Gå til innhold

Leker med oppsett AMD

Anbefalte innlegg

hvorfor blir det alltid dyrt når jeg leker og ser.

Men poenget med tråden

Jeg merker jeg er rusten på hva som er bra nå, og hvilke skjermkort osv.

fra før så foretrekker jeg AMD og ATI.

oppsettet er lek for og se, men seriøsitet i bakgrunn. det er da snakk om en pc som skal kobbles til tv i stua. en full hd tv på 37" altså 1080P

bruk blir da film, bilder, spill, redigering av bilder og film.

cpu

HK

RAM

Skjermkort

Strøm Ja trenger nokk ikke så mye.

Kabinett

dvd/BR

Harddisk

OS

Mange vil nok hyle XP Pro, men jeg har gode erfaringer med vista. men vet att jeg ikke skal handle nu, og er spent på Win 7. men tipper win 7 prisen blir lik.

prisen syntes jeg er noe rå 17 224 kroner er endel penger. men greit hvis det faktisk blir en bra maskin, men kjipt hvis en kan få like bra på alle omme råder til 12 000 kroner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til film er dette ekstrem overkill. Så spørsmålet er da hvilke spill som er aktuelle.

Dette er uten tvil en maskin med skikkelig støypotensiale også. Sjekk heller The Silencer i denne tråden. Langt mer balansert oppsett for ditt bruk, spill på 37'' skjerm er ellers ikke mer krevende enn på en 22 - 24''.

Legg på et par - tre tusen for BD og OS. I den sammenheng lurer jeg på hvorfor kjøpe en BD-brenner. Prisene på media er fremdeles hårreisende, dvs 50 kr og oppover og annet en kopi av film er de jo ikke aktuelle til.

Lurer også på vitsen med å betale 600 - 800 kr ekstra for Ultimate, her bør Home Premium holde.

Lenke til kommentar

Du har jo valgt toppkomponenter (unntatt RAM) hele veien så da blir det naturlig nok dyrt. Dette er det råeste du får fra AMD/ATI for tiden så stort bedre blir det vel ikke. Spørsmålet er om det er litt overkill i forhold til hva du skal bruke den til.. Mulig du godt kunne klart deg med HD4890 på tilbud på Komplett nå til 1899,-. Da sparer du et par tusen. Og 1200 W trenger du KUN ved dobbelskjermkort oppsett.

Lenke til kommentar

Valgte kingston da det er det eneste jeg har hatt gode erfaringer på tidligere asus kort.

edit: kingstone value var eneste kingston komplett har på ddr3 som jeg kunne se

har hatt mye trøbbel med crucial, corsair og twinmos på mine amd maskiner med asus kort.men alltid løst seg med kingstone.

høy w for jeg kjenner meg selv med utbygninger, forje pc har jeg måtte bytte psu 3 ganger på. og da kun på grund av oppgraderinger.

Jeg liker grafikk og setter spill på maks. men for øyeblikket har jeg ingen maskin som klarer seriøse spill.

er jo så vidt den klarer need for speed carbon på maks oppløsning.

men spiller og endel mmorpg men der er jo oppløsning laber. selv en 300 kroners laptop funker greit der.

nja syntes jeg merker noen begrensninger på vista home jeg. men kanskje bare innbilt, eller begrensningene ligger i den bærbare og ikke os et

Ja den kan nok komme med endel vifte støy ja. og raptor hjelper jo ikke akkurat.

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

150 GB Raptor til knappe 1 500 kr er bare tull, skal du ha noe annet enn vanlig HD er det SSD som er alternativet. Lydløs, og langt raskere.

Når det gjelder PSU har TechReport kjørt 2 x HD 4870 X2 med en 750 Watts PSU. De fleste overdriver hva man trenger for de fleste skjermkort langt over støvleskafta. 850 - 1 000 Watt holder faktisk også for 3 SLI av nVidia sine toppkort.

Det er heller ikke tvil om at når budsjettet tipper over 12 000 kroner så går man for Intel i7 oppsett. AMD er primært konkurransedyktig når vi snakker om lavere budsjett. Og da er det ikke tvil om at Phenom II X3 720 gir mer igjen for pengene. 1 000 kr billigere og omtrent samme spillytelse. Så du får mer igjen om du sparer 1 000 kr på CPU, kjøper en skikkelig kjøler, bedre kabinett og klokker denne moderat. Samme med å kjøpe en rimeligere PSU og bruke differansen her til å kjøpe en SSD.

Lenke til kommentar

med ssd den mindre cpu, mindre psu, home premium og dvd brenner uten BR

havner jeg faktisk helt ned på 14542 kroner rein BR leser vil + med ca 1000,-

hei 15 000,,- er jo akkurat det jeg brukte på båt og traktor nå jo.. skulle ha droppa det :p

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

Du vil nok få mye mer for pengene å gå for Phenom II X3 720 med 4890 nå på en AM3 rigg. Og dersom du liker å oppgradere, som du sier, så kjøper du en ny AM3 prosessor, et til 4890 (og kjører crossfire), og kanskje litt bedre RAM om et års tid eller noe.

Men hvis du først skal betale så mye for en maskin nå så bør du gå for intel Core i7. SSD er også å anbefale i den prisklassen. I hverdagslige gjøremål gjør den god nytte.

Lenke til kommentar

core i7 koster 1000 kroner mere og en er da tilbake på AMD Phenom II X4

men det blir litt som microsoft og apple.

selv om jeg faktisk velger microsoft OS da.

men intels metoder missliker jeg. betale butikkjeder for og ikke ta inn amd er ikke bra. uansett hva som er bra eller ikke rent produkt sett.

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar
Du har jo valgt toppkomponenter (unntatt RAM) hele veien så da blir det naturlig nok dyrt. Dette er det råeste du får fra AMD/ATI for tiden så stort bedre blir det vel ikke. Spørsmålet er om det er litt overkill i forhold til hva du skal bruke den til.. Mulig du godt kunne klart deg med HD4890 på tilbud på Komplett nå til 1899,-. Da sparer du et par tusen. Og 1200 W trenger du KUN ved dobbelskjermkort oppsett.

kan ikke finne hd4890

hd4870 ser ut til og værra høyeste, har du en link?

sorry der så jeg den. jeg hadde fortsatt huka av for gainward

PowerColor Radeon HD 4890 til 1895,- nå

har powercolor fra før og det funker greit

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...