeg føler det, behandles folk i førstegangstjenesten som gratisarbeidere som gjør monotone jobber for så godt som ingen lønn. Jobber ingen sivile ville tatt, og som er for dyre å mekanisere. Jeg føler at jeg er her for veldedighets skyld, for å gi noe tilbake til landet mitt, for å ikke omgå vernepliktsloven. Jeg er her for å vandre gatene som en stolt norsk borger som har meldt meg frivillig til min lovfestede plikt. Så hvorfor er jeg da så bitter? Hvorfor føler jeg at vi er her nesten på nåde? Hvorfor har jeg til gode å høre noen respektfulle ord fra sjefen min, å bli behandlet som en kollega? De er godt mulig at jeg bare sitter her og klager, men jeg ville virkelig satt pris på noen uttrykte takknemlighet for jobben vi gjør. -Det er flott at dere er her, kremen av norsk ungdom. Jeg har ikke lært så mye som jeg håpet i forsvaret tl;dr Jeg burde levert dette i norsktimen i stedet.. Endret 22. mai 2009 av Mads-b Lenke til kommentar
Master_Chef Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 kjenner meg igjen i samtlige punkter... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Tror dette varierer sterkt avhengig av hvor du havner. Livet som vaktsoldat er ikke det mest spennende, men det finnes likevel håp i forsvaret. Har flere bekjente som nå snart er ferdige i GSV, og som i utgangspunktet så på førstegangstjenesten som noe ork, men som nå mener det er helt topp. Men at det finnes kjedelige og jobber "uten mening" i forsvaret er vel hevet over enhver tid. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Flott skrevet. Et viktig tema du tar opp her. Altfor mange soldater i Norge idag befinner seg i samme situasjon som deg. Det høres jo ut som at du i hvert fall fikk to måneder utdanning, men mange har jo gjerne ikke en eneste time militærfaglig utdanning etter en minimal rekrutt. Dette er også et viktig moment innen debatten om tvungen verneplikt eller ikke, har forsvaret råd til sivil ansettelse innen alle mulige jobber vernepliktige utfører? Og er det rett å bruke et år av unge menns liv til å utføre en jobb en godt trent ape kunne gjort, og samtidig ikke følge opp videreutdanning og trening som gjør soldater til soldater? Jeg var heldig og fikk gjøre det jeg aller helst ville i fgtj. Jeg kan knapt forestille meg hverdagen til en bekjent som er vaktsoldat på LDKN, der man nesten aldri har grønn tjeneste og har så høy vaktbelastning at all tid går med til vakt, mat og søvn. Soldatene er såvidt meg bekjent aldri ute på byen og det sosiale livet ellers er heller labert da det alltid er noen på vakt og man samles lite. Har jeg lest samme tekst på milforum, eller var det bare noe som lignet? EDIT: Killswitch; var selv på GSV, der vaktbelastningen er ganske stor og man har nok i andre halvår minst perm av samtlige vernepliktige i kongeriket, likevel kan det ikke sammenlignes med det å gå som vaktsoldat på en eller annen gudsforlatt base/leir. Endret 22. mai 2009 av fedtcreme Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Hehe, mulig jeg var uheldig med tjenesten, men jeg spurte flere av de valgfolka på rekrutten om de kunne fortelle meg hvilken tjeneste som det var mest action i. Heldig som jeg er kom jeg i et av kullene der basesett 2 IKKE hadde opptak i. Så det ble vakta, og skyteuka var definitivt fet, men alt dabber av når du faktisk skal gjøre noe fornuftig for landet, i stedet for opplæring. "Beste rekrutt har 100% garantert for å komme inn der han ønsker" <- Jadda.. EDIT: Fedtcreme: Du skal få månedslønna (wow, 4200) mi om du finner samme tekst et annet sted. Jeg skrev den på 3 timer containervakt mellom 2000 og 2300 ^^ Endret 22. mai 2009 av Mads-b Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Fedtcreme, ja det stemmer nok, men av hva jeg har blitt fortalt av gutta som er grensejegere der nå stortrives de og skulle gjerne gjort det igjen. Har selv vært i panserbataljonen og hadde ikke mye kjedelig tjeneste den tida jeg var der (skadet - sendt ut etterhvert). Noe hating, men det skremte meg ikke fra å søke meg inn til 2. BN nå til høsten. Hæren er et godt sted å være, i det minste hvor jeg var, og for dem jeg kjenner. Men klart at å få en kjedelig stilling nesten hele tida kan være en skikkelig motivasjonsdreper. Skrekkeksempelet er vel han på forumet her som ble satt på et lager i 9 mnd uten å ha en eneste fornuftig arbeidsoppgave. Etter hva jeg husker hadde han ikke engang våpen, han fikk ihvertfall ikke skyte noe. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Fedtcreme: Du skal få månedslønna (wow, 4200) mi om du finner samme tekst et annet sted. Jeg skrev den på 3 timer containervakt mellom 2000 og 2300 ^^ Hehe, lurte bare på om du hadde distribuert den et annet sted, ikke at du hadde kopiert den. Som sagt, creds til deg for en flott tekst! Lykke til med den videre tjenesten! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg kjenner meg veldig, veldig, veldig godt igjen i det du skriver, bare at jeg ikke en gang fikk vakt og sikringskurset. Jeg har ikke lært noe som helst i forsvaret, egentlig, og den eneste grunnen til at jeg ikke er helt inni gamperæva bitter for det er at jeg rett og slett ikke gidder bruke energi på det. Jeg vet at det finnes utrolig mye kult du kan gjøre i forsvaret, men det er dessverre 3 ape-stillinger per kule stilling, og da er det feil av forsvaret å gi håpefull ungdom inntrykket av at alle som gjennomfører førstegangstjenesten er F-16-kjørende fallskjermjegere som kjører tanks eller driver SIBO hver dag. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Stridsvogner Herrbrun.... Stridsvogner. Men ja, er synd at det er mange kjedelige stillinger, men noen må jo gjøre det, og tror forsvaret ville hatt store problemer med å verve mannskap til å heve bommen til diverse militærleire. Lenke til kommentar
Krok Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Enig på mange punkter. Selv fikk jeg et nytt forhold til forsvaret etter at jeg måtte kjempe med nebb og klør for å få perm til å ta en eksamen. "Det er jo ditt problem at du dreit deg ut i fjor." Jeg gleder meg til neste uke da jeg dimmer og igjen kan bli behandlet med en smule respekt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 kjipt at noen har det slik, men vet at en del har det samme problemet. de burde fjernet alle slike stillinger, men det er faktisk noen som må gjøre dette uansett om det er menige eller ansatte, og menige er betydelig billigere i drift, samt at de holder faktisk ett år, noe mange ikke ville gjort i samme stilling som fast jobb. jeg har vel egentlig opplevd det motsatte og hadde det kjempemorro. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 aklla: Jepp, menige er billigere, men er det etisk forsvarlig å tvinge ungdom til å bruke et år av livet sitt som gratis arbeidskraft, når dette bare gjelder en liten brøkdel av befolkningen? Den eneste fornuftige måten å løse dette på, er å bruke danmark sin modell! Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Stridsvogner Herrbrun.... Stridsvogner. Men ja, er synd at det er mange kjedelige stillinger, men noen må jo gjøre det, og tror forsvaret ville hatt store problemer med å verve mannskap til å heve bommen til diverse militærleire. Til å heve bommer kan de da bare hyre billig arbeidskraft fra Øst-Europa? Neida, skal ikke spøke med det. Selv håper jeg at jeg får en fin førstegangstjeneste i luftvernartilleriet på Ørland Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Stridsvogner Herrbrun.... Stridsvogner. Men ja, er synd at det er mange kjedelige stillinger, men noen må jo gjøre det, og tror forsvaret ville hatt store problemer med å verve mannskap til å heve bommen til diverse militærleire. Til å heve bommer kan de da bare hyre billig arbeidskraft fra Øst-Europa? Neida, skal ikke spøke med det. Selv håper jeg at jeg får en fin førstegangstjeneste i luftvernartilleriet på Ørland Haha, ja. Luftvern er vel kanskje de eneste som er mer forhatt på leiren enn MP Hørt mye rart om den gjengen. Bråk, hærverk etc.. Men det ordner seg i uka fremover da.. General Diesen var på besøk i dag, for å tilrettelegge for ankomsten til Kongen(!) som kommer på besøk i morra. Hvem er vel da mer egnet enn vakta til å sikre veien? Vi skal vandre rundt med skarpt hele tiden mens gubben er her. Gleder meg som et barn. Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 aklla: Jepp, menige er billigere, men er det etisk forsvarlig å tvinge ungdom til å bruke et år av livet sitt som gratis arbeidskraft, når dette bare gjelder en liten brøkdel av befolkningen? Den eneste fornuftige måten å løse dette på, er å bruke danmark sin modell! Hvordan er den danske modellen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Tre måneder obligatorisk grunnutdanning (utvidet rekrutt), uten spesialisering (og dertil dyr opplæring), og verving etter det. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Stridsvogner Herrbrun.... Stridsvogner. Men ja, er synd at det er mange kjedelige stillinger, men noen må jo gjøre det, og tror forsvaret ville hatt store problemer med å verve mannskap til å heve bommen til diverse militærleire. Til å heve bommer kan de da bare hyre billig arbeidskraft fra Øst-Europa? Neida, skal ikke spøke med det. Selv håper jeg at jeg får en fin førstegangstjeneste i luftvernartilleriet på Ørland Haha, ja. Luftvern er vel kanskje de eneste som er mer forhatt på leiren enn MP Hørt mye rart om den gjengen. Bråk, hærverk etc.. Men det ordner seg i uka fremover da.. General Diesen var på besøk i dag, for å tilrettelegge for ankomsten til Kongen(!) som kommer på besøk i morra. Hvem er vel da mer egnet enn vakta til å sikre veien? Vi skal vandre rundt med skarpt hele tiden mens gubben er her. Gleder meg som et barn. Forhatt? Ingen som liker luftvernssoldatene altså? Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Forhatt? Ingen som liker luftvernssoldatene altså? Det var ikke lenge siden de greide å velte en militærbil på rullebanen på grunn av en brekksving. Fikk en del minuspoeng der. I tillegg er de den slækkeste gjengen på leiren. ^^ Hadde et nærmest gratis truckførerkurs her som velferden arrangerte, og selv om de var 9 ledige plasser nektet de luftvern å melde seg på, av frykt for at de ville lage dårlig stemning for resten. På den andre siden er det MANGE av dem, og miljøet virker kjempebra, da luftvern har deilige arbeidsdager. Hold deg til dine egne, og du vil klare deg Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Forhatt? Ingen som liker luftvernssoldatene altså? Det var ikke lenge siden de greide å velte en militærbil på rullebanen på grunn av en brekksving. Fikk en del minuspoeng der. I tillegg er de den slækkeste gjengen på leiren. ^^ Hadde et nærmest gratis truckførerkurs her som velferden arrangerte, og selv om de var 9 ledige plasser nektet de luftvern å melde seg på, av frykt for at de ville lage dårlig stemning for resten. På den andre siden er det MANGE av dem, og miljøet virker kjempebra, da luftvern har deilige arbeidsdager. Hold deg til dine egne, og du vil klare deg Hehe, såpass altså Da får vel jeg være en av de få luftvernsoldater som oppfører seg Lenke til kommentar
Hagevikjen Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Skal selv inn i luftvernbataljonen. Noen som vet om man har gode treningstilbud og tid til å trene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå