Gå til innhold

Problemer med farge- og kontrastkalibrering

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har problemer med å få bildene mine til å vises korrekt i mac, firefox og windows.

Som regel redigerer jeg bildene mine på mac-en. De ser helt greit ut i Photoshop. Jeg lagrer de ut med "save for web" slik at jeg er sikker på at de blir lagret i sRGB - men i det jeg åpner det i "Save for web" minsker fargemetningen og kontrasten. Jeg bruker "document color profile" men allikevel blir det slik. Om jeg åpner den samme filen som jeg lagret med "save for web" i photoshop, ser den korrekt ut. Men i preview og firefox er det desaturert og matt. Det virker som om bildet inneholder farger eller lys som bare Photoshop kan vise - selv i sRGB. Men windows ser ut til å øke fargemetningen og kontrasten. Altså, i windows ser det mer eller mindre korrekt ut igjen. Dermed må jeg redigere bilder ulikt for windows og mac.

Om jeg bruker "Proof colors" satt til "Macintosh RGB" i Photoshop, så vises bildet slik det vises i firefox/preview og save for web. Er det slik at Photoshop bruker galt fargerom e.l?

Er det i det hele tatt mulig at bilder vises likt i mac og i windows?

Dere for unnskylde om dette ble en sule rotete ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...