Gå til innhold

[Løst]Hvilken kabel gir best bilde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kabel 1 er VGA-kabelen og muliggjør tilkobling til flatskjermer, projektører og PC-skjermer.

Kabel 2 er komponent-kabelen (rød, grønn og blå plugg) og tillater tilkobling til flatskjermer og projektorer/PC-skjermer som støtter SoG.

Årsaken til at kabel 1 gir bedre bilde enn kabel 2 er at førstnevnte har separert h/v-sync.

Lenke til kommentar
Kabel 1 er VGA-kabelen og muliggjør tilkobling til flatskjermer, projektører og PC-skjermer.

Kabel 2 er komponent-kabelen (rød, grønn og blå plugg) og tillater tilkobling til flatskjermer og projektorer/PC-skjermer som støtter SoG.

Årsaken til at kabel 1 gir bedre bilde enn kabel 2 er at førstnevnte har separert h/v-sync.

Ok, men har også et annet spørsmål. Når jeg spiller på xboxen så blir blant annet rød noe grålig og det har i det siste kommet loddrette hvite streker over skjermen. I starten justerte jeg dette med å justere litt på kabelen inn til x-boxen, men dette fungerer ikke lengre. Mitt spørsmål blir da om det er kabelen eller inngangen til xboxen det er noe galt med. Men det er vel vanskelig å si noe om..

Endret av joramo91
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har VGA og Component, kjøpte vga for å bruke pc skjerm når jeg er hos noen kamerater :), Component gir skarpere bilde, kjører da på 32" LCD tv i 720p.

Jeg ambefaler og kjøpe component, følger med i de fleste xbox konsoller, unntatt arcade.

VGA er bra for deg som vil bruke pc skjerm o.l som har VGA tilkobling til å spille på.

Begge gir ganske bra bilde, men i mine øyne så fungerer component bedre.

Lenke til kommentar

I så tilfelle så er det TVen som har "lurt" deg. Sett fra et rent teknisk synspunkt så er VGA-kabelen bedre fordi den har separert h-sync og v-sync signal på egne ledere. Komponentkabelen kjører sync-signalet sammen med grønnfargen. De fleste opplever klarere bilde med VGA kontra komponent. Personlig har jeg samme erfaring, TVen er en 46" Samsung 6-serie.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...