Gå til innhold

Systemdisk, spm ang muligheter

Anbefalte innlegg

Hei! Hadde tenkt å rive i med en SSD som systemdisk når jeg handler nå, men ser at det blir litt dyrt desverre i første omgang! Så mitt spørsmål da er; er det en bra løsning å ha to disker i raid0 og deretter partisjonere opp en egen en til OS, eller lønner det seg å kjøpe en egen fysisk disk til OS? Er ikke så veldig keen på Raptor o.l., med mindre de har blitt støysvake :) Beklager skrivemåte, skriver fra tlf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I disse dager er det IMO ikke noe vits i å investere i harddisker i RAID for systemdisk. Real-life ytelsen du får er fortsatt veldig lav i forhold til SSD, og du dobler bare sjangsen for å få fatal disk-krasj.

Hvis du vurderer velociraptor er det like greit å gå for en Supertalent Ultradrive 64GB (1800) eller en x25-M 80GB (2800).

Hvis du ikke har noe hast så regner jeg med det blir et prisdropp etter sommeren når de får flyttet produksjonsteknikk, og en del nye godsaker på senhøsten.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Den praktiske nytten fra RAID-0 med harddisker som systemdisk gjør det ikke verdt den doblede risikoen for fullstendig datatap ved krasj med mindre du har spesielle interresser.

Hvis du ikke kommer til å ha noe uten backup, og ikke gjør noe av å installere os på nytt om en av diskene krasjer, så har du litt ytelse å hente på sekvensielle arbeidsoppgaver (lesing/skriving av store filer). Jeg vil ikke anbefale deg RAID-0 med disker på grunn av alt bryet rundt det, og den lille faktiske forskjellen det vil utgjøre i over-all ytelse på maskinen.

Lenke til kommentar
Er ikke så veldig keen på Raptor o.l., med mindre de har blitt støysvake :)

De nye velociraptorene er i en annen klasse enn den originale raptorserien på 36gb. Merker ikke tydelig forskjell på min 300gb og andre disker i pc'en (samsung f1).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...