Dewil Skrevet 14. august 2009 Rapporter Del Skrevet 14. august 2009 Knus 80-200'n din da vel.. Ser nesten likt ut Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. august 2009 Rapporter Del Skrevet 14. august 2009 Knus 80-200'n din da vel.. Ser nesten likt ut Hvis du tror det så vet ikke du hvordan 80-205en jeg donerte ser ut. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 14. august 2009 Rapporter Del Skrevet 14. august 2009 utfallet da vøtt.. et knust objektiv ser ut som et knust objektiv uansett Bare å finne slegga. Da har du også god grunn til å kjøpe den nye 70-200 vrII smart thinking... hehe Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. august 2009 Rapporter Del Skrevet 14. august 2009 utfallet da vøtt.. et knust objektiv ser ut som et knust objektiv uansett Bare å finne slegga. Da har du også god grunn til å kjøpe den nye 70-200 vrII smart thinking... hehe Jeg må bare gjenta. Hvis du tror det så vet ikke du hvordan 80-205en jeg donerte ser ut. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 18. august 2009 Rapporter Del Skrevet 18. august 2009 Tim varmer glass. Foretok et lite privat eksperiment her, som kanskje setter det med hvor mye coating tåler i litt perspektiv. Testen kan enkelt beskrives slik. Fyrte en sigarett, og dro den godt varm. Sneipa den så mot frontelementet på et Chinon 50mm f:1,4, ved først å dytte den rett mot glassfalta, for så å skure den godt rundt. Avslutta eksperimentet med å pussa av og visuell inspeksjon. Ingen synlige endringer. Gammel Chinon optikk kan ikke betegnes som kvalitetsoptikk. For meg er den kun en nødløsning når 3200 ISO ikke holder. Poenget er at coatinga trolig kun holder middels til under middels kvalitet. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Noen ingeniører der ute som har forslag til en slags testrigg? Jeg har ti samfunnsvitertommeltotter og noen plankebiter... Tester jeg har i tankene: Hva er værst å tørke bort fra frontelementet -sand eller knust UV-filter? Når Mette Marit kommer - hva er best av UV-filter og solblender når du må slåss med paparazziene? Har UV-filter noen hensikt når objektivet er solid nok til å overleve et fall (siden vi i forrige runde kunne konstatere at objektivet ble mekanisk ødelagt ved fall, uavhengig av UV-filter - men solblender beskyttet en hel del)? Andre forslag? - Folk som liker å ta vare på ting og som får fysisk vondt når noe dyrt beveger seg fra "mint" til "lett brukt", slipper de å engste seg for å ripe opp selve objektivet dersom de isteden rengjør et filter? og kanskje: - Dersom man kanskje noe uforsiktig tørker bort ukjente substanser fra frontelementet, er mennesker av den typen som er nevnt i forrige punkt utsatt for å engste seg for å lage riper? Det burde være bedre problemstillinger for en samfunnsviter Endret 19. august 2009 av Cax Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Bare for å legge til noe i filter-diskusjonen... Hvis du skal kjøpe/selge brukt er det mange som ikke vil ta i linsa hvis den ikke har hatt på UV-filter siden den forlot butikken. Aller helst skal den ha stått i esken, ubrukt, på et temperert og tørt sted Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Til de to siste innleggene og tankegangen som ligger bak dem. Det finnes to typer optikkkjøpere. De som kjøper den for å eie den, og dem som kjøper den for å bruke den. Jeg hører hjemme i den siste kategorien Mine aveininger preges av det. Hadde jeg vært samler eller spekulant, ville jeg sikkert brukt beskyttelsesfilter. Og for at jeg ikke skal oppfattes som fundamentalist. Det kan hende at jeg etterhvert kjøper meg et beskyttelsesfilter eller to, for å bruke i helt spesielle situasjoner. Men ikke for permanent bruk. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 fototim og resten av gjengen: bruker dere beskyttelsesfilter når dere fotograferer ved kysten (eller annen type vann/sjø), dersom det er en reel fare for å få sprut eller liknende på frontellementet? Er nemlig litt usikker på hva jeg ville gjort... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Nei, ikke jeg i hvert fall. Men hvis jeg mistenker at jeg har fått litt saltvannssprut på objektivet/kamera prøver jeg å huske å vaske lett av med en fuktig klut når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) fototim og resten av gjengen:For å svare for meg selv med et eksempel som dere kanskje kjenner fra før. For drøyt et års tid siden hadde jeg et "eventyr" til sjøs på linefiskebåt som førstreis stuert. Saltere enn det blir det ikke, tro meg. Så sant det overhodet var forsvarlig å oppholde seg på dekk, var jeg ute og fotograferte når jeg hadde tid og overskudd. Uten beskyttelsesfilter eller noen form for kamerakondom. Jeg fotograferte og en del ut gjennom byssevinduet. Der var jeg nærmere havflata, tipper det kunne dreie seg om et par meter, og i ruskevær slo sjøsprøyten inn gjennom vinduet. Skippern var forresten ikke noe særlig begreistra for den aktiviteten. Han var bekymra for at jeg skulle få inn sjø Nærkontakt med ramsalt sjø mao. Såpass at jeg trengte å dusje av meg salt etterpå. Hverken kamera eller frontelement tok synlig skade. Jeg så egentlig ikke noen grunn til å bekymre meg over saltskader iom. at jeg reingjorde med ferskvann umiddelbart etterpå. Ville kanskje vært litt betenkt om dette vært den daglig bruken av utstyret over lengre tid. Langtidsvirkningen kan jeg desvere være mer konkret om, siden båten havarerte og sank, og utstyret gikk tapt. Endret 19. august 2009 av fototim Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 fototim og resten av gjengen: bruker dere beskyttelsesfilter når dere fotograferer ved kysten (eller annen type vann/sjø), dersom det er en reel fare for å få sprut eller liknende på frontellementet? Nei. 18-70'en min, påmontert en D70, ble totaldruknet av en brottsjø for noen år siden - selvsagt uten filterdilldall. Både kamera og objektiv lever i aller beste velgående i dag (selv om objektivet mekanisk sett begynner å bli litt rufsete i kantene som følge av mye mishandling over 4 år). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 For oss som har sett hvordan Anew behandler utstyret sitt; så kan jeg trygt si at det må mer enn et UV-filter for å beskytte det Mye mer ... Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Som det står på kamerabaggen min: Abandon all hope ye who enter here (og jeg har ennå til gode å virkelig ødelegge noe, selv om noen ting er litt rufsete i kantene... men det er vel også rimelig åpenbart at jeg ikke er i målgruppen for D40. ) Endret 19. august 2009 av Anew Lenke til kommentar
Cax Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Som det står på kamerabaggen min: Abandon all hope ye who enter here Da høres det ikke ut som om overdreven rengjøring er hovedproblemet nei. Ingen vits i å overtale Petter Solberg til å behandle dashbordet sitt med vinylbeskytter, tross alt Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. august 2009 Rapporter Del Skrevet 19. august 2009 Jeg var å kjørte en tur på grusvei her om dagen. I fint vær, så da var alle vinduene åpne. Kameraet lå klart på setet ved siden av meg, uten frontdekslet på fordi jeg tenkte jeg skulle prøve å ta noen raske bilder av fugler om jeg så noen. Jeg så ingen fugler.. men da jeg skulle sette kameraet i veska igjen og skulle sette på frontdekslet så la jeg merke til et fint støvlag over hele frontlinsa. (Det var jo over hele kameraet også men det er jo intet problem å tørke bort.). Jeg må innrømme at jeg da ønsket meg at det var et filter frempå da.. og jeg klarte heldigvis å undertrykke lysten til å få tørket vekk det støvet der og da. Så det er en test jeg kunne tenkt meg at dere kjører. Ville det skadet frontlinsa om jeg brukte en fille å tørket bort det støvet, fra en grusvei er det vel noe fin sand egentlig? Da jeg var hjemme igjen tok jeg først blåsebelgen og blåste vekk det jeg klarte. Så tok jeg en fuktig klut og la pent over frontelementet uten å gni noe, med den tanken at det støvet da festet seg til den våte kluten.. Etter noen "runder" (dumt å skrive "runder" når det var akkurat det jeg ikke gjorde med kluten..) med våte kluter hadde jeg fått bort alt sammen, og gikk igang med rens slik jeg bruker det ellers. Når alt så var rent og pent igjen så skrudde jeg på UV-filteret, og la den tomme eska ned i fotosekken så jeg kan ta det av igjen ved behov. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Så hvis du hadde hatt UV-filter på hadde du tatt sjansen på å tørke bort støvet med en gang? Det er ikke så nøye om du får riper i et UV-filter til 500 kr? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Så hvis du hadde hatt UV-filter på hadde du tatt sjansen på å tørke bort støvet med en gang? Det er ikke så nøye om du får riper i et UV-filter til 500 kr? Det er i hvertfall mindre skummelt enn riper i et objektiv til mange ganger prisen Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Så hvis du hadde hatt UV-filter på hadde du tatt sjansen på å tørke bort støvet med en gang? Det er ikke så nøye om du får riper i et UV-filter til 500 kr? Eller så kunne jeg jo tatt av uv-filteret om jeg skulle ta noen bilder før jeg kom hjem til vannkrana, eller gått ned til elva og skylt det der om jeg absolutt måtte ha det på igjen.. Det er lettere å rense et filter uansett hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. august 2009 Rapporter Del Skrevet 20. august 2009 Eller du kan gjøre som meg; ta med blåsebelg/linsekost i kamerabaggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå