JKJ Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Sitter på en laptop i stua, hvor jeg har trukket en hdmi ->dvi kabel ned til sofaen slik at laptopen er mediasentret mitt. Så er det veldig knotete å aktivere tven via nvidias controllpanel, er det mulig å få denne funksjonen på panelet slik at man bare trenger å trykke en knapp? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Lag en launcher som kjører kommandoen xrandr --output DVI --auto Det kan hende at outputten din heter noe annet, sjekk med "xrandr" i en terminal. Forhåpentligvis kan du gjøre det slik, men det er ikke sikkert, for nVidia har hatt mye dårlig randr støtte... Lenke til kommentar
JKJ Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Lag en launcher som kjører kommandoenxrandr --output DVI --auto Det kan hende at outputten din heter noe annet, sjekk med "xrandr" i en terminal. Forhåpentligvis kan du gjøre det slik, men det er ikke sikkert, for nVidia har hatt mye dårlig randr støtte... jkj@jkj-laptop:~$ xrandr Screen 0: minimum 1920 x 1200, current 1920 x 1200, maximum 3840 x 1200 default connected 1920x1200+0+0 0mm x 0mm 1920x1200 50.0* 51.0 3840x1200 51.0 jkj@jkj-laptop:~$ skjedde ingenting med den komandoen :/ Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Ser ikke ut til at de støtter randr nei. Men du kan sjekke med "xrandr --verbose", mulig man kan hacke det til på et vis. Lenke til kommentar
JKJ Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Ser ikke ut til at de støtter randr nei. Men du kan sjekke med "xrandr --verbose", mulig man kan hacke det til på et vis. jkj@jkj-laptop:~$ xrandr --verbose Screen 0: minimum 1920 x 1200, current 1920 x 1200, maximum 3840 x 1200 default connected 1920x1200+0+0 (0x143) normal (normal) 0mm x 0mm Identifier: 0x142 Timestamp: 23308 Subpixel: unknown Clones: CRTC: 0 CRTCs: 0 Panning: 0x0+0+0 Tracking: 0x0+0+0 Border: 0/0/0/0 Transform: 1.000000 0.000000 0.000000 0.000000 1.000000 0.000000 0.000000 0.000000 1.000000 filter: 1920x1200 (0x143) 115.2MHz *current h: width 1920 start 0 end 0 total 1920 skew 0 clock 60.0KHz v: height 1200 start 0 end 0 total 1200 clock 50.0Hz 3840x1200 (0x265) 235.0MHz h: width 3840 start 0 end 0 total 3840 skew 0 clock 61.2KHz v: height 1200 start 0 end 0 total 1200 clock 51.0Hz 1920x1200 (0x266) 117.5MHz h: width 1920 start 0 end 0 total 1920 skew 0 clock 61.2KHz v: height 1200 start 0 end 0 total 1200 clock 51.0Hz jkj@jkj-laptop:~$ Men i nvidia panelet må jeg først søke etter display, før samsungen dukker opp, for så å kunne aktivere den. ? Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 ja. For å kunne lagre endringer i xorg.conf må du starte nvidia-settings som root: sudo nvidia-settings Når du har sotte opp alt slik det skal være lagrer du bare og neste gang du kobbler PC-en opp til TV-en vil alt fungere bare kabelen er plugget til Har selv litt problemer med å få lyd over HDMI, så om du finner ut noe si ifra, bruker selv Ubuntu. Lenke til kommentar
JKJ Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 ja. For å kunne lagre endringer i xorg.conf må du starte nvidia-settings som root: sudo nvidia-settings Når du har sotte opp alt slik det skal være lagrer du bare og neste gang du kobbler PC-en opp til TV-en vil alt fungere bare kabelen er plugget til Har selv litt problemer med å få lyd over HDMI, så om du finner ut noe si ifra, bruker selv Ubuntu. Tja, problemet er jo at når jeg drar ut dvi kabelen fra laptopen så må jeg manuelt deaktivere dualscreen ellers så mister jeg musa hver gang jeg skal lukke et vindu eller scrolle =) Windows aktiverer å deaktiverer dette automatisk, så det burde da være mulig å få ubuntu til å gjøre d samme =) Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Hos meg skjer det automatisk, alt er på automatisk og Twin-View. Det kan murligens ha noe med at jeg bruker HDMI od du DVI. Har ikke noen spesiel kunskap om dette ettersom alt fungerte, så kan desvere ikke hjelpe deg noe mer en med å poste xorg.conf'en min så kan du se om den er til noe hjelp # nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings # nvidia-settings: version 1.0 (buildd@palmer) Sun Feb 1 20:21:04 UTC 2009 Section "ServerLayout" # commented out by update-manager, HAL is now used # InputDevice "Synaptics Touchpad" Identifier "Default Layout" Screen 0 "Screen0" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "0" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "AUO" HorizSync 30.0 - 75.0 VertRefresh 60.0 EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "nvidia" Option "NoLogo" "True" EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 8600M GS" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Configured Monitor" DefaultDepth 24 EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Device0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "1" Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +0+0, DFP-1: nvidia-auto-select +0+0" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Lykke til Lenke til kommentar
JKJ Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Hos meg skjer det automatisk, alt er på automatisk og Twin-View. Det kan murligens ha noe med at jeg bruker HDMI od du DVI. Har ikke noen spesiel kunskap om dette ettersom alt fungerte, så kan desvere ikke hjelpe deg noe mer en med å poste xorg.conf'en min så kan du se om den er til noe hjelp # nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings # nvidia-settings: version 1.0 (buildd@palmer) Sun Feb 1 20:21:04 UTC 2009 Section "ServerLayout" # commented out by update-manager, HAL is now used # InputDevice "Synaptics Touchpad" Identifier "Default Layout" Screen 0 "Screen0" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Section "ServerFlags" Option "Xinerama" "0" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" VendorName "Unknown" ModelName "AUO" HorizSync 30.0 - 75.0 VertRefresh 60.0 EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "nvidia" Option "NoLogo" "True" EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "GeForce 8600M GS" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Configured Monitor" DefaultDepth 24 EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Device0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 Option "TwinView" "1" Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +0+0, DFP-1: nvidia-auto-select +0+0" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Lykke til # nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig # nvidia-xconfig: version 1.0 (buildmeister@builder63) Mon Mar 23 15:33:27 PST 2009 # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # Note that some configuration settings that could be done previously # in this file, now are automatically configured by the server and settings # here are ignored. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" Screen "Default Screen" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "keyboard" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "nvidia" Option "NvAGP" "1" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Configured Monitor" DefaultDepth 24 Option "NoLogo" "True" SubSection "Display" Depth 24 Modes "nvidia-auto-select" EndSubSection EndSection Det virker for meg som at det mangler noe her, men jeg er såppas fersk med ubuntu at jeg ville blitt veldig gla for et tips eller to til hva jg kan gjøre =) Lenke til kommentar
HawP Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 (endret) Prøv å sette inn disse to linjene som Eldox har i sin xorg.conf inn i "Screen" seksjonen i din fil: Option "TwinView" "1" Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +0+0, DFP-1: nvidia-auto-select +0+0" Slik at det blir noe likende dette: Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "Configured Video Device" Monitor "Configured Monitor" DefaultDepth 24 Option "NoLogo" "True" Option "TwinView" "1" Option "metamodes" "DFP-0: nvidia-auto-select +0+0, DFP-1: nvidia-auto-select +0+0" SubSection "Display" Depth 24 Modes "nvidia-auto-select" EndSubSection EndSection Nå har ikke jeg Nvidia sjøl, så jeg aner ikke hva "metamodes" gjør, så det er mulig du må endre den litt for ditt oppsett... Etter at du har endret xorg.conf, må X serveren restartes. Hvis ikke Ubuntu har deaktivert det (hvis det er mulig?) så kan det gjøres med Ctrl+Alt+Backspace, hører du bare et pip når du trykker den taste-kombinasjonen må du trykke den to ganger rett etter hverandre. Alternativt reboote. Antakelig så støtter ikke nvidia driveren RandR 1.2, det er nok derfor det ikke fungerer sånn uten videre... Endret 24. mai 2009 av HawP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå