Gå til innhold

wlan merkverdigheter med altibox

Anbefalte innlegg

Fikk fiber fra Viken fibernett for noen dager siden. Altibox boksen har innebygd wlan, men har slitt med å få stabil tilgang til denne. Kablet funker det utmerket. Etter å ha prøvd meg gjennom alle trådløse kanaler ser det nå ut til at jeg er stabilt oppkoblet, men får likevel litt pussige utslag på hastighet. Har 30/30 mbps abbonement. På den ene laptopen oppnår jeg nå stort sett hastigheter på over 10, mens på en annen (stasjonær) pc ligger det på under halvparten. Laptopen kjører xp og den stasjonære vista (uten at jeg kan forstå at det skulle utgjøre noen som helst forskjell på akkurat dette). Med mitt gammle oppsett med telennor adsl og en linksys router var det ingen slike forskjeller å se mellom forskjellige pc-er. Noen som har erfaringer med lignende?

Endret av R-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan melde om at jeg har lignende problemer, uten å ha videre mye peiling på nøyaktig hvorfor. Jeg har en iMac som står like ved ruteren og en stasjonær PC mer eller mindre direkte over, pluss en laptop som er litt rundt omkring. Har fått hastigheter på under 30%, ofte ned mot 10% av det jeg abonnerer på, på skrivebordsmaskina, men på maccen som er kobla på med kabel, går alt helt upåklagelig. På laptoppen er det for det meste helt greit.

Jeg planlegger av diverse grunner å bare fikse en kabel opp til PCen, så jeg har ikke sett nærmere på trådløse måter å fikse det på, men du er i alle fall ikke alene :)

Lenke til kommentar
Kan melde om at jeg har lignende problemer, uten å ha videre mye peiling på nøyaktig hvorfor. Jeg har en iMac som står like ved ruteren og en stasjonær PC mer eller mindre direkte over, pluss en laptop som er litt rundt omkring. Har fått hastigheter på under 30%, ofte ned mot 10% av det jeg abonnerer på, på skrivebordsmaskina, men på maccen som er kobla på med kabel, går alt helt upåklagelig. På laptoppen er det for det meste helt greit.

Jeg planlegger av diverse grunner å bare fikse en kabel opp til PCen, så jeg har ikke sett nærmere på trådløse måter å fikse det på, men du er i alle fall ikke alene :)

Er nok helt normalt at det tråløse ikke gir full pott. Det jeg ikke skjønner er at det er så stor forskjell fra pc til pc på wlan...

Lenke til kommentar
Dette er grunnet fysisk distanse og massetetthet, chipset'et for wifi og støy fra andre kilder.

Hastighetsforskjellene er registrert med målinger gjort gjentatte ganger på samme sted på to forskjellige maskiner. Og som sagt tidligere var ikke dette et problem ved tidligere oppsett. Dog skal det nevnes at hastigheten på tidligere abbonementet var på ca 3mbit/s, mens jeg nå har 30 mbits/s. Kan det være at chipsetet gjør så stor forskjell pga dette? Den desidert raskeste og nyeste maskinen er den som oppnår lavest hastighet på wlan-et.

Endret av R-B
Lenke til kommentar

Har plukket opp fra flere hold at WLAN-delen på Altibox er middelmådig.

Og har vært borti et tilfelle hvor de har solgt inn Altibox-løsning med WLAN til en boligblokk med liten avstand mellom etasjene/leilighetene - 4 etasjer pr. oppgang, 2 leiligheter pr. etasje - dere kan jo tenke dere hvor festlig det er med 8 naboer som "Hører" hverandres lavkvalitets WLAN-utstyr forøke å ta "makta" over naboens.

I dette tilfellet har de til og med blitt anbefalt av kundeservice å anskaffe et separat 802.11n-basert aksesspunkt som "overdøver" de andre - flott hvis det rådet gis til alle i blokka da.:)

Lenke til kommentar
Har plukket opp fra flere hold at WLAN-delen på Altibox er middelmådig.

Og har vært borti et tilfelle hvor de har solgt inn Altibox-løsning med WLAN til en boligblokk med liten avstand mellom etasjene/leilighetene - 4 etasjer pr. oppgang, 2 leiligheter pr. etasje - dere kan jo tenke dere hvor festlig det er med 8 naboer som "Hører" hverandres lavkvalitets WLAN-utstyr forøke å ta "makta" over naboens.

I dette tilfellet har de til og med blitt anbefalt av kundeservice å anskaffe et separat 802.11n-basert aksesspunkt som "overdøver" de andre - flott hvis det rådet gis til alle i blokka da. :)

Det du sier gjelder alt WLAN utstyr uansett kvalitet, har ingenting å gjøre med at det er altibox sitt eller "dårlig kvalitet".

De mest bruke wifi standarden er ikke laget for så tettbebygg, da de som lagde standarden tenkte ikke "så langt" vedrørende støy. Det er 11 "kanaler" vi bruker i Norge, hvorav flere av dem overlapper hverandre. Fysisk forskjellige frekvenser er derfor kun kanal 1,6,11. så 30 boliger fordelt optimalt med 10 personer per fysiske frekvens betyr at fortsatt 10 wifi sitter støyer for hverandre.

Løsningen er som du sier å kjøpe deg noe enda kraftigere å håpe at din sender knuser dem andre sine, som ikke er bare for de andre igjen;) Ny teknologi kommer som optimaliserer slik at de ikke "støyer" så mye for hverandre osv, men inntil den benytter seg av flere frekvenser så har vi dette wlan problemet.

Lenke til kommentar

Kan også meddele at jeg har samme problem til tider. Vi har har Lier fibernett og har både telefon, internet og tv abonomanget. Har hendt en gang at Telefonen streiker og bare lager støy. Internet farta er veldig grei etter min mening, noen småstopp men ikke noe alvorlig. Tven er nok noe verre, det kommer ofte små skurringer på skjermen og lyder hakker. Det tar en kjapp trykk på av/på knappen for å fikse dette. Dette funker ikke noen ganger.

Kunde servicen er nok noe av det verste jeg har vært borti. De svarer ikke selv om dette er i riktig tid. De kan ikke bistå med et eneste godt råd når man først får tak i dem. De er fryktelig flinke til å råde oss til å restarte boksen. Jo dette kan jo hjelpe hvis det ikke var for at vi har restartet den 10 ganger før.

Vi lever i et samfunn hvor vi blir vant til at ting ikke fungerer :hrm:

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar

Har nå koblet opp med en Linksys router. Fungerte mye bedre. Men opplever fremdeles av og til at nettet blir tegt/mister forbindelse. Tror ikke det skal være så mange sendere i nærheten at det skal være noe konflikt der heller. Får bare opp to andre wlan når jeg scanner. Tidligere kjørte jeg Linksys routeren mot Telenor adsl-modem, og det fungerte knirkefritt. Har gått utifra at linjen er stabil når jeg kobler direkte til hjemmesentralen med kabet, men skal kjøre pingtest på denne i kveld for å sjekke om det er noe kluss der.

Lenke til kommentar

Kablet ser alt ok ut. Er tydligvis wlan-delen som jeg sliter med. Har tweaket litt på innstillingene på Linksys routeren, og opplever nå en mer stabil linje når først jeg er oppkoblet. Men sliter fremdeles litt med at oppkoblingen faller ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...