AiKi Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Hjelper det saken noe med en halvtreg Sigma 80-200? God gammel konstruksjon med MD-fatning, og lite interessant å ha liggende ettersom den ikke er noe verdt, antagelig er ganske middelmådig, og Minoltakameraet jeg fikk av en bekjent har tatt kvelden. Tror den tar 52mm-filtre (har ett), og er i god stand rent mekanisk. Må bare finne den først, men det skulle ikke by på noen vanvittige problemer å få overlevert den når det skjer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Aiki;den kan være fin å ha i bakhånda. Akkurat nå så har vi nok optikk til å teste det meste som er forseslått; så vi kan komme tilbkae etter neste massakre runde. Tom Lenke til kommentar
grizley Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Når kommer neste runde Tom? Venter i hverfall i spenning og glede Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Når kommer neste runde Tom? Venter i hverfall i spenning og glede SOm jeg nevnte i denne posten, så har ikke jeg ledig tid før over helgen Så da er det å finne en ettermiddag/kveld hvor Anew, undertegnede og Dewil (videofotograf) er alle ledige; og det ikke regner alt for mye. Tom Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 Jeg er stort sett klar når som helst etter helga. Bare å finne en dag det passer for deg og anew... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 (endret) En ting som slår meg her er at dere ikke har noen argumenter. Argumentet er jo tydelige nok. UV-filter er generelt sett bortkastede penger fordi det ikke beskytter mot noe som frontelementet ikke ville ha tålt uansett (og ja det finnes visse hederlige unntak). Det er vel heller UV-filterentusiastene som mangler skikkelige argumenter og må ty til røverhistorier om "en jeg kjenner som mistet objektivet på en spiss stein og hadde han ikke hatt UV-filter hadde objektivet gått i tusen knas". Disse påstandene går igjen i hver eneste diskusjon om disse "beskyttelsesfilterne". Men hvor ofte hører man det motsatte? "Jeg mistet objektivet på en spiss stein og det gikk i tusen knas - skulle ønske jeg hadde brukt UV-filter..." Jeg har fortsatt til gode å høre en slik historie - synes ikke du det er litt rart? Endret 21. august 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
Spook Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Man trenger ikke en mastergrad i noe som helst for å forstå at et filter foran frontelementet faktisk beskytter mot "noe". Det er faktisk mulig å få riper i coatingen på frontelementet, og i selve frontelementet også for den saks skyld, og det er faktisk mulig at dette kunne vært unngått dersom man hadde et filter i front. Det kan da ikke være mulig å være uenig i det. Spørsmålet blir da i hvilke situasjoner et filter vil kunne gi beskyttelse samt hvor mye og hvor sannsynlig det er at objektivet blir utsatt for en slik situasjon, men *noe* beskyttelse vil det gi i bestemte situasjoner. Likeledes så er det helt åpenbart at når man setter et filter foran frontelementet på objektivet sitt så så påvirker det bildet som blir tatt negativt i noe grad. Spørsmålet er hvor mye, noe som selvsagt avhenger av kvaliteten på filteret. Om det skal være noe vits i å diskutere dette så får man heller diskutere hva et filter kan beskytte mot samt hvilke filtre som er gode og hvilke som ikke er det. Å prøve å *bevise* det ene eller det andre i forhold til om filter kan beskytte eller ei blir for dumt om det ikke gjøres mer vitenskapelig og under kontrollerte forhold - og det er det vel svært få, om noen, her som har forutsetninger for å gjøre. Men en viss underholdningsverdi vil det jo uansett ha. Videre krangling rundt dette blir bare dumt og bortkastet, det får eventuelt fundamentalistene ta seg av. De viser seg jo frem og hvem de er når de eventuelt fortsetter. Saklig diskusjon med et litt mer åpent sinn derimot kan jo være interessant. Endret 21. august 2009 av Spook Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 Ha ha, ja da så. Har nok ikke hørt om noen som har knust frontelementer, og heller ikke om noen som har knust filteret heller. Jeg er nok egentlig ingen ekstremist eller fundamentalist innen filterbruk, nei, iallefall ikke etter egen bedømming. Men allikevel har jeg UV-filter til begge objektivene, og jeg bruker dem også. Ikke alltid, og ikke like ofte på begge objektivene riktignok. Om jeg på grunn av det oppfattes som en som er en ekstrem fundamentalistisk filterbruker som bruker dette pga en ubegrunnet redsel mot det ukjente så får det heller bare være slik. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 Men allikevel har jeg UV-filter til begge objektivene, og jeg bruker dem også. Ikke alltid, og ikke like ofte på begge objektivene riktignok.Godt å høre Jeg tro kanskje vi mange av oss er mer nyanserte enn det vi gir utrykk for her. Debatter fører ofte til slik polarisering. Er forresten ikke så mange innlegg siden jeg nyanserte meg litt, sa noe om at jeg i framtida kanskje ville bruke beskyttelsesfilter i enkelte situasjoner. Men det ikke det folk husker. Det er spissformuleringene som sitter igjen. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2009 Blir det noe knusing snart? Vi venter i spenning! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2009 Tom og jeg er desverre veldig opptatte på hver våre kanter, så vi har ikke klart å få til noe mer. Imidlertid har vi noen veldig kule "tester" planlagt, og massevis av glass (med mer ) å knuse. Så snart Akam-boken er i trykken kan dere se frem til mer moro... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. oktober 2009 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg vil ha glassknusing med høstfarger, ikke kjedelig grå glassknusing. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg vil ha glassknusing med høstfarger, ikke kjedelig grå glassknusing. Jeg også, så vi får stå på for å få ferdig boken... Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 15. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Hvor blir det av denne testen? Jeg gleder meg som en unge! Jeg begynner å mistenke at det hele var et påskudd for å samle inn masse kit-objektiver til et eller annet skummelt formål ... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Nå er endelig Akamboka ferdig. Så vi bør kunne få til noe etter jul en gang. Tom Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 15. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Hvis dere har behov for flere objektiver så kan jeg donere bort en (ghetto-mod) konica 50mm med uv filter. Den går rett på 4/3 uten adapter - så den kan testes før og etter. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 15. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Nå sner det som bare det, men jeg tar juleferie fom. fredag. Det kan tenkes at jeg faktisk har tid(!) i neste uke - dette må jo gjøres midt på dagen pga. de rådende lysforhold. Tom - du får si ifra når det funker for deg. ...også bør vi ha på plass en video-person. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 Nå skal jeg jobbe neste uke; så da er det litt vanskelig ... Men tredje juledag (søn 27.) er en dag jeg skal gjøre veldig lite. Resten av jull og nyttår er jeg enten på Gressvik eller i Trysil Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. april 2010 Det er vår i luften, Tom... og jeg har en haug med UV-filtre som kaller. Vi skylder verden (og donorene) noen mer dyptpløyende tester... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. april 2010 Rapporter Del Skrevet 19. april 2010 Hva med å teste om det gir adekvat beskyttelse mot sprenglegemer? Just for the heck of it. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå