Aasheimen Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har partisjonert disken min i 2 så jeg har windows på C: og filene mine på D:. Jeg la inn windows 7 på disk D for å teste denne. Denne var jeg så fornøyd med at jeg ville slette XP og legge inn windows 7 på C:. Det jeg gjorde var at jeg var så utolmodig med å vente til jeg hadde fått kjøpt meg en minnebrikke så jeg kunne innstalere etter den n "riktige" måten. Det jeg gjorde var å bruke partition magic, Sette disk D: som den aktive disken og reboote. Når jeg da startet pcen så kommer det feilbeskjed. Den finner jo ikke disk C: lenger fordi jeg har satt D som aktiv hvor jeg har windows 7 på. Men windows 7 starter heller ikke. Derfor sitter jeg der. Når jeg prøver å reinstalere windows XP med cden igjen kommer det er ERROR beskjed med at det ikke er nok minne. Den finnner da ikke disk C: som jeg har "gjemt" med partition magic. Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hent ned, og brenn ut GParted. Omtrent same funksjonalitet som Partition Magic, berre på ein "live" linux CD du kan starte utan noko innstalasjon. Berre sett inn plata, og start frå ho. Lenke til kommentar
Aasheimen Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Thanks. Det må jeg prøve! Så kan jeg bare aktivere disk C: igjen da eller? Hva mener du med "live" linux cd? Endret 22. mai 2009 av Aasheimen Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det burde absolutt la seg gjere ja. Har hatt mykje same problem sjølve (då eg innstalerte eit anna system samen med Windows 7). Hugs at Windows 7 som oftast har to partisjonar, du starter frå den minste av dei (ikkje den med Windows på faktisk, men ein mindre på nokre hundre megabytes). Lukke til. Lenke til kommentar
Aasheimen Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Ja okey. Så da bare aktiverer jeg disk C: igjen så er alt OK? Kan jeg bruke en USB disk isteden eller fungerer det kun med en brent cd? Endret 22. mai 2009 av Aasheimen Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg forstår ikke ! du har sikkert en win7 plate, du har fått problemer på grunn av det partition tragig, du vil gjerne å installere win7 på den C:, og allikevel spør ..hva gjør jeg? (og hva i all verden skal man med gparted egentlig?) Du har alt du trenger i din win7 plate. Bruke diskpart fra command prompt for å rette opp feil. Dvs at du skal IKKE videre når du er i <install Now> window men klikk ned til venstre på <Repair My computer> Og ikke minst man burde for godt si, at både Vista og Win7 bruker helt andre verdier for relative sectors. Relative sectors er alt det som er Før man kommer fram til bootsector. Å bruke verktøy som er mest kompatibelt med XP i XP sammenheng er greit, men ikke i Vista eller Win7 vil jeg påstå. Lenke til kommentar
Aasheimen Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har ikke win 7 cd nei. Jeg får heller ikke lagt inn win xp og formatert hele pcen fordi den ikke finner disk C:, så nei jeg kan ikke bare reparere win 7. Hadde det bare vært så enkelt Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Du sier du har bare en disk, og to partisjoner. Da blir det uklart når du snakker om "disk C:" og "disk D:". Når du prøver å legge inn XP, er det da disken du ikke finner, eller bokstaven C? At du flyttet den aktive partisjonen fra C: til D: var helt galt. Det er jo ikke Windows som booter fra BIOS. Bootloader ligger hele tiden på samme partisjon. Hvis du bare vil starte på nytt så sletter du partisjonene og installerer helt forfra. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 hårek, kanskje vi burde hjelpe han med å avklare hvorfor han ikke har win7 plate, eventuelt løsninger med det, ellers kommer han til å installere XP og sikkert prøve på win7 igjen? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har ikke win 7 cd nei. Jeg får heller ikke lagt inn win xp og formatert hele pcen fordi den ikke finner disk C:, så nei jeg kan ikke bare reparere win 7. Hadde det bare vært så enkelt Men kvifor har du ikkje Windows 7 DVD'en? Den kan du jo laste ned gratis frå Microsoft i desse dager. Lenke til kommentar
wil Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Er det flere enn meg som ikke helt skjønner problemet her? Jeg lurer litt på hvorfor du ikke har noen plate for Windows 7 og hvordan i all verden du klarte å installere den? Siden at du hadde installert den på D:\ først så kan du umulig ha oppgradert iallefall. Nei. Det du gjør: Du tar å laster ned Parted Magic LiveCDen og brenner den. Så starter du maskina med plata i. Så sletter du partisjonene og oppretter enten en eller to nye. Opp til deg selv. Ikke gjør noe særlig mer med det og heller la den gjøre seg ferdig. Så tar du å setter i Windows XP Plata og deretter prøver å installere Windows XP. Uannsett så vil nok C:\ bli satt til bootbar uannsett hvis du gjør det. Gjør det å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Aasheimen Skrevet 25. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Lastet ned og innstalert fra USB penn. Hadde jeg bare kunnt slette begge partisjonene og innstalere på nytt så hadde jeg naturligvis gjort det. Nå får vi se om ikke det går med Gparted. Godt det var noen gode forslag som dukket opp Endret 25. mai 2009 av Aasheimen Lenke til kommentar
Aasheimen Skrevet 26. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2009 Jøss nå blei det stille gitt. Visste dere ikke at det gikk ann altså? At det er mulig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå