Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bil, funker denne, andre forslag?

Anbefalte innlegg

kriterier

- Motoreffeffekt, alt fra 120 HK og oppover er fint, men treng ikke alt for mye siden dette er min første bil

- Utseende er eg ganske opptatt av og liker ofte svart som farge

- Eg liker biler med "ræv" (se på linkene, så ser du noe lunde hva eg liker), tror det kalles sedan?HVERTFAL IKKE stasjonsvogn, det liker eg ikke:P

- Eg er INGEN bilmekaniker på NOE vis, så treng en bil da må skrus minimalt på-

- Bruke minst mulig diesel/bensin

- forhjul/bakhjul eller firehjuls drift har lite å sei for meg

- Ikke gått for langt, og ikke den eldste bilen (alt fra 1996 og oppover kanskje?)

- helst plass tik

link te den eg tenkte på

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17537236

hvordan er prisen på denne, stor i forhold te andre?

eller er denne bedre?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Relativt) spreke biler har ofte beindyr forsikring. Og har du ingen bonus blir det fort ekstremt dyrt. Så sjekk forsikring. Liten motor kan ofte kompenseres med lav vekt. Så hvis du finner en bil som veier veldig lite trenger den mye mindre motor for å virke like sprek. Den vil da også bruke mindre drivstoff.

Dog er det en trend for tiden å lage tyngre og tyngre biler. :(

Lenke til kommentar

ikke noe "nedhakking" nå men jeg skjønner ikke at du vil invistere så mye i din første bil. Vist du kjøper en bil fra mellom 10 til 30 tusen så har du bil en god stund også. Og førstebil er egentlig ett bilig alterativ det beste ettersom man ikke er så erfaren i trafikken. Alle jeg kjenner som har kjøpt førstebil til over 30k har angret får dem rett og slett ikke er erfarne og kommer en eller annen gang ut får og ripe eller noe og det trekker veldig mye ned i verdi. Selv vil da jeg annbefale en gammel Ford Sierra eller Opel Omega eller Volvo 240/740 til førstebil. Morro biler på vinterføre og biler som tåler sin støyt og ikke akkurat er noe biler man trenger og være så påpasselige får. Biler som er enkle og skaffe seg "erfaring" i fra. Og ser du ikke er ute etter og skru, og selv om det er gamle biler da er det ikke sikkert man trenger og skru så mye fordi. Har hatt alle disse merkene og ha vært veldig fornøyd og motorene går langt (spessielt i volvoene) og det uten vedlikehold. Ene volvoen min hadde gått 500tusen og den går og går enda med den nye eigeren:) Men dette er bare det jeg mener. Så du får selfølgelig gjøre hva du føler får :)

Endret av djanrune
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg tror det er delvis denne mentaliteten som gjør at mange krasjer sin første bil, dersom man virkelig vil så klarer man å unngå noe store skader, det er som med alt annet her i livet.

Du kommer med forslag som gammel Ford og gammel Opel, kanskje bilene tåler en støyt, men det er værre for den som kjører dersom det skulle gå riktig ille. Dersom man har råd til det synes jeg den første bilen skal være noe som er i ok stand og som man ikke trenger å være redd for å dø i dersom uhellet skulle være ute.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

I stedet for å spamme ned tråder med salgsannonsen din foreslår jeg at du legger den ut på finn.no i stedet.

Kunne jo hende han hadde lyst på :) Er kun den her og en annen tråd da, hehe. Finn.no får vente til den gang jeg faktisk _må_ selge noe, jeg er egentlig bare dum som selger den gode bilen

MEN anyways, lykke til på jakta. Kjøpt så nytt som du har råd til er mitt tips, og ikke gå for det beste og billigste. Eksempel: Demperene mine er fortsatt like fine. Søstra min sin 1995 Mazda 323 som har gått like langt har byttet dempere allerede 3 ganger. Er litt forskjell i kvalitet ute og går, selvom det er billige deler. Blir dyrt om man må bytte ofte. Skal ikke plage dere mer :)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje så masse peiling på bil, har en samboer som tar seg av det området der :p

Men kan skryte av et bilmerke da, me har hatt en god del biler oppover årene, men den bilen vi har vært mest fornøyd med var en Toyota Carina 95 mod.

Var aldri noe galt med den bilen, eu kontrollen vi hadde ene gangen fikk vi et punkt på parkeringslyset. Viste seg at pæra var litt løs, skrudde den fast og det var i orden igjenn! Neste eu kontroll var det noen slitedeler på bremsene som måtte skiftes. Men slitedeler slipper du jo ikke unna uansett :)

Toyota skal være en rimelig driftsikker bil, så jeg vil anbefale det jeg.

Dessuten kan en Carina bli ganske så tøff om du legger litt i den da!

Savner Carinan min jeg, men måtte over til større bil da en del unger tok opp baksetet hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...