Gå til innhold

Ny minibærbar fra Dell

Anbefalte innlegg

nei, men det er hva produsentene innretter seg etter...

Det er nettopp derfor en fordel at de selger netbooks med Linux istedenfor Windos, for da kan de velge specs fritt, og ikke bindes til de kjipe begrensningene for XP "netbook edition". Alternativet er å selge med en vanlig lisens, men da går prisen i været igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreløbig er den i Dells "små og mellomstore bedrifter" seksjon (min frustrasjon over Dells nettbutikkstruktur fortjener en egen tråd).

ikke rart prisen virket skummelt god, den manglet mva :(

3112,5 er en mer reell pris den hva som vises på dell sine sider ved første øyekast...

Det må være noe rart her.

Samme maskin koster 96 kr mer med ubuntu enn med XP?

(regner jeg feil kanskje?)

Og hvor er Jon nå mon tro?

Lenke til kommentar

?

Pris: 2,747.00 kr

Ekte Windows XP Home SP3 - norsk - med medier

Chalkboard Black

Intel® Atom™ Processor N270, 512MB int memory, Chalkboard Black

10.1in Widescreen WSVGA (1024X576) Non Touch Screen and no Camera

Black for Non Touch Screen LCD

80GB Serial ATA (5400RPM) Drive

3 Cell Primary Battery - for lower weight

Internal Norwegian Qwerty Keyboard

Tilbehør

Dell WLAN 1397 (802.11b/g) 1/2 MiniCard

Tjenester og Programvare

No Warranty Upgrade

Declined CompleteCare

Recovery DVD

Inkluderer også

Latitude 2100 N-Series base

No Windows Live

Latitude Order - Norway

Norwegian Documentation

L0521001

1Yr Collect and Return

Euro 3Wire 65W AC Adapter

Pris: 2490

Ubuntu Edition version 8.17

Chalkboard Black

Intel® Atom™ Processor N270, 512MB int memory, Chalkboard Black

10.1in Widescreen WSVGA (1024X576) Non Touch Screen and no Camera

Black for Non Touch Screen LCD

80GB Serial ATA (5400RPM) Drive

3 Cell Primary Battery - for lower weight

Internal Norwegian Qwerty Keyboard

Tilbehør

Dell WLAN 1397 (802.11b/g) 1/2 MiniCard

Tjenester og Programvare

No Warranty Upgrade

Declined CompleteCare

Recovery DVD

Inkluderer også

Latitude 2100 N-Series base

No Windows Live

Latitude Order - Norway

Norwegian Documentation

L0521001

1Yr Collect and Return

Euro 3Wire 65W AC Adapter

2,747 - 257= 2490

Lenke til kommentar
Den virker lovende på mange områder men jeg gidder ikke kjøpe før jeg finner en jeg vil bli fornøyd med. Det denne mangler for at jeg skal bli fornøyd er:

- 1280x720 oppløsning på skjermen

- 12" skjerm

- HDMI-port

- Nvidia Ion brikkesett

- Støtte for over 2 GB minne (kjekt når man skal ha den i mange år og oppgradere OS)

Ellers så er det uklart hvilken fysisk størrelse på harddisken de støtter. Jeg vil ha 2,5" SATA med 9,5mm tykkelse. Merkelig at skoleelever ikke skal få kjøpt Latitude 2100 som privatpersoner.

Er helt enig med Simen1 her, men synes også de kan komme i en utgave med 10,1" og 1024x576 for de som ønsker det. Og hvor høyt over dette ligger egentlig LED skjerm med multi-touch?

Noen spesifikasjoner på SSDen som er nevnt i artikkelen? Er det samme type billig jalla-SSD som var i eee og tilsvarende, er det samsung (forgie gen.), eller er det en med brukbar plass og ytelse i forhold til pris? Hvis jeg kjenner folka som har valgt deler rett er valget av SSD like absurd som mengden RAM. Det er greit de vil ha lavere priser, men 200kr for 4GB RAM i stedet for 2GB (som er mak mulig for denne om jeg har forstått rett) burde i alle fall være mulig.

Mine ønskede specs for en Nett-PC (som jeg faktisk vil kjøpe på øyeblikket om den kommer ut i år til under 5000kr):

-Dual core Atom 1,6Ghz+

-4GB RAM

-Nvidia Ion (eller bedre/tilsvarende ATI)

-12" skjerm

-1280x720

-6 cellers batteri

-Brukbart tastatur

-32GB SSD, 100/50 MB/s min & 5000/1000 IOPS min _USED STATE_ sustained

-En brukbar linux distro (eller uten OS men med driverstøtte for linux)

Og gjerne LED display + multitouch om disse to koster under 1000+

Oppsummert kort: lett portabel maskin til en grei penge med nokk prosessor og grafisk kraft til å kjøre smooth, og høy nokk oppløsning til å jobbe på.

Lenke til kommentar

Jeg sitter fremdeles og venter på at netbooks skal koste ~2000 kr. Det var den prisen jeg leste da dem skulle komme til Norge. Når prisen er godt oppi 3000-3500 kr for en netbook så virker det mer fristende å kjøpe en større laptop med bedre specs, men dessverre har jo prisene på dem også steget etter netbookene har kommet. Jeg føler meg litt lurt som kunde angående det her.

(Kan hende jeg tar feil, men det føles bare sånn ut)

Ser folk selger brukte netbooks på finn.no til ca. 2000 kr, og det er der jeg mener prisene på nye netbooks bør ligge da man får mye mindre for pengene hva pc angår. Slike er jo kun til å brukes for nett surfing, filmtitting på reiser og MSN, og et rent tillegg/supplement for andre laptoper en tilfeldigvis måtte ha til odel og eie.

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar
Jeg sitter fremdeles og venter på at netbooks skal koste ~2000 kr. Det var den prisen jeg leste da dem skulle komme til Norge.
Helt enig. Irriterer meg at folk skal syte over specs. Syt over pris i stedet.
Lenke til kommentar
Den virker lovende på mange områder men jeg gidder ikke kjøpe før jeg finner en jeg vil bli fornøyd med. Det denne mangler for at jeg skal bli fornøyd er:

- 1280x720 oppløsning på skjermen

- 12" skjerm

- HDMI-port

- Nvidia Ion brikkesett

- Støtte for over 2 GB minne (kjekt når man skal ha den i mange år og oppgradere OS)

Noe sånt kanskje??

Lenovo S12 Is the First Netbook With Nvidia Ion, Costs Under $500

http://gizmodo.com/5268833/lenovo-s12-is-t...costs-under-500

Lenke til kommentar

Enig med biskopen at maks 1 GB er for lite. Det vil i praksis si at framtidige OS er uaktuelt og dermed at levetiden vil begrenses av hvor lenge man kan være fornøyd med dagens OS på maskina.

I tillegg virker det som det er vanskelig å unngå Windows-skatt på den der.

Lenke til kommentar

Jeg forstår forresten ikke hvordan det finnes 1 GB som begrensning. Du får jo kjøpt 2GB SO-DDR2 brikker. Så selv om det bare var en slot (noe jeg tviler på) så burde jo 2GB vært max.

Jeg kan ikke forestille meg at en så ny platform har noen som helt begrensning på minne mangde, iallefall ikke så lav!

Lenke til kommentar

Intel har lagt inn kunstige sperrer i Atom-brikkesettene sine mot å bruke over 2 GB minne, uansett om man har større moduler og flere minneporter. Ion har så vidt jeg vet ikke den begrensningen, så jeg lurer litt på hvorfor det står der. Jeg kan jo ikke utelukke at det er sant og vil selvsagt ikke risikere å ende opp med skjegget i postkassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...