Gå til innhold

Nytt hovedkort, CPU og RAM

Anbefalte innlegg

Hovedkortet på PC-en ser ikke ut til å registrere at det er harddisker koblet til, og jeg må derfor kjøpe en ny, med CPU og RAM i samme slengen. PC-en brukes for det meste til Photoshop, Illustrator, og en del gaming.

Jeg vil helst slippe å bruke mer enn 3000 kr på dette, og dette er hva jeg har kommet fram til så langt:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=366696

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074

Jeg er usikker på om jeg burde velge Intel eller AMD. Jeg lurer også på om det er nødvendig å ha Quad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at PHII720 "slår" Q8400? Jeg har ikke sagt noe om det, men påstod at den gir mer ytelse for pengene, noe jeg holder fast ved. Den er foreslått som et alternativ til E8400. De yter ca like bra i spill, men 720 drar fra i multitasking. Og med en lavere pris og ca like gode klokkeegenskaper er jeg ikke i tvil om at 720 er et bedre kjøp.

Som alternativ til Q8400 satte jeg opp x4 940. I dette tilfellet er nok pris vs ytelse ganske likt for begge prosessorer. Testen du linker til bekrefter dette, og heller i 940s favør dersom du ikke har tenkt å overklokke.

Men min anbefaling er å gå for 720'en. I hverdagslige oppgaver vil denne yte like bra som en firekjerne. I spill vil den yte bedre, og den koster også mindre.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
In conclusion, the AMD Phenom II X3 720 BE processor receives my highest recommendation and approval. There aren't many applications that will utilize four processor cores, and when they do it seems that three is nearly as good. Quad-core doesn't translate into better performance, and Tri-core has proven itself superior for gaming as well computing. Take into account the phenomenal pricing and unlocked overclocking headroom, and it becomes easy to see why Black Edition HDZ720WFGIBOX has the potential to dominate both socket AM3 and AM2+ motherboards with either DDR2 or DDR3 system memory. You've probably also caught onto my repetitive reminder of how the Phenom II processors can perform so closely to the Core i7-920 in real-world computing that the added expense seems a waste; primarily because I've been using the X3 720 for a week now and have yet to notice a moment of difference between it and my Core i7 system. It's for these reasons that the X3 720 Black Edition has earned our Golden Tachometer Award.

Kilde.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Jeg bestilte mitt eget forslag før anbefalingene av X3 720BE og X4 740 kom. Jeg har også sett på X4 810. Jeg vet at kvalmdyre LGA1366 vil erstatte LGA775, og at billige AM3 erstatter AM2+. Selv kjøpte jeg 939 rett før AM2 kom på markedet.

Jeg planlegger klare meg i over to år med CPU-en jeg kjøper, og lurer derfor på om kjøpet mitt var dumt. Hvis jeg hadde kjøpt X3 720BE, ville jeg da hatt muligheten til å beholde hovedkortet to år senere?

Lenke til kommentar

AM3 vil _sansynligvis_ være AMD's socket om 2-3 år ja. Jeg har ikke så veldig god oversikt over fremdriftsplanene, så det får en annen her svare på. Men AMD har i alle fall gjort det klart at de verdsetter frem og bakoverkompabilitet, der overgang fra DDR2 til DDR3 og mangel på minnekontroller for DDR3 er grunnen til at eldre AM2 og AM2+ prosessorer ikke passer på AM3 hovedkort, mens AM3 prosessorer beholder DDR2 minnekontroller for bakoverkompabilitet og passer i AM2+ hovedkort.

Lenke til kommentar

Om du hadde gått for en AM3 rigg med x3 720BE så er det stor mulighet for at du kunne beholdt hovedkortet om to år. AMD har også vært svært flinke med bakoverkompabilitet, så jeg tror det ville gått greit.

Du har ikke gjort et dumt kjøp. E8500 er en av de beste prosessorene regnet for spilling. Men om du vil oppgradere om to år, så må du nok bytte ut hovedkort og RAM samtidig. Nå har du i alle fall spart ca 500 ved å gå for DDR2 i stedet for DDR3 (på hovedkort og RAM).

Men husk at ved kjøp på nettet så har du alltid 14 dagers angrerett, om du absolutt vil ombestemme deg. Men ofte må du legge ut for frakten selv.

@Blomsterbob: 720 klokker nesten like bra som E8500, men har i tillegg ulåst multiplayer som gjør klokkingen betydelig enklere. Men trådstarter har ikke kjøpt en CPU kjøler, så jeg tviler på at overklokking er med i planene i utgangspunktet. Stock kjøler holder for en begynnelse.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...