Anew Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Da har Tom og jeg gjennomført vår UV-filter krasjtest - i det minste første iterasjon. Vi har knust litt glass, og vi har knust et par objektiver. Testen har, ikke uventet, vist at UV-filteret hjelper heller lite, og at det som virkelig beskytter er solblenderen (eller motlysblenderen, som Tim liker å si....) Imidlertid har vi nok litt for lite data til å overbevise alle. Mesteparten av testene ble filmet med min mobiltelefon, og den produserer lyd som er litt ute av sync etter pausing. Test 1: Albue vs. glass og solblender. 1.1: Min albue mot solblender. Resultat: Veldig vondt for meg. Solblenderen absorberte hele støtet. 1.2: Min albue mot UV-filter Resultat: Vondt. For meg. 1.3: Min albue mot ubeskyttet frontelement. Resultat: Vondt. For meg. Igjen. YouTube her: Etter den litt antiklimaktiske starten (jeg hadde ærlig talt forventet å knuse UV-filteret), gikk vi videre til drop-testing. Test 2: Slipp av objektiv fra ca. 2.2 meters høyde mot betong. Egentlig ønsket vi å slippe tele-objektivet fra lavere høyde enn normalzoomen, men vi fikk ikke nok fart på det... 2.1: UV-filtret 55-200. Resultat: UV-filtret sprakk. Kraftige bulker i filteret gjorde det umulig å få av! Mildest talt krise. Objektivet mekanisk skadet. 2.2: 18-55 med solblender. Resultat: Solblenderen tar av støtet. Ingen åpenbar mekanisk skade. 2.3: 18-55 uten solblender. Resultat. Ingen skade på glasset, men objektivet blir åpenbart mekanisk skadet. Det indre "røret" står skjevt. Litt hamring får det på plass igjen. Zoom og autofokus fungerer. YouTube-video: 55-200 med sprukket UV-filter: Tom forsøker å fokusere den stakkars 18-55'en før den er "slått sammen" igjen: At vi ikke klarte å få løs det sprukne UV-filteret var en liten strek i regningen, som inspirerte Tom til å finne frem hammeren: YouTube: Dessverre ble altså resultatet litt i overkant av hva vi ønsket: Mekansik var nå zoomen helt ferdig, så noe testbilde var ikke mulig (Canon er sære sånn...). I og med at vi ikke fikk av det fordømte UV-filteret måtte neste dropptest begrenses til 18-55 med og uten solblender. Fallhøyden er vel omkring 3 meter ned på en spiss sten. Test 3: Slipp av objektiv fra ca. 3 meter mot spiss sten. 3.1: 18-55 med solblender. Resultat: Objektivet ble vått, men ellers ingen synlige skader. 3.2: 18-55 uten solblender. Resultat: Et bittelite merke på frontelementet. Ikke en ripe - bare et merke, trolig i coatingen. Objektivet er også ganske finito rent mekanisk. Zoomen er begrenset til 35-55mm. Det er mulig å vri på fokusringen, men det høres ikke pent ut. Grunnet det betydelige saltvannsinnholdet i objektivet var ikke Tom klar for testbilder akkurat nå, men de kommer når objektivet har tørket... YouTube-video: Etter litt mer innsats med hammeren, klarte vi å få løs det sprukne UV-filteret, slik at vi kunne prøve en dropptest med UV-filter også: Test 4: 55-200 med UV-filter fra ca. 3 meter mot spiss sten. 4.1: Bomma. 4.2: Ai ai! Objektivet har en tendens til å rotere i fallet, så det treffer ikke helt rent, og blir smadret mot stenene. UV-filteret er like helt, men det hjalp ikke så veldig mye... YouTube-video: ...så var det bare å samle sammen restene, og rusle hjem i regnet: Endret 22. mai 2009 av Anew Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 "Ai, au.." Ler meg ihjel! :!: Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 "Ai, au.." Ler meg ihjel! :!: Samme her.... :!: :!: --gutter er gutter, men det var da også litt grotesk synes jeg. RandiA Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det var da noen usedvanlig dannede aaaao du produserte i videoen anew. Ikke at jeg forventa føirbaina hæshuuk, men ... Skal prøve å ikke bruke dette mot deg i framtida, men lover ingenting. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Her er et par bilder tatt med 55-200mm og sprukket UV-filter. Det kan se ut som om det er dugg på objektivet; men det er ikke det. Jeg tror heller det er sprekken i UV filteret som forårsaker det. Det er nok heller at objektivet som har fått seg en smell ... Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Og her er første bilde med 18-55mm.Fokusringen satt helt fast; så resultatet ble deretter ,,, Men etter en rask reperasjon med hjelp av presisjonsverktøy, så fungerte autofokus igjen. OK, fungerte nesten. legg på en vignette, så har man et perfekt pin-hole simulator ... Tom Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 ^^ Du har jo fått et tilt/shift-objektiv ut av dette i hvertfall Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 presisjonsverktøy.Likte den! Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Ah, det så ubehagelig ut. Respekt for å ofre seg for forskningen! For å bidra litt: Tamron 70-300 fra 30 cm mot betong: tilsynelatende ingen skader på optikk, mistanke om noe redusert skarphet. Forskyvelser og interne stridigheter linsene imellom, kanskje? Uansett ble den ganske ubrukelig, i og med at elektronikken tok kvelden komplett. Objektivet var forøvrig ufiltrert, men iført hette. Ufrivillig kræsjtest av 18-55 fra omrtrent 20 cm mot relativt hardt gulv medførte overraskende nok ingen skader. Ufiltrert og hetteløst. Endret 22. mai 2009 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Og her er første bilde med 18-55mm.Fokusringen satt helt fast; så resultatet ble deretter ,,, Men etter en rask reperasjon med hjelp av presisjonsverktøy, så fungerte autofokus igjen. OK, fungerte nesten. legg på en vignette, så har man et perfekt pin-hole simulator ... Tom Jeg gir meg over! Dere har klart å forbedre de optiske egenskapene til EF-S 18-55! RESPEKT! - For å bidra litt selv har jeg fått fotballer rett i solblenderen på 14-54, uten at den tok nevneverdig skade. Ingen, faktisk. Og fotballer i full fart er mye kinetisk energi (de som har fått målrettede fotballer i hode og ballene fra skolens fotball-ess i barndommen vet hva jeg snakker om). Endret 22. mai 2009 av Simon Aldra Tillegg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Ikke helt Mythbuster kvalitet på de videoene ... Jeg synes det blir vanskelig å trekke noen endelige konklusjoner fra disse testene, bortsett fra at hammer+objektiv er en dårlig ide. Men det ser ut som at at med billige objektiver, så er det rimelig sannsynlig at objektivet går istykker før eller samtidig med UV-filteret. Det er også tydelig at en motlysblender (Hei Tim) er meget nyttig. Det burde være påbudt. Så jeg vil anbefale dere å kjøpe det istedet for UV-filter. Men det gjelder kanskje kun Canon folk, da de andre leverer motlysblenderen med ... Tom Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Ai, au! Digger det gutta! Morsom test dette. Faktisk ganske flink kommentarer, Anew. Det skal du ha. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det er også tydelig at en motlysblender (Hei Tim) Tom Hei Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Haha, bra test Må si jeg selv er litt imponert over hva 350d-en + kitobjektiv har tålt for min del...Ramla ned ei relativt lang og bratt murtrapp for noen uker siden, såpass at blitsskoen ble bøyd inn - fungerer like fint som bestandig ellers. Har ikke vært mest forsiktig med det ellers heller, har vært med på opp til flere kvelder med litt for mye alkohol. 50mm-en min har jeg dog ikke vært like heldig med, mista autofokusen på mystisk vis i påska. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 50mm-en min har jeg dog ikke vært like heldig med, mista autofokusen på mystisk vis i påska. Mystisk; det var ikke noe alkohol og en "slugger" på ferde da ? Tom Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Fantastisk innsats! Jeg liker resultatet dere presenterer, statistisk signifikant er det dessverre ikke. Men jeg velger å overse det Uheldigvis tror jeg ikke UV-fanatikerene vil overse det Hadde forøvrig lyst på smily'er som tok bølgen, men fant det ikke Skulle veldig gjerne ha hatt 20 kit-objektiv (og 20 L objektiv, DA * objektiver er alt for bra til å brukes til slikt ) med en rigg der man har satt opp en pigg fastmontert på en plate samt guide-wires til å lede objektivene direkte mot piggen. 10 med UV filter, 10 uten. Da ville vi kanskje ha hatt et statisktisk grunnlag for å si noe fra eller til om hva som er best. Min oppfordring er at alle som bytter ut kit-zoomen til sitt Canon (kan fremdeles ikke knuse Pentax-objektiver ) kamera donerer det til dette vitenskapelige formålet. Dere kan sikkert skrive det av på skatten Mvh, Beej80 EDIT: OI! Se hva øl gjør med smily-bruken Endret 22. mai 2009 av Beej80 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 50mm-en min har jeg dog ikke vært like heldig med, mista autofokusen på mystisk vis i påska. Mystisk; det var ikke noe alkohol og en "slugger" på ferde da ? Tom "Slugger" vet jeg ikke hva er, men var iallefall ei flaske Chivas Regal i nærheten. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hva med å ta en droptest med kamera på Artig å liten test det her. Må innrømme at resultatene ikke var særlig overraskende... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Stakkars objektiver Nei, jeg holder meg til å bruke NC-filter på mine objektiver - liker ikke å rengjøre selve frontelementet hardt. Liker å ha noe som knuser og forteller meg at neste gang bør jeg være litt mer forsiktig. Har klart å skrape opp coatingen på flere brilleglass, selv om det bestandig har vært av den dyre typen med avansert multicoating. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå