Gå til innhold

Kontroller vs. ratt i bilspill - "juks" eller ikke?

Kontroller eller ratt? Vi lar folket avgjøre!  

62 stemmer

1. 1. Er bruk av styrespak i bilspill "juks" eller ikke?

• Ja, uansett om det er arkade eller simulasjon.
      6
    • Ja, men bare om det er snakk om simulasjon. Arkade er greit.
      12
    • Nei, men kontroller er for pyser. Ratt er vanskeligere.
      12
    • Nei. Kontroller er helt greit uansett type bilspill.
      40
  2. 2. Burde kontroller forbys i bilsimulatorer?

• Ja.
      10
    • Nei.
      55

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fusk? Det er jo en klar fordel å bruke ratt og pedaler.

Jeg skjønner ikke hvordan store bevegelser (inkl. bruk av både armer og bein) ved bruk av ratt og pedaler kan ha noen fordeler over det å styre alt med kun små bevegelser på fingerspissene...

Endret av J-Core

Det er mye større bevegelse på ratt og pedaler sammenlignet med analogspakene på en kontroller, hvor man gjerne har knapt en halv centimeter fra sentrert tilstand, et ørlite område som må dekke hele rattutslaget i en retning. Rattet går langsetter en og bare en akse mens en spak har to, noe som også kan gi lavere presisjon. Fantes noe bedre alternativ enn ratt og pedaler til bilkjøring, ville det garantert vært biler på markedet utstyrt med det. Man bruker ikke ratt og pedaler for å være tøff, men fordi det er bedre. Og mye artigere.

Klart det er det - når du først har vent deg til det.

Og så? Alt nytt har en tilvenningsfase.

Isbilen: Jeg ser dealen nå ja. Men greit nok med ratt/pedaler i virkeligheten er best ved kjøring av bil, men et spill er jo mye mer intenst med tanke på svinging/gassing/bremsing. Kan ikke dette gjøre at en blir mer fysisk sliten raskere, og at dette kan ha en større negativ impact enn det to akser på en styrespak har?

Selvsagt spiller jeg kun på elitenivå, så ja, bruk av kontroller er juks!

Du spiller på elitenivå, og da antar jeg at du mener at ratt/pedal er best da. Hvordan kan du da si at bruk av kontroller, som du mener er et dårligere alternativ, er juks da?

Slik jeg ser det kan ting kun kalles juks hvis de er prestasjonsFREMMENDE. :)

Endret av J-Core
Du spiller på elitenivå, og da antar jeg at du mener at ratt/pedal er best da. Hvordan kan du da si at bruk av kontroller, som du mener er et dårligere alternativ, er juks da?

Slik jeg ser det kan ting kun kalles juks hvis de er prestasjonsFREMMENDE. :)

Måten jeg skrev innlegget på ga deg overhodet ingen indikator på at det muligens var ment ironisk?

Selvsagt er ikke kontroller jusk. Det er vel relativt få av oss her som spiller bilspill på elitenivå.

Ratt og pedaler koster flesk også. Dessuten suger alle jeg har prøvd, 1.000.000% vanskeligere å bruke.

Ratt og pedaler er for proffene. Kontroller er for nybegynnere. Enkelt og greit, hva? Og ja, ratt og pedaler gir en fordel over kontroller - når du blir god på det. Alt har en tilvenningsfase. Der skal jeg ikke krangle med deg, Isbilen.

Endret av LostinSpace

Jeg tviler på at en hvilken som helst normal bruker trenger mer enn en time på å ha bedre kontroll enn ratt og pedaler enn han noensinne hadde med kontroller. Forutsatt selvsagt at rattsettet er av god kvalitet. J-Core: Jo, man blir nok fortere sliten, men da er det jo bare å ikke spille så mye. Man har fremdeles et mye større rom for å øke ferdighetene i utnyttelsen av rattet.

E-wok: Da kan du umulig ha prøvd Logitech-rattene som koster over tusenlappen. Det er klart det finnes plastratt som bare er for syns skyld, men du skal ikke langt opp i pris før det er mye bedre. Driving Force Pro, GT og G25 er suverene kjøreverktøy.

Jeg teller litt over 10 stemmer i skrivende stund. Håper flere av dere her på forumet tar dere tid til å stemme... Det må jo være flere av dere som har en mening om denne saken? Vi trenger en skikkelig storavstemning rundt dette temaet. Jeg har lenge vært gira på å starte denne tråden!

Også trenger vi å få opp ja-siden littegrann! :) He he.

Endret av LostinSpace
Det mangler i hvert fall ikke på entusiasmen, og det er jo noe. Du må gjerne beskrive nærmere med hva du mener med juks/fusk, for det er noe med denne tråden som kræsjer med all logikk i mitt hode.

Med det mener jeg ganske enkelt at bruk av kontroller er en forenklet måte å styre bilen på, derfor skriver jeg juks/fusk litt i gåsøyne, og ikke rett fram.

De fleste sliter spesielt med det samme de går over til ratt og pedaler. Det blir vanskeligere å kontre bilen når du får sladd, du kan ikke bare dra over fra høyre til venstre i løpet av ett brøkdels sekund slik som du gjør med den analoge spaken for å motvirke sladd på bilen, f.eks. Slike ting gjør at mange aldri gidder å lære å bruke ratt og pedaler istedenfor, de holder seg til kontrolleren. Dette er litt pysete i mine øyne og faktisk i grenseland til "juks". Ikke juks per definisjon, men subjektivt sett...

Derfor vil jeg ha en avstemning rundt temaet, for å se hva andre mener om dette. Tråden er ikke ment for å provosere.

Jeg håper du ikke stenger tråden.

Endret av LostinSpace
Får kun error accured når jeg prøver å stemme.

Gjør du? Det var dumt, da... Jeg hadde ingen problemer med å stemme selv, (ja, jeg gjorde det selv om det var på min egen avstemning).

Redigerte littegrann på formuleringen av det siste spm., men tror ikke det skal ha noe å si.

Gjest Slettet-aNZFa3

Arcade funker fint uten ratt, simulatorer går greit uten ratt det óg. Men jeg syns i simulatorer så burde man bruke ratt, selv så syns jeg at man får bedre kontroll på svingende med ratt enn med en gamepad. Gamepad / tastatur har en tendens til å gjøre svinginga på en måte "hakkete".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...