Arne Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hei! Til min nyanskaffede server har jeg kjøpt meg en 1tb-SATA-disk av merket Samsung. Når jeg kobler den til hovedkortet og går inn i BIOS, får jeg ikke opp noenting på SATA-connection 1 eller 2. Når jeg omsider får bootet til operatvivsystemet og går inn i Gparted (jeg kjører Ubuntu), kommer den heller ikke opp. Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke hvilket HK jeg har, men chipseten er en relativt gammel VIA, tar jeg ikke feil. Håper noen kan hjelpe meg her! Hilsen Arne Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hei! Til min nyanskaffede server har jeg kjøpt meg en 1tb-SATA-disk av merket Samsung. Når jeg kobler den til hovedkortet og går inn i BIOS, får jeg ikke opp noenting på SATA-connection 1 eller 2. Når jeg omsider får bootet til operatvivsystemet og går inn i Gparted (jeg kjører Ubuntu), kommer den heller ikke opp. Hva skal jeg gjøre? Jeg vet ikke hvilket HK jeg har, men chipseten er en relativt gammel VIA, tar jeg ikke feil. Håper noen kan hjelpe meg her! Hilsen Arne Sata kan være vrient i bios på endel eldre PC'er, men kan prøve å sette Sata kontrolleren i Compatibilty Modus ( Mulig det brukes andre ord ). (Emulerer IDE disker) Hvis du har IDE disker/cd spillere i samme maskin er det ikke likegydlig hvilken sata port du bruker på noen hovedkort. Jeg ville ha prøvd meg fram med innstillingen i bios til alle disker blir lista ordentlig der før jeg bekymra meg med OS'er. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Skal jeg prøve å sette i compatibality modus i BIOS? Skal se om jeg finner det, men jeg vet jo ikke helt hvor det er da. På serveren er det to IDE-enheter, en DVD-spiller og en HDD. Og så er det to ledige plasser til SATA. Ingen av de funker. Jeg har sett litt på innstillinger i BIOS, og skal se iltt mer på det nå. Fint at noen hjelper! Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Skal jeg prøve å sette i compatibality modus i BIOS? Skal se om jeg finner det, men jeg vet jo ikke helt hvor det er da. På serveren er det to IDE-enheter, en DVD-spiller og en HDD. Og så er det to ledige plasser til SATA. Ingen av de funker. Jeg har sett litt på innstillinger i BIOS, og skal se iltt mer på det nå. Fint at noen hjelper! På noen eldre maskiner måtte du ofre den ene IDE porten for å få Sata igang, slik at CD og IDE hardisk ( Slave og master) på en ide kabel til primær IDE kontroller og sata disk settes til sata 2 port på hoevdkort, og compatibiltets modus i bios ( Kanskje det heter noe annet pata mode eller noe sånt). Edit, endel slurveskriving Endret 22. mai 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Nå har jeg altså: 1: Tatt ut floppy-disken. 2: Koblet sammen de to IDE-enhetene til en kabel. Nå ligger begge på "IDE Channel 0", og DVD-brenneren er Master, og systemdisken er slave (det er en HDD som jeg har fra før). I bios står det at: IDE Channel 0 no 80 conductor cable installed. Betyr sikkert ingenting. Når jeg kobler til den nye SATA-disken til en av de to SATA-portene, vil ikke pcen boote. Den fryser under oppstart, og jeg kommer ikke inn i BIOS. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 2: Koblet sammen de to IDE-enhetene til en kabel. Nå ligger begge på "IDE Channel 0", og DVD-brenneren er Master, og systemdisken er slave (det er en HDD som jeg har fra før). Ville ha satt HD til master og cd til slave, men behøver ikke å bety noe. Når jeg kobler til den nye SATA-disken til en av de to SATA-portene, vil ikke pcen boote. Den fryser under oppstart, og jeg kommer ikke inn i BIOS.. Må nok forsatt være et eller annet i bios, ser du sata disken der ? Hvis ikke noe med mode på Sata kontroller. Er riktig harddisk valgt som boot device ? IDE Channel 0 no 80 conductor cable installed. Betyr at ata kabelen er av feil type, ata 33 kabel på ata66 eller 100 kontroller, kan bety noe, du kan ihvertfall få problemer med brenning på dvd brenner. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Nå har jeg tatt bort DVD som slave, så nå er det bare HDDen som er tilkoblet via IDE. Ide-kabelen står i den ene sloten som er "mot" PCI-slotsene. Det er jo litt problematisk at jeg ikke en gang får komme inn i BIOS hvis jeg har i harddisken. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hmm Lover ikke godt for å få sata disken i, skal jo ikke kræsje i bios om sata disken tilkoblet. Men hvis du kan skifte mode på sata kontrolleren uten sata diosk i, deretter slå av, sette i disk og så reboote, hvis fortsatt ikke funker er jeg redd du må anskaffe en ny sata kontroller ( Finnes kort for dette ) eller rett og slett kjøpe seg et eksternt kabinett til den og koble opp som ekstern disk. Alternativt trenger bios på pc'en en opgradering, men ikke lett å si når vi ikke vet hva som er i, ingen identifikasjons merker på HK ? Tall/bokstav rekke med lite større font enn alt annet som står på. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Joda, nå fant jeg ut hva HK heter: EPOX EP-8HMM-ia Er visst dette: http://www.epox.com/usA/product.asp?id=EP-8HMMI-A Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Ja det er den generasjonen som krangler fælt. Leter etter full manual til det, hadde bare quickstart manual liggende. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Under "Integrated peripherals" i bios gå til "Onchip Device function". Via SATA settes til Enabled. Sata/raid mode settes til sata Esc ESc til forsidebilde. Under standard cmos features Drive A disabled ( Siden du koblet fra den ) Esc og Save & Exit. Slå av PC*en. IDE-Harddisk bør være dippet som master og tilkoblet IDE 1. Sata disk til Sata 2 ( Den øverste ) Deretter prøv boot, gå i bios, sett Hd0 som boot device under advanced Bios features, save & exit igjen og boote opp. Hvis det da ikke starter så vet jeg sannelig ikke. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Sjekk at jumper på SATA disk er satt til 150, ikke 300. Var en del gamle SATA kontrollere som kun fungerte på laveste hastighet, de ville ikke snakke med såkalte SATA-2 disker. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Takk, skal prøve dette når jeg kommer hjem! Er på hyttetur nå, men kommer hem på søndag. Har du et slikt hk selv, drbugs, siden du kan så mye om det? Forresten, hvor mye plass til jeg få på 1tb-disken etter å ha formatert den til ntfs? Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Driver og reparerer PC'er for folk som yrke, har lagret all informasjonen jeg har kom over gjennom årene, epox kort var en favoritt en gang i tiden God helg Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Nå kom jeg hjem og skal se på det. Det første som slår meg, er at jeg under Integrated peripherals ikke har et valg som heter Onchip device function. Ingenplasser kan jeg velge noe som heter Via sata heller. Kanskje vi ikke snakker om den helt samme BIOSen her? PS: Det fulgte ikke med noen jumper til harddisken, men jeg har en liggende som jeg ikke trenger. Hvordan skal jeg sette den for å justere ned SATAen da? Disken heter Samsung F1 og er på 1 terrabyte. Endret 24. mai 2009 av Arne Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja kan godt være , tok det fra referansemanual for via chipsettet du har, kortet ser likt ut men annen bios tydeligvis. Her er omtale på Samsung sin egen hjemmeside om sata 1 og II problematikk Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg tror du glemte den linken Vet du hva jeg må gjøre forresten, du som sikkert har lest det? DIsken fungerer fint på desktoppen min, nå har jeg nettopp formatert den til NTFS, og det fungerer gull! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Etter litt søking har jeg funnet denne linken: http://www.samsung.com/global/business/hdd...&orderNum=7 Det var kanskje den du tenkte på? Ganske dumt at det ikke fulgte med en jumper med HDDen da, jeg mistet nemlig den jumperen jeg hadde inni kabinettet, så nå må jeg nok riste litt på serveren... EDIT: Det viser seg at jeg bare har to pinner å ha jumperen på, ikke fire som vist på bildet. Av en eller annen merkelig grunn så kommer jeg ikke inn i BIOS med disken koblet til...? Veldig rart, siden jeg gjorde det før jeg reiste på hyttetur... Endret 25. mai 2009 av Arne Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Bahh Sitter med maken disk i hånden nå. I manualen står det ; "In some rare cases SATA 1,5Gb/s hosts can not establish SATA interface connection with SATA 3.0Gb/s devices due to interface protocol issues. In case you should switch your drive to SATA 1,5Gb/s spedd with software wich we are providing via www.samsunghdd.com" Link ; http://www.samsung.com/global/business/hdd...n&ppmi=1155 Altså ingen dippedutt men programvare Lenke til kommentar
Arne Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 Okay, skal prøve det. Det gjør ingenting at jeg har formatert disken til NTFS da vel? Jeg må bruke noen andres PC nå, siden jeg kjører 64bits WINDOWS, og programvaren bare støtter 32... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå