Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bedre å bli hatet enn at personen ikke bryr seg?

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på noe som jeg diskuterte med noen venner for lenge siden...

Vi snakket om kjærlighet, og dermed også om hat, som vi mente var det motsatte av kjærlighet. Og de fleste av oss kom fram til at vi heller ville bli hatet av en person, enn at personen var likegyldig. Da bryr i alle fall personen seg på et vis.

Eksempel:

Ole og Lise er kjærester. Lise slår opp, Ole blir lei seg og sint og sier ting han ikke skulle ha sagt.

Eks 1: Lise svarer "Jeg hater deg!".

Eks 2: Lise svarer: "Jeg bryr meg ikke.."

Om du var Ole, ville du valgt eks 1 eller eks 2? Jeg personlig ville valgt eks 1.

Diskutér.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge elementær psykologi er negativ oppmerksomhet bedre enn ingen oppmerksomhet. Det er derfor barn ofte gjør ting de vet er feil fordi de vil ha kjeft fra foreldrene som ellers ikke gir de nok oppmerksomhet.

Noen flere som plutselig ble i dårlig humør?

Lenke til kommentar

Ja, nettop det jeg tenkte på tofagerl. Ble faktisk i bedre humør jeg :p

Edit: Samtidig må vi jo tenke på at det å hate noen egentlig er ganske sterkt, og om man er glad i en person er det vel for mange bedre at denne personen er likegyldig enn at personen hater deg? Man har jo en lengre vei å gå fra hat til kjærlighet enn fra ingenting til kjærlighet, eller?

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

jeg har opplevd å både elske og hate noen på samme tid.. når begge disse to bygger på sterke følelser, vil jeg tro det er lettere å gå fra den ene til den andre av disse.. enn å gå fra ingenting, som ikke bygger på noen følelser

Lenke til kommentar
jeg har opplevd å både elske og hate noen på samme tid.. når begge disse to bygger på sterke følelser, vil jeg tro det er lettere å gå fra den ene til den andre av disse.. enn å gå fra ingenting, som ikke bygger på noen følelser

Helt enig med deg. Mellom elsk og hat er det en forbindelse. Ved likegyldighet føler man ingenting.

Lenke til kommentar

Hvis hat skal være motsettningen til kjærlighet, skal intensiteten også være den samme.

Hat er en sykt vanskelig følelse å fornemme. Noen her som faktisk hater noe/noen?

Jeg hadde en venn en gang, som ikke egentlig var en god venn pga ting han gjorde mot vennene sine (inkludert meg) og i tilegg voldtok han en felles venn vi hadde.

Jeg hater han ikke. Jeg synes mer synd på han.

Hvis jeg var Ole ville jeg valgt 'Eks 2: Lise svarer: "Jeg bryr meg ikke.." '.

Lenke til kommentar

Jeg kan trygt si jeg hater noen, ja.

Hver gang jeg tenker på denne personen blir jeg sinna, irritert og i veldig dårlig humør.

Hver gang noen bare nevner navnet, eller sier noe som er i sammenheng med h*n, skjer det samme.

Jeg orker ikke synet av personen, og prøver å holde meg så langt unna som overhodet mulig. Det er rimelig sterke følelser på gang der.

Lenke til kommentar

Som de sa på "Cheers": Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet.

Er forøvrig i samme situasjon som pwned, der hatet er såpass sterkt at jeg tror jeg ønsker personen alt vondt.

Endret av stakan
Lenke til kommentar
Høres ut som om dere hadde hatt godt av litt terapi :whistle:

Trengs ikke =)

1. Man tenker som regel sjelden på de man hater, med mindre man bor på de.

2. Det er viktig og lærerikt å ha "ekstreme" følelser som hat og kjærlighet.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si jeg både elsker og hater exen.. Jeg elsker hun fordi det vi hadde sammen var spesielt, vi var der for hverandre, aldri hatt sånne følelser for en annen før. Jeg hater hun rett og slett fordi hun pulte exen mens vi var sammen og har vært jævlig mot meg siden det, som om eg er problemet..

No begynner eg å føle at eg absolutt ikke bryr meg..

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si jeg både elsker og hater exen.. Jeg elsker hun fordi det vi hadde sammen var spesielt, vi var der for hverandre, aldri hatt sånne følelser for en annen før. Jeg hater hun rett og slett fordi hun pulte exen mens vi var sammen og har vært jævlig mot meg siden det, som om eg er problemet..

No begynner eg å føle at eg absolutt ikke bryr meg..

Eksen din føler seg nok ganske så ræva, og hun leiter aktivt etter noe å kunne hate deg for, evt. noe som kan rettferdiggjøre det hun har gjort, slik at hun ikke skal føle seg så jævlig, så ikke ta akkurat det så tungt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...