nestenbest Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hei, Jeg har tatt noen tusen bilder i mitt liv, men har aldri hatt et bra kamera. Det har jeg lyst til å gjøre noe med, og ønsker å kjøpe meg et speilreflekskamera før jeg reiser på ferie i sommer. Planen min er nå som følger, jeg vil ha et godt hus, men for å holde kostnadene nede nå ønsker jeg å nedprioritere linse, linser kan jeg jo tross alt samle på resten av livet. Jeg har sur(r/f)et rundt i diverse tester og forumtråder de siste månedene, og begynner nå å få litt dårlig tid. Hva skal jeg velge? Må innrømme at en Nikon D90 er mitt førstevalg, men hadde egentlig konkludert med at en totalpris med en ok linse +++ kom på godt over 10000 norske, og så mye penger ønsker jeg ikke å bruke nå. Så kom jeg over følgende tilbud på lefdal.com D90 18-55mm kit uten VR til 7000,- Dette ser ut til å være den billigste pakken jeg kan kjøpe i dag som gjør at jeg har et kjempegodt kamerahus, men en middelmådig linse klar til ferien. Bildene vil uansett bli ufattelig mye bedre enn det kompaktkameraet jeg bruker i dag. Teorien er da at jeg til høsten kan begynne å skrape sammen penger til de linsene dette kameraet egentlig fortjener, og dermed over tid bygge opp en anstendig samling fotoutstyr. Hva tror dere? Er denne kombinasjonen av "gull og gråstein" verdt prisen? Bonusspørsmål (vær vennlig å ikke la denne tråden dra ut i en diskusjon mellom d90&d5000): Kan Nikon D5000 med samme linse til 6000,- i samme sjappe være et enda bedre kjøp? LINK Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg ville ha gått for D90 pakka da jeg synes D90 er mer enn 1000 kroner "bedre". D5000 tar like gode bilder, men er ikke like raskt i bruk. Men D5000 er mer kompakt, noe som er en kjekk egenskap for hus #2. Og hus #1 for mange. Hadde du klart å få D5000 rimeligere, så kunne du brukt mellomlegget til en 35mm f/1.8 DX. Tom Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hva tror dere? Er denne kombinasjonen av "gull og gråstein" verdt prisen? Jeg vil foreslå å stokke helt om og heller kjøpe "gråstein og gull", f.eks. D40 med AF-S 16-85VR. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Hva tror dere? Er denne kombinasjonen av "gull og gråstein" verdt prisen? Jeg vil foreslå å stokke helt om og heller kjøpe "gråstein og gull", f.eks. D40 med AF-S 16-85VR. Det hadde ikke jeg gjort - så bra er ikke D40. Det er virker rimelig på meg når jeg ser på bildene jeg tar med D40 at det er mer å skarphet å hente med høyere sensoroppløsning. Dessuten utklasser D90 D40 med tanke på lavlys/høy ISO (og på alle mulige andre områder). Helt 100% sikker er jeg på lørdag da jeg får testet D40 med 24-70mm f/2.8 - blir det ikke bra nok da, så blir det aldri det. D90 hver ukedag, og to ganger på søndag. Endret 22. mai 2009 av fcuk_IT Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det hadde ikke jeg gjort - så bra er ikke D40. Det er virker rimelig på meg når jeg ser på bildene jeg tar med D40 at det er mer å skarphet å hente med høyere sensoroppløsning. Dessuten utklasser D90 D40 med tanke på lavlys/høy ISO (og på alle mulige andre områder). Det er vel knapt laget et objektiv som makser ut på oppløsning før det begrenses av D40? Jeg er helt enig i at D90 er et mye bedre kamera enn D40. Men er budsjettet omtrent 7000,- og kjøperen en nybegynner uten noen objektiver, så står jeg for min anbefaling. Nesten. Jeg ville egentlig anbefalt å bare kjøpe kit med 18-55 pluss AF-S 35mm f/1.8 og sette resten av pengene på bok. Lenke til kommentar
nestenbest Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Hva tror dere? Er denne kombinasjonen av "gull og gråstein" verdt prisen? Jeg vil foreslå å stokke helt om og heller kjøpe "gråstein og gull", f.eks. D40 med AF-S 16-85VR. kaian, takk for et interessant forslag. jeg har absolutt vurdert muligheten for å kjøpe et billig hus, noe som vil gi meg muligheten til å investere en bedre linser med en gang. men etter å ha trålet utallige tråder, og prater med flere venner med ulike nikon kameraer er jeg rett og slett ikke interessert i å gå ned til d40. noe av det er teknisk begrunnet, en hel del av det er "magefølelse". egenskaper som live view, god lcd skjerm, kjapp betjening og ikke minst ytelsen på høy iso frister for mye med d90. kan i tillegg presisere at jeg absolutt planlegger å oppgradere med en linse eller to a la den du viser til når sommeren er over, jeg er rett og slett bare nødt til å fordele kostnadene litt. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hva tror dere? Er denne kombinasjonen av "gull og gråstein" verdt prisen? Bare merk deg at 18-55 har forholdsvis mye CA, dvs du får blå/lilla skygger i overgang mellom sort og lys. Brukte konas D40 med den på konfirmasjonen, og da ble det mye kontraster med dårlige bilder. Så du bør snarest kjøpe en bedre normalzoom, eller en fastlinse. Jeg synes fastlinse er kjempegøy, da må du jobbe og tenke litt mere, en 50mm 1.8 er veldig mye moro for pengene!! Kjemperå til portretter og barnebilder! Deretter vil jeg anbefale en god blitz i SB-600 klassen. Den er på vei til å bli erstattet, men en slik blitz gir mange flotte muligheter! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg har ingen problemer med å forstå at D90 frister, og det gir mer mening dersom du kan supplere med bedre optikk relativt raskt. Lykke til! Lenke til kommentar
nestenbest Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Hva tror dere? Er denne kombinasjonen av "gull og gråstein" verdt prisen? Bare merk deg at 18-55 har forholdsvis mye CA, dvs du får blå/lilla skygger i overgang mellom sort og lys. Brukte konas D40 med den på konfirmasjonen, og da ble det mye kontraster med dårlige bilder. Så du bør snarest kjøpe en bedre normalzoom, eller en fastlinse. Jeg synes fastlinse er kjempegøy, da må du jobbe og tenke litt mere, en 50mm 1.8 er veldig mye moro for pengene!! Kjemperå til portretter og barnebilder! Deretter vil jeg anbefale en god blitz i SB-600 klassen. Den er på vei til å bli erstattet, men en slik blitz gir mange flotte muligheter! takk for tipsene! en normalzoom er det som står øverst på handlelisten, og 50mm'en høres også veldig spennende ut. blitz blir nok også handlet inn ganske snart, siden det blir tatt mange bilder innendørs i dårlig lys. la inn bestillingen på kamera i går, og nå er det bare såvidt jeg klarer å holde meg fra å bestille en ny normalzoom også. testet 18-70mm linsen til nikon på en d80 i går, den virket ganske fin. denne tråden dør vel ut nå, men om noen har noen kjappe kommentarer angående 18-70 vs. 18-105 vs. 16-85 så er jeg takknemmelig for det. 16-85 er vel omtrent dobbelt så dyr, er den verdt det+ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Bare for og gjøre livet ditt vanskeligere Tamrom 17-50 2.8 Lenke til kommentar
fose Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg kan også være interessert i dette kameraet. Men vet noen om dette er norsk modell eller EU-modell? Siden det er Lefdal som selger, vil jeg tro at man uansett er beskyttet av norsk forbrukerlovgivning, men jeg ser at kameraer kjøpt av den norske importøren har "check and clean" inkludert i 3 år. Vet noen om man får dette hvis man benytter tilbudet fra Lefdal? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 check and clean er noe Nikon Norge tilbyr sine kunder i samarbeid med sine salgsledd,så sideimporterte kameraer vil ikke kunne nyte denne massasjen En annen ting også er at du ikke får med Norsk manual på Europeiske modeller,men mener du kan laste den ned fra nettet. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Synes det hørest ut som et veldig bra tilbud jeg. Som sagt, er det ikke en godkjent forhandler som handler gjennom nikon norge, så får du ikkje med check and clean, og ei heller norsk manual (men den kan du laste ned på nikon sine sider) Ellers kan det nevnes at folk ser ut til å selge unna D300'ene sine for tiden :] Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) takk for tipsene! en normalzoom er det som står øverst på handlelisten, og 50mm'en høres også veldig spennende ut. blitz blir nok også handlet inn ganske snart, siden det blir tatt mange bilder innendørs i dårlig lys. la inn bestillingen på kamera i går, og nå er det bare såvidt jeg klarer å holde meg fra å bestille en ny normalzoom også. testet 18-70mm linsen til nikon på en d80 i går, den virket ganske fin. denne tråden dør vel ut nå, men om noen har noen kjappe kommentarer angående 18-70 vs. 18-105 vs. 16-85 så er jeg takknemmelig for det. 16-85 er vel omtrent dobbelt så dyr, er den verdt det+ Ja, 18-70mm er noe helt annet en 18-55, veldig fornøyd. 16-85 er enda et hakk bedre, og har VR, og enda noen mm i begge ender. Sikkert et veldig bra allround objektiv! Men koster såpass at jeg ville kanskje også vurdere f.eks en Tamron 17-50 2.8 i stedet. 18-105 kjenner jeg ikke Endret 25. mai 2009 av kjelldell Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hva med en brukt Canon 40D? Magnesium i huset, værtetting, 6 bilder i sekundet, god bildekvalitet, rask autofokus? Har sett disse husene brukt helt ned i 3800kr. Nye har de vært nede i 4990kr. Setter du en Tamron 17-50mm på et slikt hus har du en god kombinasjon! mvh Thorstein K Lenke til kommentar
nestenbest Skrevet 27. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2009 Bestilte D-90en fra lefdal for noen dager siden. Leveringsdato er oppgitt å være starten på Juni, så kameraet er i heimen i god til før turen går til sør-øst Asia hele Juli Jeg ble litt trigger-happy etter denne diskusjonen samt en overdose av andre objektiv-tråder, så ca 2 timer etter at jeg bestilte D-90'en ble det også lagt inn en bestilling på 16-85mm til Nikon samt et SanDisk Secure Digital Extreme III SDHC 8 GB kort og en Lowepro veske. Objektiv + SDHC kort ble bestilt på Amentio.no som hadde linsen ca 4100,-. Så får jeg se hva som eventuelt kan friste av tele, makro etc objektiv etter hvert. Gleder meg! Takker forresten for alle tips og meninger. Gjør aldri et gadget-kjøp uten å skumme slike forumet som dette, helt genialt! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Takker forresten for alle tips og meninger. Gjør aldri et gadget-kjøp uten å skumme slike forumet som dette, helt genialt! Genialt; men dyrt ... Gratulerer med nytt utstyr. Bruk tiden frem til turen å lære deg utstyret å kjenne. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå