simenss Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Slik som situasjonen er nå, med Nasjonal Transportplan fra de rødgrønne, så kan lokalpolitikere velge mellom å innføre bompenger og få en ny vei, eller ikke få noen ny vei. De blir altså tvunget til å velge mellom pest og kolera. Men med FrP i regjering vil nok saken bli en helt annen. FrP vil nemlig opprette et infrastrukturfond på 300mrd. kroner, og bygge ut norsk veinett til "verdens beste" (vi er jo "verdens rikeste land??") i løpet av 25 år. Kan du da gjøre rede for hvilke konsekvenser dette har for inflasjonen i Norge? Og at Norge er «verdens rikeste land» er feil. Vi er blant de landene med størst formue per innbygger. Men med i underkant av fem millioner mennesker, er det ikke mye å skyte av. Mindre fristende å begå lovbrudd. Siden du ikke ser de konsekvensene det repressive straffesystemet vil føre med seg, syntes jeg du skal ta en titt på et land hvor dette gjennomføres i praksis. Hvordan er voldsstatistikken? Fører det til et tryggere samfunn for vanlige borgere? Begås det mindre lovbrudd? Ja, vil du ha krigsforbrytere og terrorister gående fritt i gatene isteden da?? Skal Norge være et fristed for alle kriminelle og terrorister som "risikerer dødsstraff i hjemlandet"? Hvordan slipper disse inn i landet in the first place? Regner med at dette er et forsøk på å stille et retorisk spørsmål. Tror det er ganske bred enighet, selv i Rødt sine lokaler, om at krigsforbrytere og terrorister ikke skal kunne gå fritt rundt i Norge. Dersom du er av en annen oppfatning vil jeg gjerne se kilder. At Krekar ikke er dømt handler ikke om politikk. Dette er den tredje statsmakten som må følge opp. Altså domstolene. Regner med at du er klar over at Siv Jensen ikke uten videre kan presse gjennom et nytt lovforslag som skal felle Krekar dersom hun skulle komme i regjeringsposisjon til høsten. De mener at vi har nok ikke-vestlige innvandrere i Norge. Vi har store nok utfordringer med å integrere de vi har fra før, og statistikker viser at innvandringen skyter fart. På tide å sette på bremsene! Spania er et vestlig land, og man har ikke de samme kulturelle og religiøse barriærene som ofte fører til konflikter og motsetninger. Å argumentere mot deg her tror jeg vil være meningsløst da det med stor sannsynlighet er grunnen til at du i det hele tatt fattet interesse for FrPs politikk. Men det hadde vært interessant å vite hvor mange av disse «ikke-vestlige» innvandrerne du faktisk kjenner (ikke har sett på nyhetene eller Karl Johan)? Du snakker her om utfordringene rundt integrering av innvandrere. Er du sikker på at du ikke snakker om utfordringene rundt integrering av asylsøkere? Og tror du ikke holdninger som de du selv besitter er med på å bremse integreringen av «ikke-vestlige» asylsøkere? Kommentaren din om likheten mellom Norge og Spania er interessant. Har du noen gang vært i Spania utenfor de norske «koloniene» eller utenfor hotellet/utestedene/strendene? Dersom du spør en sosialantropolog tror jeg vedkommende lett kunne avfeid påstanden din. For å gjøre det litt enklere kan jeg trekke frem at det norske samfunnet er langt mer sekularisert enn det spanske samfunnet. Tror du spanjolene som ikke tjener penger på turister er positive til nordmenn som ikke har lært hvordan alkohol skal nytes? Lenke til kommentar
simenss Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Egentlig ikke, men da svært mange andre land har det som straff. Dersom du egentlig ikke er for dødsstraff i Norge syntes jeg det er betenkelig at du er villig til å sende tilbake innvandrere som forventer dødsstraff. Vil si at det i praksis betyr at du syntes det er greit å bidra til at et mennesket mister livet så lenge du slipper å se på. Mener du at en som er dømt til 21års fengsel for mord i norge burde få asyl i f.eks. Singapore og slippe all straff? Det er ingen land i verden man kan søke asyl i fordi man er dømt til fengsel. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Kan du da gjøre rede for hvilke konsekvenser dette har for inflasjonen i Norge? Og at Norge er «verdens rikeste land» er feil. Vi er blant de landene med størst formue per innbygger. Men med i underkant av fem millioner mennesker, er det ikke mye å skyte av. Nei. Men det vil hjelpe på arbeidsledigheten og når det er ferdigbygget, hjelpe folk og næringsliv til å flytte seg rundt i landet, noe som vil lette økonomien. "Verdens rikeste land" er et uttrykk jeg har fått innprentet i skallen gjennom et venstrevridd media og skolesystem. Siden du ikke ser de konsekvensene det repressive straffesystemet vil føre med seg, syntes jeg du skal ta en titt på et land hvor dette gjennomføres i praksis. Hvordan er voldsstatistikken? Fører det til et tryggere samfunn for vanlige borgere? Begås det mindre lovbrudd? Jeg tror at strengere straffer for vold og andre former for overgrep vil føre til at mange vil tenke seg om en gang til før de begår et lovbrudd. Men først må også politiet styrkes og oppklaringsprosenten må kraftig opp. Regner med at dette er et forsøk på å stille et retorisk spørsmål. Tror det er ganske bred enighet, selv i Rødt sine lokaler, om at krigsforbrytere og terrorister ikke skal kunne gå fritt rundt i Norge. Dersom du er av en annen oppfatning vil jeg gjerne se kilder. Jeg spør bare, hvordan slipper disse menneskene inn i landet? Sammen med de andre "papirløse" asylsøkerne? At Krekar ikke er dømt handler ikke om politikk. Dette er den tredje statsmakten som må følge opp. Altså domstolene. Regner med at du er klar over at Siv Jensen ikke uten videre kan presse gjennom et nytt lovforslag som skal felle Krekar dersom hun skulle komme i regjeringsposisjon til høsten. Forslaget var å sette vedkommende i forvaring... Å argumentere mot deg her tror jeg vil være meningsløst da det med stor sannsynlighet er grunnen til at du i det hele tatt fattet interesse for FrPs politikk. Men det hadde vært interessant å vite hvor mange av disse «ikke-vestlige» innvandrerne du faktisk kjenner (ikke har sett på nyhetene eller Karl Johan)? Du snakker her om utfordringene rundt integrering av innvandrere. Er du sikker på at du ikke snakker om utfordringene rundt integrering av asylsøkere? Og tror du ikke holdninger som de du selv besitter er med på å bremse integreringen av «ikke-vestlige» asylsøkere? Nei, det er ikke grunnen til at jeg fattet interesse for FrPs politikk. Jeg kjenner et par ikke-vestlige innvandrere. Men disse er godt integrert. Det jeg sikter til er tilnærmede ghetto-tilstander i visse deler av Oslo, hvor man i enkelte butikker ikke blir forstått om man snakker norsk. De "holdningene jeg besitter" er at innvandrere og asylsøkere burde tilpasse seg vårt samfunn. Tilpasse seg til verdier som likestilling, ytringsfrihet, demokrati. Men vil ikke si at jeg er den stereotypiske FrP-velger. Kommentaren din om likheten mellom Norge og Spania er interessant. Har du noen gang vært i Spania utenfor de norske «koloniene» eller utenfor hotellet/utestedene/strendene? Dersom du spør en sosialantropolog tror jeg vedkommende lett kunne avfeid påstanden din. For å gjøre det litt enklere kan jeg trekke frem at det norske samfunnet er langt mer sekularisert enn det spanske samfunnet. Tror du spanjolene som ikke tjener penger på turister er positive til nordmenn som ikke har lært hvordan alkohol skal nytes? Aldri vært i Spania, men har vært i Portugal. Var ikke så stor forskjell fra Norge untatt annerledes natur og språk... Ja nordmenn drikker som idioter, men vi deler da verdier som likestilling, ytringsfrihet og demokrati! Endret 24. mai 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Nei, ikke vårt problem om det er en sak der det er beviser mot vedkommende. Det er ikke vi som dømmer dem til dødsstraff. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Er du for dødsstraff i det norske rettssystemet også? Egentlig ikke, men da svært mange andre land har det som straff. Mener du at en som er dømt til 21års fengsel for mord i norge burde få asyl i f.eks. Singapore og slippe all straff? Det er snarere en håndfull land som enda har den straffen - majoriteten av land i verden har enten ikke anvendt den på så lang tid at den ansees som en ikke mlighet,fjernet den eller beholdt den for veldig spesielle saker (feks krig). Eksemplet ditt blir egentlig noe på tryne; I Singapor har de dødsstraff siden de ikke har rafisert EMK - men hadde personen møtt dødsstraff i Singapor - men flyktet til Norge, så kunne ikke vi utlevert han/henne til Singapor, nei. Lenke til kommentar
GOP Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 (endret) Kjempeflott forslag fra FrP! Det er et problem at vi har blind respekt for mennesker som har begått grove overgrep mot de vi beskytter i Afghanistan. Vi burde ikke bare hatt dødsstraff gjennom noen andre, vi burde selv ha hatt det i Norge for krigsforbrytere. Men i Norge? Nei, der skal Mullah Krekar få bo i fred. Vår naive, dumsnille og overivren etter å være sjenerøse med mennesker like onde som Stalin og Hitler kveler vår egen frihet og vårt samfunn. Endret 8. juni 2009 av GOP Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Nå har vi ikke lovlige muligheter til å sende Mullah Krekar til et land der han risikerer dødsstraff eller umennesklig behandling. Det handler lite om vilje, det handler om norsk lov, og norsk lov er ikke noe vi bare kan kaste til side fordi vi ønsker det. Dersom vi var et diktatur kunne vi gjerne kastet lovene til side. Men det er vi ikke. Vi er et demokrati, vi har et maktfordelingsprinsipp der parlamentet lager lovene, regjeringen håndhever lovene og rettssystemet dømmer med utgangspunkt i lovene. Ingen regjering kan kaste ut Mullah Krekar med dagens lover. Dersom FRP kaster ut Mullah Krekar på tross av norsk lov vil det bety at statsråden ansvarlig for dette gjerne kan stilles for riksrett på grunn av nevnte lovbrudd. Det er selvfølgelig ganske usannsynlig, men juridisk burde det ikke være et problem. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det vil sikkert bli problemer med menneskerettdomstolen også. Eller Eu for den saks skyld. Problemet med FrP, er vel at de ikke vet hvordan systemet fungerer. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 [...]Problemet med FrP, er vel at de ikke vet hvordan systemet fungerer. Det er vel nettop det de gjør... Altså er å si de vil sende ut Mullah K., selv om han får dødsstraff, ett ganske billig løfte. De vet veldig godt at det ikke lar seg gjøre, men de kan skylde på Haag, Høyesterett eller EU når det ikke går isteden for å møtte innrømme "løftebrudd". I mellomtiden har mange som "vil ha Krekar ut" men aner lite om internasjonal (eller nasjonal for den saks skyld) lovgivning kanskje bitt på dette. Litt mer langsiktig kan det jo hende FrP har tenkt å prøve å endre Norges forpliktelser på området, men angående Krekar er vel han godt forbi alle foreldelsesfrister, og kanskje også i penalet, før endringer der er gjennomført. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Frp sier de vil prøve å forandre reglene i FN slik at man kan sende hjem innvandrere til land der de kommer fra selv om man vet at de vil få dødstraff når de ankommer landet. Det står det ingenting om i artikkelen. Hvorfor dikter du opp ting om Frp? Her er det Frp faktisk sier om saken: "Vårt mål er å få han ut. Men hvis vi ikke kan det, så skal han straffeforfølges her. Han skal i hvert fall ikke gå fritt rundt i Oslo eller sitte i sin egen leilighet midt i Norges største by." Ingenting om at han MÅ ut, men at det er målet. Men hvis det ikke er mulig (pga. dødsstraff f.eks.) så skal han uansett ikke kunne gjøre hva han vil. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Det er utvilsomt lovhjemmel for å straffeforfølge krigsforbrytere i Norge, ja. Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hvorfor bruk av "tabloid" overskrifter? Norsk dødstraff du liksom.. Søk jobb hos VG! Kommer man fra en kultur hvor de anvender dødsstraff så skal man få lov å reise tilbake ditt og motta sin straff. Noe annet vil jo være en hån mot dette landets kultur og lover. Men nå har det jo seg slik at vi skal presse vår flotte vestlige kultur på resten av verden, så da blir det jo litt vanskelig å godta sånne fæle ting som dødstraff. Integrerte kids hiver vi ut av landet, personer som kvalifiserer til å bli halshogd beholdes. Dette har uansett ingenting med Norges holdning til dødstraff å gjøre. Norge kan ikke stilles ansvarlig for handlinger som blir begått av en annen nasjon. Dette blir litt sånn "den som lager pistolen er morderen". Norway dont kill people, ignorant cultures kill people. Vi står vel også bak endel våpenproduksjon. How is this any different? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hehe, hån mot landets kultur og lover? Det er et hån mot menneskerettighetene og individet å sende dem vitende i døden. Men nå ser jo jeg med positive øyne på denne formen for kulturimperialisme. Det blir ikke litt sånn, det blir litt mer sånn: "Jeg skal ta livet av en person, skaffer du våpenet til meg?". Vi står bak våpenproduksjon ja, men er på ingen måte sammenlignbart med å ta et politisk vedtak som sender en person i døden. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Rampage, du leste visst bare den villedende overskriften. Les artikkelen, du. Overskriften på tråden stemmer ikke overens med det som står der i det hele tatt. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Men for å få sendt Krekar tilbake til Irak vil Jensen rett og slett endre FN. - Dette er ingen enkel oppgave. Men det skjer i hvert fall ikke hvis ikke noen adresserer behovet i flere internasjonale fora. Jeg har møtt flere inernasjonale politikere som opplever det samme, forteller Jensen. - Målet er ikke å ødelegge rettssikkerheten og grunnleggende menneskerettigheter, men å bedre og modernisere FN, legger hun til. Virkelig, hva er det som ikke stemmer? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det har jeg forklart i dette innlegget. Quote-miningen Jensen utsettes for her er jo i verste kreasjonist-stil. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Kombinert med det ovenfor så argumenterer Jensen for at man skal få de ut ved å endre FN, er ikke det mulig (at de ikke klarer å endre FN og få sendt han tilbake), så skal de ihvertfall holdes under lås og slå her. Jeg ser ikke helt hvordan du har "forklart" noe? Konklusjonen er den samme. Siden når ble et fullstendig sitat i et avsnitt som forklarer alt om det hun ønsker på et visst felt blitt quotemining? Du vet da personlig veldig godt hva quote-mining er, du er en ekspert på det. Men dette er ikke det. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Kombinert med det ovenfor så argumenterer Jensen for at man skal få de ut ved å endre FN, er ikke det mulig (at de ikke klarer å endre FN og få sendt han tilbake), så skal de ihvertfall holdes under lås og slå her. Jeg ser ikke helt hvordan du har "forklart" noe? Konklusjonen er den samme. Nei, konklusjonen til TS som du gjentar er basert på quote-mining og sammenslåing Siden når ble et fullstendig sitat i et avsnitt som forklarer alt om det hun ønsker på et visst felt blitt quotemining? Du tar sitatet ut av sammenhengen for å gi feil inntrykk av hva som skrives. Hele saken her er basert på at man påstår noe Jensen aldri sa. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Sitatet er da ikke tatt ut av sammenheng, hvilken sammenheng er det tatt ut av? Det eneste du la til var det om hva som skulle gjøres med ham og de andre dersom de ikke fikk sendt de ut. Jeg tok et ordrett sitat av Jensen som forklarer hvordan hun skal prøve å få sendt ham ut. Du må gjerne forklare hva som er galt og hva som mangler. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 En kan si at Jensen ikke motsetter seg å sende Mullah Krekar til et land der han risikerer dødsstraff, men at Jensen likevel aksepterer de juridiske hinderne og ikke vil sende Krekar til døddstraff med mindre hun har norsk og internasjonal lov på sin side. Det er dog grunnlag til å påstå at Jensen viser intensjon for å sende Krekar til dødsstraff, dersom det muliggjøres av endringer i internasjonal lov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå