Gå til innhold

Svindel på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Hemm, hva er mail adressen til hw? Kan ikke se jeg finner noen adresse eller link.

Har tatt en "Rapporter denne annonsen" Tab i sta.

 

Du skal ikke kontakte hw, men tek.no. I dette ærendet ville jeg kontaktet Knut Røse. Hvis man ikke får noen svar der, så ville jeg gått på redaktøren selv. Redaktøren er pliktig til å videresende mailen til de som har ansvaret.

 

Før noen er uenig. Husk at bruktmarkedet er felles for alle søstersidene på tek.no og dermed er det tek.no som har det fulle og hele ansvaret, ikke søstersidene. (Med mindre det er delegert slik at hvert enkelt søsterside har ansvaret for sine produktgrupper, men det virker for meg som en unødig tung organisasjonsstruktur)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- 5 Milliarder i Gjeld, omsetter Edda Media for så mye (Er vel de som "Eier" Hardware.no?).

 

Tek-nettverket er eid av Edda Digital AS, som er heleid av Edda Media, som tidligere het Orkla Media og som Mecom Group plc lånte ca 6,5 milliarder norske kroner for å kjøpe. En del er siden solgt ut, slik at nåværende gjeld for Mecom ligger på rundt 5 milliarder kroner, langt mer enn selskapet er verdt, og aksjekursen har falt noe slikt som 98% på et år. Derfor opplever alle som er eid av Mecom at sparekniven skjerpes. Hva Tek-nettverket angår så er vår redaksjonelle stab omtrent halvert siden samme tid i fjor.

Lenke til kommentar
Edit: Har nå plutselig fått sms fra selger, hvor han sier at han skal tilbakebetale pengene når han får lønning. Jeg ga ham frist til å betale i løpet av uka som kommer. Leser han her inne mon tro?

 

Fikk du de pengene eller har han kommet med enda en unnskyldning? :)

Lenke til kommentar

Det er få ting jeg misliker mer enn svindlere. Hadde en qxl-svindler en gang som jeg kjøpte en pc av og forskuddsbetalte. sjekket at tlf ga meg et navn (som viste seg å være moren hans) før jeg betalte da. Det var ikke før jeg truet med politianmeldelse at vedkommende gjorde opp for seg. Tok lang tid og var mye stress og frustrasjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har "lurket" innom denne tråden ett par ganger nå.

 

Jeg er på linje med Lucky her og har liten forståelse for dere som siere dere kun forholder dere til personlig oppmøte (check) eller *oppkrav*.

Er da ikke noe sjakktrekk med oppkrav?

Nizzen er jo nærmest inhabil da han kun kjøper nytt og fra "øverste hylle" uansett. :p

 

Løsninger som kun favorisere kjøper (slik jeg forstår Payex) er lite interessant for ting man ønsker å selge på f.eks. bruktmarkedet.

 

Selvsagt er det ingen god ide å "kjøpe" fra(forhåndsbetale til) totalt ukjente personer (forumet, skattelister.. gule/rosa sider), men uansett er kjøp/salg en tillitssak.

Sånn sett foretrekker jeg selv "personlig oppmøte" og har da også truffet en god del som frevekventer forumet på den måte (handel på bruktmarkedet).

:)

Nå for tiden "selger" jeg så og si utelukkende brukt/"overskuddsvarer" via kjente av kjente som jeg har handlet med opp gjennom åra.

Bruktmarkedet i sin nåværende form er ikke mye å skryte av, og ihvertfall ikke bedre enn det gamle.

Sånn sett er det like greit å bruke Finn.no.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva med QXL da karer? Kjøpte en brukt lappis til min søster...

 

QXL er bra for de som eier QXL.

Samt selgere av dr*t til de som synes auksjon er spennende. :)

 

QXL er stedet for selgere, ikke kjøpere..

Lenke til kommentar
Bruktmarkedet i sin nåværende form er ikke mye å skryte av, og ihvertfall ikke bedre enn det gamle.

Sånn sett er det like greit å bruke Finn.no.

synest ikke bruktmarkedet er så ille men kunne vært forbedret med ikke så veldig store innsatsen.

har solgt endel ting der siden gratis og nisjemarked så får ikke de helt basic spørsmålene om hvordan noe funker som på qxl etc eller noen som kjøper noe de ikke klarer bruke så mas i ettertid.

 

men har merket at antallet folk som forskuddsbetaler uten noe videre spørsmål er endel høyere enn andre steder jeg har solgt ting samt at når siden virker litt overlatt til segselv tiltrekker det vell et par uønskete elementer.

Lenke til kommentar

Blir det en politianmeldelse da? Ser ikke ut som om svindleren har gitt den noen andre alternativer.

 

Ligger an til det ja. Om ikke annet bare for prinsippets skyld.

 

Bare stå på. Slike folks suksess avhenger av at ofrene deres forholder seg passive. Det er fult mulig at fyren har dratt inn fire-fem tusen ved å selge de samme komponentene flere ganger. Og hvis noen av ofrene lager bråk så betaler han dem tilbake med inntjening fra de andre ofrene mens han fortsetter å få inn penger (annonsene hans er ennå oppe).

 

Jeg vil gjenta rådet mitt om å koordinere politianmeldelsene sammen med de to andre som er blitt lurt. Blir fyren anmeldt av flere folk så er det klart for politiet at dette dreier seg ikke om kontraktbrudd men om svindel.

 

Forresten dette kan være interessant lesing for deg etter at saken har vært gjennom rettsapparatet:

Spørsmål om å drive inn penger

Lenke til kommentar
Ser annonsen ligger ute ennå. Absolutt ingen anmerkninger på fyren ? Er dat han som bestemmer om anmerkninger skal vises også ? Takke meg til ebay da allikevel.

 

Det er noe med at man må fullføre salget og først da (forutsatt at kjøperen er registrert på tek.no slik at selgeren kan legge ham til som kjøperen av den solgte produkt) så kan kjøperen gi en kommentar på selgeren.

Legg merke til at selgeren har full kontroll. Med andre ord så kan svindleren fortsette virksomheten sin uten at intetanende kjøpere fatter mistanke.

Lenke til kommentar

Når ikke en gang annonsen blir fjernet viser det hvor mye som legges til rette for at svindlerne bare kan fortsette i det uendelige. Ikke noe nytt med andre ord, bare mer og mer tydelig for folk flest hvor latterlig lett det er å slippe unna og holde det gående i det undelige.

 

Personlig holder jeg meg til QXL, når det er snakk om forskuddsbetaling, hvor de har et karaktersystem. Har en selger 100+++ positive og ingen negative stoler jeg på han/hun. Bruker jo sunn fornuft og LESER tilbakemeldingene fra kjøpere i tillegg selvfølgelig, men karaktersystemt hjelper på mye. Det har funket for meg i mange år i alle fall.

Lenke til kommentar
Vennligst gi en link til denne annonsen...Så kansje flere kan sende inn klager med referanse til den annonsen/personen...

 

Lucky har allerede gitt linken i første post og derfra kan man finne de andre produktene som er til "salgs". Selv om jeg vet at folk leser sjeldent hele tråden, håper jeg at noen potensielle kjøpere sjekker forumet først (eller google) og dermed kommer over denne listen:

 

Radeon 4870x2 byttes eller selges??

Xfx 780i 3 way sli selges

Intel E8400 selges

2 Typer Zalman kjølere selges til en fin pris

 

emailadressen til selgeren (i tilfelle han velger å bruke samme konto til andre lignende sprell): [email protected]

(Selvsensur pga at jeg ikke aner om det er lov å legge ut email adressen til en mistenkt svindler ifølge forum reglene)

 

Selgeren har vært aktiv under følgende username her på forumet: theman85

 

Det er fullt mulig at dette ikke er noe han gjør for første gang. Hvis noen gjenkjenner likhetene mellom denne saken og tidligere saker så er det bare komme med detaljer her i tråden. IKKE send PM til meg siden jeg ikke er en part i saken.

 

Vel må føler jeg at jeg har bidratt med mitt så er det opp til de tre som ble svindlet om de velger å gjøre noe med saken.

 

edit:

fjernet en setning som ble feil (så ut som om jeg kritiserte de som ble svindlet noe jeg absolutt ikke mente)

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...