Gå til innhold

Historie foredrag vg3, tips?


vestlia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg skal nå holde et elevforedrag får å stadfeste karakteren min i historie, og temaet er at jeg skal drøfte hvordan historie er brukt og blir brukt i politiske sammenhenger.

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg burde bygge opp foredraget?

 

Du kan for eksempel se på bruk av historie som propaganda i forbindelse med krigene på Balkan etter Jugoslavias sammenbrudd. Særlig serberne brukte historien aktivt, særlig til å spre hat mot kroater. Dette ble basert på minner fra andre verdenskrig, der blant annet (anslagsvis) 40-50.000 serbere ble drept i konsentrasjonsleiren Jasenovac. Den fryktede Ustasja-bevegelsen, hovedsakelig bestående av kroater, var en av hovedrivkreftene bak den omfattende forfølgelsen av serbere under andre verdenskrig. Dette er et eksempel på bruk av historie til å rettferdiggjøre ekstreme politiske agendaer.

 

Vet ikke om dette er dekket i pensumet ditt, men du kan jo eventuelt sjekke om nærmeste bibliotek har noe relevant litteratur. Du finner noen litteraturreferanser i disse wikipedia-artiklene: http://en.wikipedia.org/wiki/Ustasha http://en.wikipedia.org/wiki/Jasenovac_concentration_camp

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen :) Dette dekker ikke akkurat pensum, så får ta en kikk etter lignende saker i pensumslista. Mulig jeg fletter inn Balkan krigene. Vi har brukt læreboka Tidslinjer 2, der hovedtemaene er:

  • 1 verdenskrig
  • 2 verdenskrig
  • Etterkrigstida
  • Hva krigene hadde å si for Norge
  • Hva krigen hadde å si for Sovjet og USA
  • Den første industrielle revolusjonen

Lenke til kommentar
Takk for informasjonen :) Dette dekker ikke akkurat pensum, så får ta en kikk etter lignende saker i pensumslista. Mulig jeg fletter inn Balkan krigene. Vi har brukt læreboka Tidslinjer 2, der hovedtemaene er:
  • 1 verdenskrig
  • 2 verdenskrig
  • Etterkrigstida
  • Hva krigene hadde å si for Norge
  • Hva krigen hadde å si for Sovjet og USA
  • Den første industrielle revolusjonen

 

Skjønner. Med tanke på etterkrigstida kan du jo se på hvordan minnene om krigen har påvirket den politiske hverdagen, først og fremst i Europa. Før andre verdenskrig var for eksempel nasjonalistisk politikk fullstendig akseptert, mens det i kjølevannet av krigen snarere ble et fy-ord. Fremdeles er det i bunn og grunn umulig for en politiker å være erklært nasjonalist, hvis vedkommende skal ha noe håp om særlig oppslutning.

 

Det samme kan sies om kommunismen, som siden Sovjets sammenbrudd har blitt en svært upopulær politisk linje. I USA er for eksempel ikke henvisningen til Sovjet og den feilede kommunismen langt unna hvis politikere kommer med forslag som har det minste fnugg av sosialisme over seg. Det amerikanske krisepakkene til banker og industri det siste halvåret har for eksempel blitt kalt kommunistiske av noen kritikere.

 

Får håpe det kan være til noe hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...