Gå til innhold

Ta foto i regn med blits

Anbefalte innlegg

Etter x antall måneder med nesten kun innendørs fotografering er det nå på tide å komme seg ut igjen.

Går med en del ideer til bilder som vil forsøke å ta utendørs framover, og ett av de er bilder i regnvær, evt med blits.

Er det noen som har noe erfaring og synspunkter på dette så vil jeg (og kanskje andre i forumet) gjerne høre de.

Skal bruke Nikon D300 med SB-900 og waterguard. Vurderer også å bruke en eller flere SB-900 eksternt på stativ og mulig må dekke til blitskontakten så ikke risikerer at den kan kortsluttes.

Noen som vet hvor mye vann en blits ala SB-900 tåler ? Har selvsagt tenkt å dekke til med plastikk eller tilsvarende såfremt det er praktisk mulig. :idea:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder beskyttelse mot regn tror jeg nok at paraplyer på alle måter overgår softboxer. :)

Jeg har faktisk reflektert litt over dette selv også, men har aldri prøvd det ut i praksis.

Det jeg har prøvd i praksis er å fyre av en SB-800 som var helt dekket av halvsmelta snø som delvis hadde rent inn i hodet og alle innvollene. Det lukta svidd de første gangene, men den fungerer fortsatt perfekt og har ikke drept noen enda. Så selv om det umulig kan være bra, er det neppe dikrekte farlig heller. Og SB-900 er vel afaik enda bedre værtetta, i og med at de faktisk gidder å produsere den antivanngamasjen.

Men som nevnt over er jeg også noe skeptisk til hvordan det vil fungere med refleksjoner i regndråper. Jeg ser for meg utallige kreative muligheter, men også potensielt uheldige følger.

Ser fram til rapport fra forsøket! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...