FroD Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Heisann, skal begynne i ny jobb og lurer på å skaffe meg en lett mc forå slippe kø og bom og mindre bensinutgifter. Har sett på en Virago 125??? Er 190 og 90kg+ kommer dette til å bli en kjiip opplevelse. eller er det nbare å trekke i vanntett kjøredress og gi gass. Har ikke noe kjøreerfaring.( av betydning) Tips eller råd. Frode Endret 22. mai 2009 av FroD Lenke til kommentar
csmaster65 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Ettersom du er så stor som du er så må du nesten ha en stor sykkel og. En NSR eller CBR blir for smått, men se på Honda Varadero eller den du hadde sett for deg (kommer an på budsjettet da). Ja, det er omtrent bare og trekke på seg en vantett dress og kjøre. Vet ikke om du har lappen jeg da, men der dekker de det meste av holdning og kjørestil. Bare tenk at alle billister ignorerer deg så overlever du sikkert og. Om det er en forhandler nær deg som selger Hyosung anbefaler jeg deg og prøve noen av de, har en selv og den er ganske stor. Erik Lenke til kommentar
Revox Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Alternativt Daelim Daystar. Den er litt større enn de andre. Lenke til kommentar
FroD Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Har sett at noen sliter med å holde farten med en 125cc er det stor forsjell på kjøreopplevelsen med en 11 og 14 hk ser at det er dette spennet det går på de forslagene dere nevner. Lite interessert i å streve i mopedfart, skal kjøre i ca 1,5 mil på motorvei så vil ha en som holder fin flyt. Skal ta meg en testtur i neste uke på noen som jeg finner på finn eller hos en forhandler i stavangerområdet. Hyosung så jo ikke så gæ´rn ut (selv om jeg er litt mer virago) er dette en sykket med oppreist kjørestilling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Syklene blir jo solgt plomberte uansett. Er vel omdreiningene du bør se på. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 125cc 4takter er ikke mye plombert nei. 2takter har noen plomber derimot. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Hvis du i første rekke er opptatt av MC-en som et greit og rimelig transportmiddel, hadde jeg ærlig talt kikket litt på en scooter. Jeg har kjørt mye rart siden jeg tok lappen på sykkel i 1979, alt fra sykler som er eldre enn meg, via R, offroad og til dagens scooter. Man kan kanskje si at jeg er litt i særstilling, siden jeg har "kjørt fra meg", men nok om det. En scooter går akkurat like fort som sykler som ser ut som om de går fortere. Finn en med litt grei fysisk størrelse, ikke en moped med stor motor. Det å kunne sitte med beina beskyttet, uten å måtte tenke på om man blir klissvåt og kald på hjemturen hvis det skulle komme en skur, er veldig greit. Man slipper også masse fartsvind, og all giringen. Automatgir på en 125 er veldig kurant, det er begrenset hvor lenge det er festlig å klunke seg gjennom 5-6 gir opp og ned. Det er gøy omtrent like lenge som det er festlig å kjøre plentraktor for voksne folk. Scooteren er kjapp fra 0 til 70-80, liten og smidig, og monterer du en større "ukul" vindskjerm og varmeholker utvider du sesongen med en måned i hver retning. Motorveihastighet er ikke noe problem. Jeg har som sagt hatt en del forskjellige tohjulinger, men jeg har aldri hatt så mange km på telleren per sesong som med den scooteren jeg har nå. Det er rett og slett fordi det er et komfortabelt framkomstmiddel, som gjør at jeg har det greit nok, selv om det er litt lav temperatur, eller om det kommer en regnskur. Den er ikke like morsom som en offroader eller en R- sykkel, men det er da heller ikke alternativer her, slik jeg ser det. Nå skal det til slutt nevnes at scooteren min er litt større enn en 125, men prinsippet er det samme. Jeg har ikke noe problem med å frese rundt på en 125 på vei til jobb. Endret 29. mai 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
FroD Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 KOm til å tenke på en ting med vedlikehold. Vet at jeg ikke slipper unna. Med en kjøpe lende på ca 4mil pr dag vil det vel slite på dekk kjede vaiere etc. Oljeskift og plugger kommer en jo ikke unna og det rekner jeg med må skiftes et par ganger i året. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Service på en lett sykkel koster omtrent ingenting i forhold til en bil. Det at man må skifte plugg to ganger i sesongen er helt nytt for meg. Olje skifter man en gang per sesong, så sant man ikke kjører veldig langt. En scooter har vel maks plass til en liter olje, så at det er noen stor utgift kan du glemme. Lenke til kommentar
FroD Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 feilformulerte meg litt. plugger varer litt lenger, det er jeg klar over. Dekk, hvor kjappt slites de? Dette med vedlikehold tenker jeg helst på siden det er en "forvokst moped" og ettersom jeg husker fra ungdommen var det en del mekking på disse aparaturene for å holde dem i live. På større MC virker det mer avstemt enn en lett en. HVis du forstår hva jeg mener. ser frem til en prøvetur snart Lenke til kommentar
Revox Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Når det gjelder vedlikehold er det stor forskjell på 2-takt og 4-takt, sistnevnte ermye bedre på dette området. Noen sykler har kjedestrammere som hjelper en del om kjedet begynner å bli slitt. Men generellt sett varer slike kjeder lenge. Eneste sykkelen jeg har noe kjenskap til er Daelim Daystar som jeg nevnte tidligere i tråden. Den har en toppfart fra 115-125km/t litt avhengig av vind å vær. Legger inn et bilde fra Daystar sin service manual. Der ser du hvor ofte de forskjellige komponentene skal byttes o.l Samt et lite bilde av sykkelen. Meget lekker sykkel, og den fineste av custom sykkelene etter min mening. Motoren er etter hva jeg vet en honda motor så deler og holdbarhet skal være blandt best i klassen. Lenke til kommentar
FroD Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Heisann, holder på å snuser rundt på annonser siden jeg ikke skal til med prosjektet mitt før etter sommeren. Denne: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17338648 125 kontra 125?? Hvordan er de fysiske størrelsene på disse i forhold til 750/1200. Det kribler litt etter en stor sykkel men da er jeg redd budsjette sprekker. 19'000,- er jo ikke så verst for noe som "ligner" på stor MC og har kansje mer bunndrag enn bittelillebror FroD Lenke til kommentar
FroD Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Heisann, holder på å snuser rundt på annonser siden jeg ikke skal til med prosjektet mitt før etter sommeren.Denne: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17338648 125 kontra 250?? Hvordan er de fysiske størrelsene på disse i forhold til 750/1200. Det kribler litt etter en stor sykkel men da er jeg redd budsjette sprekker. 19'000,- er jo ikke så verst for noe som "ligner" på stor MC og har kansje mer bunndrag enn bittelillebror FroD Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Anbefaler absolutt Honda Varadero om du skal ha en 125ccm til å pendle med frem og tilbake til jobb, den holder fint følge med trafikken og trenger minimalt med vedlikehold. Den er komfortabel og er veldig lettkjørt. Det du burde gå for er en touring eller scooter, da det er dette som er mest praktisk til pendling. Og du burde definitivt gå for 4 takt, 2 takt trenger du ikke se på en gang. Vil ikke anbefale Hyosung, den går veldig dårlig og det er mye rart som har skjedd med disse, motoren slutter å fungerere, speedometer slutter å fungere i regnet(hørt om ett tilfelle av dette) og bolter løsner. Det er sikkert noen som har god erfaring med disse syklene, men flertallet sier annet. Ellers ville jeg, som delvis sagt, gå for touring, og ikke R sykkel, custom eller annet. Endret 20. juni 2009 av Scotty Lenke til kommentar
Revox Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Enig. Enten se på Honda Varadero, Yamaha Drag star eller Daelim Daystar. De 2 sistnevnte er custom sykler og ser egentlig ikke noe problem å bruke det til pendling. De er meget komfortable å kjøre over lengre strekninger. Virago har veldig svak motor. Du finner fint samtlige av de andre i samme prisklassen som den du har sett på. 250cc vil selvfølgelig gi bedre drag i bakker samt høyere toppfart. Størrelsen er det nok ikke noe spesiellt forskjell på. Endret 20. juni 2009 av Revox Lenke til kommentar
FroD Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Snakker vi om noe nevneverdig kvalitetsforsjell på disse merkene eller mellom 125 og 250? Har Virago svak motor, hvor my har en virago 250 i forhold til en "sterk" 125? Lenke til kommentar
Scotty Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Er igrunn ikke noen kvalitetsforskjell på 125 og 250 nei. Virago har en ganske svak motor, husker jeg rett så var det denne jeg brukte på kjøreskolen. Toppfarten var vel på rundt 80-90km/t og motoren generelt var rimelig slapp. Lenke til kommentar
FroD Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 Tenkte på kvalitetsforsjell mellom de merkene du nevnte! hk på Virago-250, noen som vet? Lenke til kommentar
Sladd Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Ville kjøpt en yamaha virago! Den er det litt størrelse på, og er veldig pålitlig. Dog litt dyr. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Kvalitetsforskjellen er nok minimal. Honda er vel bortimot verdens største produsent av MC. Daelim samarbeider på teknisk plan med Honda og bruker deres motorer og diverse andre deler. Yamaha er også et godt kjent merke. Men som nevnt før. Drop Virago'en og sats på Drag Star om det er Yamaha som gjelder. Drag Star har en kraftigere motor og ser vel egentlig bare bedre ut og er like stor om ikke større enn virago. Daelim Daystar er også større enn Virago'en og har en kraftigere motor. Veldig lik Drag star. Edit : kom over denne info'en om Daelim. 2004~2005 Officially Ranked as the top in the Korea's Most Admired Company Index in construction & engineering business Og det er en prestasjon med tanke på at det landet huser firmaer som bl.a Samsung og LG Endret 20. juni 2009 av Revox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå