Gå til innhold

Frp vil åpne opp for norsk "dødsstraff" gjennom FN (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=547665

Frp sier de vil prøve å forandre reglene i FN slik at man kan sende hjem innvandrere til land der de kommer fra selv om man vet at de vil få dødstraff når de ankommer landet. Dette er Norge i dag bundet til å ikke gjøre gjennom FN resolusjoner.

Synes dere dette er riktig av Frp?

Synes dere at det moralsk sett er det samme som om vi selv skulle gitt dem dødstraff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ta med resten av artikkelen? Siv Jensen lover å sperre Krekar og talibanere inne, er overskriften.

"Siv Jensen fikk trampeklapp da hun kom inn på kampen mot radikal islam. - Vi vil ha mullah Krekar og talibanerne i forvaring inntil vi kan sende dem ut, fastslo Frp-lederen."

"Frp-lederen løftet fram kampen mot terror under sin partiledertale til landsmøtet. Jensen nevnte blant annet de dødelige bombene i Madrid 11.mars 2004 og terrorangrepet i London i juli 2007, som eksempler på at Norge må delta i Afghanistan for å trygge vårt eget demokrati."

Dette er kampen mot radikal islam. Det er derfor vi er i Afghanistan. Vi må ikke prøve å late som noe annet. Vi ønsker å hegne om vår egen frihet. Mens våre soldater er i Afghanistan, så opplever vi det helt absurde at talibanere har fått opphold i Norge. De har nærmest fått straffeamnesti for grove overgrep mot kvinner og barn i Afghanistan. Vi vil ha mullah Krekar og talibanere i forvaring inntil vi kan sende dem ut!

"Siv Jensen er tydelig provosert over at mullah Krekar bor i en egen leilighet i Oslo sentrum etter at Høyesterett har slått fast at han er en fare for rikets sikkerhet."

Vårt mål er å få han ut. Men hvis vi ikke kan det, så skal han straffeforfølges her. Han skal i hvert fall ikke gå fritt rundt i Oslo eller sitte i sin egen leilighet midt i Norges største by. Det hører ingen steder hjemme. Og jeg skjønner det heller ikke.

:new_woot:

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=547665

Frp sier de vil prøve å forandre reglene i FN slik at man kan sende hjem innvandrere til land der de kommer fra selv om man vet at de vil få dødstraff når de ankommer landet. Dette er Norge i dag bundet til å ikke gjøre gjennom FN resolusjoner.

Synes dere dette er riktig av Frp?

Synes dere at det moralsk sett er det samme som om vi selv skulle gitt dem dødstraff?

Vi har ikke kapasitet til å gi alle som dømmes til døden asyl. Selv om de dødsdømte gjerne ikke fortjener dødstraff etter vårt etiske ståsted, så har de ofte gjort noe gale og er kriminelle. Å ta inn innvandrere med kriminell bakgrunn er noe jeg oprinnelig er imot ettersom jeg syntes det er positivt med så lite kriminelle som mulig.

Nei det er ikke det samme som om vi selv gav dem dødstraff, de er dømt etter hjemlandets loverk og skikker. Det er sant at vi indirekte er årsaken til henrettelsen dersom vi sender dem hjem når vi kunne hatt dem her, men dommen er ikke felt av oss, og dersom vi ikke grep inn ved å ta dem inn fra starten av, så hadde de blitt henretten helt uavhengig av norsk innflytesle, derfor er det ikke det samme som om vi som et samfunn, eller vårt rettsvesen signerte dommen.

Lenke til kommentar

roberteh: Jeg tok med vilje ikke med resten av artikkelen fordi den ikke er relevant for spørsmålet og emnet til tråden. Så jeg vil si at det du poster der rett og slett er off-topic og hører bedre hjemme i en annen tråd.

Lenke til kommentar
roberteh: Jeg tok med vilje ikke med resten av artikkelen fordi den ikke er relevant for spørsmålet og emnet til tråden. Så jeg vil si at det du poster der rett og slett er off-topic og hører bedre hjemme i en annen tråd.

Hva? Ikke relevant? Med all respekt å melde hvordan er det ikke relevant når det undertegnede refererte til var plassert i samme artikkel? Om dette skal være en uredelig debatt, hvor det skal prøves å vri dette til å handle om at "FrP, skal sende innvandrere i døden", sier jeg takk for meg. De som er interessert kan lese hele artikkelen og se hva som faktisk ligger til grunn for uttalelsene.

:nei:

Lenke til kommentar

Roberteh: At det var i samme artikkelen gjør ikke emnet til det samme. Jeg har ingen interesse av å vri rundt noe som helst, men jeg ville fokusere på en spesifikks del av Frps politikk. At frp vil sende ut innvandrere, stenge inne mulla krekar, osv er ikke akkurat noe nytt, men når de spesifikt sier at de går inn for å forandre disse reglene i FN så er det et helt nytt standpunkt fra FRP sin side og har internasjonale ringevirkninger om de skulle få til det. Dette har mindre med innvandring å gjøre og mer med dødstraff og internasjonale forpliktelser å gjøre. Jeg ville ha tatt opp akkurat det samme emnet uavhenig av hvilket parti som faktisk foreslo og gjøre noe sånt. Frp krangletråder er det nok av andre plasser.

RCP: Skjønner forsåvidt hva du mener, er enig i at det må være opp til hvert enkelt land. Men samtidig så mener jeg at vi må presse hardt internasjonalt for å få fjernet dødsstraff.

Lenke til kommentar

Hva med å svare på det trådstarter spør om roberteh, istedet for å vikle tråden mot dine vel kjente meninger om ikke etniske nordmenn? Finner du det ikke en smule uetisk å sende et menneske ut av Norge når man vet at denne avgjørelsen vil koste vedkommende livet?

Lenke til kommentar

Dersom en som søker asyl har en dom på seg i et annet land eller er oppført på terrorlister mener jeg ikke de fortjener et asyl selv om det betyr døden om de reiser tilbake. Det er opp til hvert enkelt land hvordan de vil straffe de kriminelle, men er imot at tortur skal brukes så kanskje vi kan se det ann å heller gi dem fengselstraff her dersom de blir dømt til noe slikt.

Lenke til kommentar

genstian: Du sier at du syntes det er riktig å sende innvandrere tilbake til hjemlandet sitt hvis vi vet at dette vil føre til at de blir dømt til døden. Samtidig sier du at vi skal se an og heller dømme vedkommende i Norge. Spørsmålet til trådstarter var vel egentlig hvilken av disse to alternativene som er «riktig» :)

Endret av simenss
Lenke til kommentar
genstian: Du sier at du syntes det er riktig å sende innvandrere tilbake til hjemlandet sitt hvis vi vet at dette vil føre til at de blir dømt til døden. Samtidig sier du at vi skal se an og heller dømme vedkommende i Norge. Spørsmålet til trådstarter var vel egentlig hvilken av disse to alternativene som er «riktig» :)

Dersom de er dømt til døden, send dem hjem.

Dersom de er dømt til tortur kan man se det litt ann. Men de skal uansett ikke forbli ustaffet dersom de har gjort noe kriminelt.

Lenke til kommentar
Er du for dødsstraff i det norske rettssystemet også?

Egentlig ikke, men da svært mange andre land har det som straff. Mener du at en som er dømt til 21års fengsel for mord i norge burde få asyl i f.eks. Singapore og slippe all straff?

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som føler at FrP har tatt helt av?

De kommer med noe nytt flere ganger daglig.

F.eks FrP skrev i en fylkesavis at de er for bomstasjoni fylket. Senere samme dag i samme avis, så fortalte de at om de får makten, så skal de fjerne alle bomstasjoner i Norge i år...

Vet de selv i hele tatt hva de står for?

Og er det mulig å bare stoppe bomstasjoner så tidlig?

Og hva vil skje med veiutbyggningen da?

Også ønsker de at senke aldersgrensen for ungdom og fengsel. Hvilke positive resultater har vi av ungdom i fengsel?

Da vil de aldri få en sjanse til å få et ordnet liv.

Så kom det frem at de vil gi akitv dødshjelp. Det er faktisk mange personer bare i Norge som har ønsket aktiv dødshjelp, siden de bare har hatt smerter og smerter, og legene mente at de uansett ikke hadde noen sjanse. Mange av de har faktisk blitt friske. Og er det da riktig å tilby dem aktiv dødshjelp?

De skrev også at dagens regjering ville godtatt at Bin Laden bodde i Norge. Og om FrP får makten, så skal de sparke ut eller holde fanget Krekar.

Nå har de og kommet med nye tiltak mot utleninger.

Men de selv ønsker at Spania skal bli norsk???

Dete partiet tar bare helt av, og det virker mye mer useriøst enn det noen gang har gjort....

Og har de et virkelig partiprogram, eller bruker de noe som ukespartiprogram?

Jeg vet ikke hva programmet dems vil være om de får makten i år. Det vet ingen.

Lenke til kommentar
Er det bare jeg som føler at FrP har tatt helt av?

De kommer med noe nytt flere ganger daglig.

De har landsmøte denne helga, derfor er det nye mange nye medieoppslag der tabloidavisene setter ting helt ut av sammenheng.

F.eks FrP skrev i en fylkesavis at de er for bomstasjoni fylket. Senere samme dag i samme avis, så fortalte de at om de får makten, så skal de fjerne alle bomstasjoner i Norge i år...

Vet de selv i hele tatt hva de står for?

Og er det mulig å bare stoppe bomstasjoner så tidlig?

Og hva vil skje med veiutbyggningen da?

Slik som situasjonen er nå, med Nasjonal Transportplan fra de rødgrønne, så kan lokalpolitikere velge mellom å innføre bompenger og få en ny vei, eller ikke få noen ny vei. De blir altså tvunget til å velge mellom pest og kolera. Men med FrP i regjering vil nok saken bli en helt annen. FrP vil nemlig opprette et infrastrukturfond på 300mrd. kroner, og bygge ut norsk veinett til "verdens beste" (vi er jo "verdens rikeste land??") i løpet av 25 år.

Også ønsker de at senke aldersgrensen for ungdom og fengsel. Hvilke positive resultater har vi av ungdom i fengsel?

Da vil de aldri få en sjanse til å få et ordnet liv.

Mindre fristende å begå lovbrudd.

Så kom det frem at de vil gi akitv dødshjelp. Det er faktisk mange personer bare i Norge som har ønsket aktiv dødshjelp, siden de bare har hatt smerter og smerter, og legene mente at de uansett ikke hadde noen sjanse. Mange av de har faktisk blitt friske. Og er det da riktig å tilby dem aktiv dødshjelp?

Veldig vanskelig tema. Men det sier seg jo selv at det ikke kommer til å bli putekveling over en lav sko.

De skrev også at dagens regjering ville godtatt at Bin Laden bodde i Norge. Og om FrP får makten, så skal de sparke ut eller holde fanget Krekar.

Ja, vil du ha krigsforbrytere og terrorister gående fritt i gatene isteden da?? Skal Norge være et fristed for alle kriminelle og terrorister som "risikerer dødsstraff i hjemlandet"? Hvordan slipper disse inn i landet in the first place?

Nå har de og kommet med nye tiltak mot utleninger.

Men de selv ønsker at Spania skal bli norsk???

De mener at vi har nok ikke-vestlige innvandrere i Norge. Vi har store nok utfordringer med å integrere de vi har fra før, og statistikker viser at innvandringen skyter fart. På tide å sette på bremsene! Spania er et vestlig land, og man har ikke de samme kulturelle og religiøse barriærene som ofte fører til konflikter og motsetninger.

Dete partiet tar bare helt av, og det virker mye mer useriøst enn det noen gang har gjort....

Og har de et virkelig partiprogram, eller bruker de noe som ukespartiprogram?

Jeg vet ikke hva programmet dems vil være om de får makten i år. Det vet ingen.

Partiprogram kan man lese på nettsiden deres, men er jo noe av vitsen med landsmøte, at de skal stemme innad om forskjellige saker, og forberede seg for valget...

Lenke til kommentar

Først angående vei. Dagens regjering bruker mer penger på vei enn den gamle regjeringen. Så hvorfor vil det bli så mye bedre med ny regjering med Venstre, KrF, Høyre og FrP når FrP ikke vil få stort makt?

Å senke aldersgrensen for å komme i fengsel for å skremme ungdommene?

Det funker ikke. Dessverre så vil disse ungdommene som kommer i fengsel komme i et helt feil miljø. Derfor er andre tiltak mye viktigere. Men det er mulig FrP har planlagt det og.

Og når det gjelder "krigsforbrytere og terrorister", så er det ikke regjeringen som bestemmer for mye. Man må uansett følge de reglene som er. Så FrP kunne faktisk ikke gjort stort annet selv nå om de hadde makten.

Men vil vi få privatiserte sykehus og skoler i Norge fremover om FrP får for mye makt?

Da vet jeg ihvertfall hvilket parti jeg ikke skal stemme på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...