Datasmurf Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hei! Jeg har fått et kjedelig problem med hovedmaskina mi. Det tordna i sted, maskina hengte seg opp (ikke relatert til tordenværet tror jeg) så jeg avslutta den manuelt. Når jeg nå skrur på maskina igjen, kommer den seg frem til skrivebordet, men der fryser den. Musa virker ikke, ctrl alt del virker ikke, ingenting virker. Kommer meg inn i sikkerhetsmodus, men får ikke logga på admin, da den glatt hopper over innloggingsvinduet. Sikkerhetsmodus fungerer. Får heller ikke starta gjenoppretting, da den ignorerer kommandoen og bare kjører på videre. Og så kommer det en klikkelyd en gang i sekundet fra ene harddisken min. Noen som har peil på hva det kan være? Mvh, Sjur "Datasmurf" Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Den absolutt stiligste måten å feilsøke dette er å bruke en RS-232 Debugger kabel (Eller evt Firewire). Aktiver Debuggeren i oppstarten via Msconfig på målmaskinen og deretter koble til kabelen til feilsøkingsmaskinen start Windbg og deretter gjør et "Break In" Undersøk tråden som kjøres og finn problemet på noen sekunder! Alle it-teknikere burde kunne dette! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Aha. Aldri hørt om. Men så er jeg heller ikke en IT-tekniker. Man blir ikke det av 2 år med IKT Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Vel, tviler på at selv it-teknikere kjenner til den metoden. Sukk. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Aha, hvor får jeg tak i slik en kabel da? Har ikke firewire på maskina, så Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Vel har bare gjort det selv via firewire --- debugging via rs232 eller USB 2.0 krever helt spesielle kabler jeg tror det ikke er helt mulig å få tak i Norge. Fordelen med Firewire er at man kan bruke en helt standard Firewire kabel. Fordelen med å gjøre dette på denne måten er at normalt sett når Pc fryser vil det være veldig vanskelig å avgjøre hva som forårsaker problemet da når pc'en er fryst vil man ikke kunne kjøre mere diagnostikk. Jeg har selv brukt timevis på å feilsøke en maskin som fryste etter noen sekunder i windows og som ikke fryste i sikkermodus ved å prøve å aktivere og deaktivere programmer. Tilslutt fikk jeg tak i en firewire kabel og satt opp debuggeren og fant problemet på 2 minutter. Om harddisken plutselig begynner å gi fra seg klikkelyder kan man jo kjøre diagnostikk opp mot denne for å se om det viser noen feil. Videre, om Pc'en har en PS2 tastur kan du faktisk kræsje pc'en manuelt når den fryser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå