Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Jeg lurer på om jeg kan gå og selge lodd på døren uten at jeg trenger en god grunn som feks skole ? Da går jo pengene i egen lomme, men er det noen lov som sier det ikke er lov ? EDIT: PS: Jeg er uner 18 Endret 22. mai 2009 av Slettet-1nDPpQXNWW Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Du må få autorisasjon av Lottertilsynet. Sjekk Lotteriloven. Korka: Du burde ikke oppfordre til lovbrudd Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hva trengs for og få autorisasjon ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Pengene vil bli inndratt, og saken vil bli oversendt barnevernet. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hva trengs for og få autorisasjon ? Lotteritilsynet Hva har du satt opp som gevinster i lotteriet ditt? Om dette ikke svarer til realitetene blir det tale om bedrageri. Straffeloven kap. 26 Hva vil skje tror du visst jeg blir tatt ? EDIT: Er under den kriminele lav alder også. Er svindelen grov nok kobles vel barnevernet inn. Til å være så ung er det imponerende å se at du allerede har bestemt deg for hva slags yrkeskarriere du vil satse på. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hva med å bare la dette bli med tanken? Du liker vel ikke å bli svindlet selv, så hvordan du forsvarer for deg selv da å svindle andre tror jeg ikke du har et godt svar på selv. Du vil bli tatt for svindel og selv om du er under den kriminelle lavalder vil du i hvertfall bli dømt til å betale tilbake hver krone du har lurt til deg, og barnevernet vil nok bli koblet inn om svindelen din får pågå lenge nok. Lurer du unna en 100 lapp av noen naboer er det ingen som reagerer, men blir summene flere tusen og svært mange husstander er berørt må du beregne å få en del pes ja. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Hvordan i !@#"!# kom du på noe så idiotisk? Er bedre å selge overprisede vafler utenfor lokalbutikken... En ting til... Håper for din del at du er _langt_ under 18. En 16-17 åring som kunne finne på å svindle noen med falsk loddsalg trenger etter min mening profesjonell hjelp. Endret 22. mai 2009 av radivx Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Jeg tenkte og selge 100 lodd for 30,- kr og så ha 3 premier på 500, 300 og 200,- kr. Så svindel er det nok ikke (Det er sånn gavekort.) Endret 22. mai 2009 av Slettet-1nDPpQXNWW Lenke til kommentar
radivx Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Om du leser §5-7 i lotteriloven så kan man vel faktisk gjøre noe sånt? http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-011.html#map0 §5 Lotteri kan bare avholdes til inntekt for et humanitært eller samfunnsnyttig formål. Første ledd gjelder likevel ikke for: b) lotteri som avholdes innenfor et avgrenset område når trekningen foregår uten bruk av mekaniske eller elektroniske innretninger (basarer), forutsatt at gevinstenes verdi er begrenset etter nærmere bestemmelse fastsatt av Kongen i forskrift. §9 ... Det er likeledes forbudt å sette opp penger eller fordringer på penger som gevinst, med mindre departementet ved forskrift har fastsatt unntak. Om du har planer om å gjøre noe lovlig bør du sette deg GODT inn i regelverket her. Ser ut som om det er lett for å gjøre en bommert. Endret 22. mai 2009 av radivx Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Vi har noe lodd greier på skolen og jeg trur ikke akuratt at de har søkt om tilatelse ?? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Skolen har vel søkt om slike ting i forkant og har godkjenning for kakesalg/lotteri opp til en viss sum regner jeg med. Har de ikke søkt kan de også risikere å bli tatt for dette, med de konsekvensene det medfører. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Hmm.. Men det står jo i loven at man ikke kan ha lotteri visst det ikke skal gå til noe klubb eller noe sånt ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Gevinst i form av penger eller fordringer på penger tillates i følgende lotterier: 1) bingoarrangementer godkjent av Lotteritilsynet. 2) lotteri hvor Lotteritilsynet eller annen myndighet etter departementets bestemmelse, foretar trekning etter loddsalgsperiodens utløp. 3) forhåndstrukket skrapelotteri, der hovedgevinsten ikke overstiger 1 mill. kroner og godkjenning av loddseddel er gitt av Den nasjonale enhet for bekjempelse av organisert og annen alvorlig kriminalitet (Nye Kripos) i samsvar med gjeldende regler for sikkerhetsmessig godkjennelse av forhåndstrukne loddsedler. 4) Lotteri med tillatelse etter § 7 i denne forskrift. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Gevinst i form av penger eller fordringer på penger tillates i følgende lotterier: 1) bingoarrangementer godkjent av Lotteritilsynet. 2) lotteri hvor Lotteritilsynet eller annen myndighet etter departementets bestemmelse, foretar trekning etter loddsalgsperiodens utløp. 3) forhåndstrukket skrapelotteri, der hovedgevinsten ikke overstiger 1 mill. kroner og godkjenning av loddseddel er gitt av Den nasjonale enhet for bekjempelse av organisert og annen alvorlig kriminalitet (Nye Kripos) i samsvar med gjeldende regler for sikkerhetsmessig godkjennelse av forhåndstrukne loddsedler. 4) Lotteri med tillatelse etter § 7 i denne forskrift. Og det vil si på norsk at jeg må ha tilatelse ?? Jeg er ikke så god på og lese lover og slikt .. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Skal jeg søke eller skal jeg lese loven og helst få den oversatt til vanlig norsk som en vanlig ungdom forstår ? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Du kommer nok ikke til å få tillatelse med de intensjonene du har. Sats heller på litt ærlig arbeid. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 For det første så er du mindreårig, det vil si at du kan ikke drive noe slikt i det hele tatt uten en myndig person. Mindreårige kan ikke drive med slikt i eget navn. Se vergemålsloven. For det andre må du ha tillatelse fra Lotteritilsynet, i hovedsak fordi du ikke driver med noe veldedig formål; "min private lommebok" regnes ikke som veldedig formål. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Om lovverket rundt lotterisalg ikkje er forståeleg så vil eg virkeleg anbefale å ikkje begi seg ut på ulovleg lotterisalg til egen inntekt. Det kjem garantert til å gå rett i dass. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jobber daglig med saker som er relatert til Lotteritilsynet. Vil ikke anbefale noe eget lotteri uten lov og papirer fra tilsynet, nei.. Best å skaffe seg en ærlig sommerjobb.. Lenke til kommentar
lilko Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jarmo, hvorfor brukte du så lang tid på å skrive det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå