Dezl Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Har den siste tiden kikket litt på blitzsett, og disse to er noen jeg har sett litt på. 2 x 110Ws 2 x 110Ws Lite Hva er egentlig forskjellen på disse? Og er disse litt for svake, slik at man etter en stund angrer på at man ikke la ned litt mer penger når man først kjøpte. Tenker da på f.eks. 3 x 220Ws eller 3 x 320Ws kompakt Settet skal primært brukes til portrettbilder. Hva ville folket her på forumet gått for? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Bare mitt personlige syn, men i stedenfor å kjøpe lekestudioblitser tror jeg man vil få langt mer igjen for investeringen ved å kjøpe blitser av god kvalitet som er laget av samme produsent som du har kamerahus fra (SB-600, SB-800 eller SB-900 fra Nikon, tilsvarende fra Canon eventuelt andre produsenter). Alle hjelpemidlene fra E-TTL bidrar ekstremt, noe man kan glemme med studioblitser. Forøvrig koster skikkelige studioblitser fra i underkant av 10.000 og oppover (Profoto D1 Air 1000 begynner å minne om noe, men koster 17.000 pr blits - og noe man ikke bør svi av penger på med mindre man tjener gode penger på å ta bilder). Lenke til kommentar
Dezl Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Hei, takk for innspill. Tror nok en 5-6000 er max av hva et sett kan koste i denne omgang. Som du er inne på bør man vel ikke svi av for mye med mindre man tjener gode penger på bildene. I dette tilfellet er det ikke tenkt å tjene penger på fotograferingen, men å ha det som en non profit hobby. Derfor tror jeg de jeg linket til forrige post er det høyeste jeg kan strekke meg til hva pris angår. Er disse greie for den prisen, eller finnes det andre sett til ca samme pris andre steder som er bedre? For en stund siden prøvde jeg ett blitzsett som en bekjent hadde lånt, tror det var ett av de på 110. Der var det ikke mulig å ha statisk lys på (kommer ikke på den riktige betegnelsen i farten). Kan dette være en av de jeg linket til? Fikk bare prøvd det en liten halvtime, så jeg klarer ikke ta igjen hvordan det så ut eller hva merke det var. Synes bare det var noe kjent med 110Ws. I så fall ønsker jeg ikke å kjøpe dette. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Delvis enig i TGB sine kommentarer. MEN studioblitzer og "vanlige" blitzer, er to forskjellige ting. De vanlige er mye mere fleksible og enklere å sette opp - ingen tvil om det. Studioblitzene er større og mindre fleksible, men har mye mere lyskraft - noe du trenger hvis du skal ta f.eks helfigur portrett i studio. Profoto som TGB nevner er i en egen liga både mtp pris og byggekvalitet, men du kommer langt med f.eks disse fra CALUMET. Jeg har storebroren på 400W som jeg bruker sammen med to Elinchromblitzer. Pakken det linkes til kommer med to ganske gode stativ og to paraplyer. Innpris med moms og frakt kommer på under kr. 4000,- (engelsk VAT på 16% trekkes fra). Be også om at de sendes med ord. post for å holde fraktkostnadene nede. Blir du bitt av basillen, og ønsker proffere blitzer kan du bygge på med Elinchrom sine som bruker samme fatning som Calumet. Personlig ville jeg startet med et slikt oppsett. Skal du investere i 2-3 Nikonblitzer kommer du fort opp i 5-6000,-. Lykke til uansett - lys er moro Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det bør også nevnes at Nikons gamle SB-24 til SB-28 (men ikke 27) er veldig bra for dette formålet også. Du kan plukke dem opp for noen hundrelapper gjennom bruktavdelingene til Adorama og B+H. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hvis du skal hovedsakelig ta bilder i studio, er det lurt å investere i studiolys i stedet for vanlige hot-shoe blitzer. De største fordelene er kraftigere lys, enklere å stille lysstyrke og bruk av modellys. Billigere er det og. De største ulempene er mangel på TTL måling( man trenger en manuell lysmåler), og at de trenger strøm, så bruk ute er vanskelig uten batteripakker, som koster skjorta. Stiller meg 100% bak Olar sin anbefalling, men du må regne med en lysmåler og kanskje en reflektor. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Lysmåler er komplett unødvendig, synes nå jeg - særlig under så kontrollerte forhold som i et studio. Med litt erfaring trenger man knapt å chimpe før man får eksponeringa riktig. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Lysmåler er komplett unødvendig, synes nå jeg - særlig under så kontrollerte forhold som i et studio. Med litt erfaring trenger man knapt å chimpe før man får eksponeringa riktig. Lysmåler komplett unødvendig? Tjaaaa, jeg solgte min sekonic 358, men angrer... Jo flere lys du har, jo større er behovet.. Skal man f.eks brenne ut bakgrunnen, så er det veldig praktisk med lysmåler for å få passe eksponering. Ellers er en reflektor grei å ha, helst med et passende stativ Endret 23. mai 2009 av olar0701 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå