Gå til innhold

Grønnskjær på gatelykter?


Anbefalte innlegg

Har merket at gatelykter med hvitt lys gir grønnskjær i lyset når man tar bilde av de...

Noen som vet hvorfor? Er det pga bølgelengder med lys som kameraet oppfanger, men som ikke mennesker kan se, eller hva?

 

post-23834-1242995800_thumb.jpg post-23834-1242995882_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er på grunn av hvitbalansen. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, (eller jo, det er jo fordi forskjellig lys har foskjellig fargetemperatur, og derfor må kameraet stille in hvitbalanse for at det som er hvitt blit hvitt. Her har kameraet bomma, men tar du bilder i raw kan du justere dette etterpå. Det kan du jo også om det er jpeg, men er best med raw format.

Du kan også fotografere et hvitt ark i lyset og bruke dette som preset for å få nøyaktig hvitbalanse.. Du kan også stille inn på fargetemperatur hvis du har et dyrt kamera og av en eller annen grunn vet fargetemperaturen til lyset. (for eksempel studiolys vet man oftest hvilken fargetemperatur er, er vanligvis oppgitt. (Kan det stemme at den ofte er 5500k?) K er foresten en forkortelse for kelvin, som vi kan bruke til å angi frgetemperaturen.

Lenke til kommentar

Problemet her er som nevnt hvitbalanse. Fargetemperatur er nevnt her i tråden og dette er riktig, forskjellig lys har forskjellig temperatur, eller på godt norsk, "spøtter ut lys med litt forskjellig farge". Jeg vil legge/ytdype at det er iallfall to ting man bør være klar over når det gjelder hvitbalanse.

 

Ene er når kameraet ikke klarer å sette riktig hvitbalanse automatisk. Dette kan man vanligvis endre på sjøl, enten v/å endre hvitbalanseprofil (fleste kameraer har en mengde å velge mellom), eller å stille inn hvitbalansen manuelt. Det er også mulig å bruke et hvitbalansekort/gråkort, kaffefilter eller til nød hvitt papirark (blir ikke 100 % nøyaktig, det som ser hvitt ut er ikke nødvendigvis hvitt) belyst av aktuelle lyskilde om kameraet har funksjonalitet for å sette hvitbalanse på denne måten.

 

Moment nummer to er blandede lyskilder. Ta et eksempelhvis et delvis månelyst område med en gatelampe i, eller et rom med både vanlige 60w lyspærer og lysrør. I begge disse tilfellene vil de forskjellige lyskildene ha ulik temperatur, noen fremstår typiske som rødlig/oransje, noen som blålige og noen som grønnlige.

 

Setter du kameraets hvitbalanse til ene eller andre (typiske navn er: daylight, cloudy, incandescent, fluorescent, sodium vapor o.l.) slik at hvitbalansen blir riktig for én lyskilde, vil de tingene/områdene i bildet som er opplyst av noe annet få "feil" farge. Det er rett og slett vanskelig å få bilder som består av blandede lysforhold til å ha riktig hvitbalanse jevnt over.

 

Triks #1. Har du et "skikkelig" kamera med live view kan det være nyttig å bla/scrolle gjennom hvitbalansevalgene for å se hvem som passer best om kameraet ikke klarer å velge en automatisk som passer godt. Du vil jo se på skjermen der og da hvordan de forskjellige hvitbalansene ser ut, og få en god ide om hvitbalansen passer. Meget praktisk!

 

Triks #2. Skyt RAW, da kan du justere hvitbalansen i fred og ro i ettertid hjemme foran pc'n og slepper å bekymre deg for den der og da på location. Dette fungerer ikke med jpg, kun med RAW.

 

Triks #3. Skyter du med flash innendørs og er plaget av at lyset i rommet er en annen farge enn flash'en, finnes det filtere som man setter over flashen for å konvertere lyset som kommer ut av den til rommets farge, slik at alt i rommet fremstår som belyst av én type lys. I urtiden, når film var vanlig (logisk nok bare fargefilm), var det vanlig å bruke forskjellige filtere som man satte over objektiv for å få ensarted farge på alt lys.

 

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar

Dere kan for all del tilskrive det hvitbalansen, for det kan kompenseres for til en viss grad ved å justere hvitbalansen.

 

Men det fullstendig korrekte svaret er som følger:

Hvitt lys består av lys med "alle synlige bølgelengder". (Forenklet notasjon vil forøvrig gjengå i hele dette svaret). Dette kan visualiseres som:

 

||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| <--- Forskjellige bølgelengder på en skala.

 

Gatelyset, som er et kunstig lys, inneholder ikke alle disse bølgelengdene og ser slik ut:

 

|||||||||___|||||||||______||||||||___||| <--(_der det er hull)

 

Øynene (egentlig hjernen) kompenserer for dette, og vi oppfatter det som hvitt lys, selv om dette faktisk ikke er tilfellet.

 

Kameraet ser lyset slik det faktisk er, og gjengir dette. Med hvitbalanse-innstillingene kan man til en viss grad kompensere, men uansett hvordan man ser på det er det meget vanskelig, om ikke umulig, å få en korrekt hvitbalanse når det mangler deler av spektraet i lyset.

 

Sannheten er ganske enkelt:

Lyset du oppfatter som hvitt er ikke hvitt.

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Forresten, å påstå at dette er det "fullstendig korrekte svaret" er overdrevet. Hovmod står nok for fall, men øl har en viss fremhevende effekt på hovmod.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...