HKS Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 Hvilken temperatur mått motoren ha for å starte? Vet ikke faktisk. Der er nok også mye data regulert av ITAR (International Traffic in Arms Regulations). Romfergen sine hovedmotorer (SSME) har uansett en veldig kresen "start box" som er de parametrene som må tilfredsstilles for at motoren skal kunne startes Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 7 Vi har igjen en relativt stille dag mellom EVA 2 og EVA 3. Halve dagen er satt av slik at mannskapet skal kunne få fri. Den andre halve skal brukes til robotarm-aktiviteter. I dag skal ELM-ES (Kibo Experiment Logistics Module-Exposed Section) løftes ut av Endeavour sitt lasterom, og monteres til Kibo sin utvendige plattform (EF) som ble montert under EVA 1. ELM-ES er en miniplattform lagd til å frakte eksperimenter opp og ned fra EF. På dette oppdraget frakter de tre eksperimenter opp, og den tomme plattformen skal sendes tilbake med Endeavour. Etter dette er fullført skal romstasjonen sin robotarm (SSRMS) flyttes til worksite 8 (helt ytterst på P3) klar for morgendagens EVA. EVA 3 skal utføres av astronautene Wolf og Cassidy. Bilder - Dag 7 ELM-ES blir flyttet fra Endeavour sitt lasterom. Her gir Endeavour sin robotarm fra seg plattformen til romstasjonen sin robotarm. Felles middag med alle 13 astronautene som er ombord i romstasjonen nå. Endret 24. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 8 - EVA 3 Vi er nå på tredje EVA i dette oppdraget, og denne skal utføres av astronautene Wolf og Cassidy. EVA 3 begynner med å gjøre klar den eksterne japanske plattformen (EF) til eksperimentene som er montert på ELM-ES. For å gjøre dette må beskyttelses deksler fjernes fra kontakter. Etter det er fullført så begynner utskiftingen av batterier. Planen er å ta fire av seks batterier på denne EVA'en. Batteriene som blir byttet ut er montert på P6 solcellepanel segmentet. Dette er det første segmentet som ble sendt opp til romstasjonen i 2001 og montert i en midlertidig posisjon (på toppen av Z1-segmentet). Siden den tid så har P6 blitt flyttet til sin endelige posisjon koblet til P5 under STS-120. Bilder - Dag 8 Her jobbes det med batteribytte. Seks batterier er montert på ICC-VLD plattformen vi ser i dette bildet. Her fjernes deksler fra den eksterne delen av japanske Kibo. Endret 24. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 9 Dag 9 er en dag mellom to EVA'er, og det er derfor ikke planlagt så mange aktiviteter. I det japanske laboratoriet skal den japanske robotarmen (JEM-RMS) brukes for første gang, til å flytte tre eksterne eksperimenter over fra ELM-ES lasteplattformen til den eksterne seksjonen av Kibo hvor eksperimentene skal være koblet og utsatt for verdensrommet i en lenger tid. De tre eksperimentene er: MAXI (Monitor of All-sky X-ray Image), ICS-EF (Inter-orbit Communication System-Exposed Facility) og SEDA-AP (Space Environment Data Acquisition Equipment-Attached Payload) På slutten av dagen begynner forberedelsene til EVA4 med Cassidy og Marshburn, som har blitt litt endret siden de ikke fikk gjort alt de skulle på EVA 3. Bilder - Dag 9 Den japanske robotarmen (JEM-RMS) brukes til å flytte over eksperimenter fra ELM-ES til EF. Fra venstre, Mark Polansky, STS-127 kommandør og Doug Hurley, pilot. Videre, Canadian Space Agency (CSA) astronaut Julie Payette og Japanese Aerospace Exploration Agency (JAXA) astronaut Koichi Wakata jobber i det japanske Kibo laboratoriet. Endret 25. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 10 - EVA 4 Dag 10 er dagen for nest siste EVA på dette oppdraget. EVA 4 har blitt litt endret, siden de ikke ble ferdig med 4 batterier på EVA 3 slik planen var. EVA 3 ble kuttet ned litt tidlig på grunn av trøbbel med en drakt. EVA 4 skal gjennomføres av Cassidy og Marshburn, og oppgaven demmes er å bli ferdig med å bytte ut dette settet med batterier på P6. Etter at de er ferdig skal romstasjonen og Endeavour sin robotarm ta ICC-VLD plattformen som nå de gamle batteriene er montert på å plassere den tilbake i Endeavour sitt lasterom for turen tilbake til jorden. Bilder - Dag 10 Her jobbes det med å bytte batterier på P6. EVA 4 hadde i oppgave å bytte 4 av 6 batterier. Her ser dere romstasjonen sin robotarm (SSRMS) som holder ICC-VLD plattformen. ICC-VLD ble brukt til å frakte de nye batteriene opp, og skal frakte de gamle batteriene ned. Endret 25. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 Så på bildene fra middagen, kom til å tenke på det at de kan sitte over hverandre, en opp ned. Fant det litt underholdende at man kan se oppover på noen og be de om f.eks skinke :!: Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 11 og 12 Slår dag 11 og dag 12 sammen, da det ikke er planlagt så veldig mye disse dagene. Dag 11 er fridag for mannskapet på Endeavour og på romstasjonen. Dag 12 skal ELM-ES plattformen som ble brukt til å transportere opp utvendige eksperimenter til den japanske seksjonen løftes tilbake til Endeavour sitt lasterom. Det var egentlig tanken med denne platformen at den skulle brukes flere ganger til å sende eksperimenter opp og ned til den japanske seksjonen, men i og med at det ikke er planlagt så mange flere romferge oppdrag så kommer ikke ELM-ES til å brukes mer. De japanske H-II forsyningsskipene (første blir sendt opp i september i år med en japanske H-IIB rakett) skal kunne frakte opp to eksterne eksperimenter. På slutten av dag 12 begynner forberedelsene til EVA-5 som er siste planlagte EVA på dette oppdraget. Bilder - Dag 11 og 12 Forberedelser til EVA 5 inne i romstasjonen sin luftsluse (Quest) Bilde tatt innenfra det japanske laboratoriet av den eksterne delen. Romstasjonen sin robotarm (SSRMS) tar her tal i ELM-ES plattformen for å løfte den over i lasterommet til Endeavour. Endret 27. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Mon tro hva som skjer med ISS etterhvert. Jeg vil tro at det kan bli problematisk å bare la den falle ned i atmosfæren helt vilkårlig? Selvom mye av delene vil brenne opp, tipper jeg på at en del skrot kan komme til å hagle ned på jordoverflaten. Har man muligheten til å bringe ISS trygt ned på noen måter? Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Ja, dei har plenti med fallskjermer ombord. Er vel ingen planer om å ta ned ISS enda, nå som den nesten er ferdig! Men ein gang i tiden blir den for gammal, og da styrtes den vel ned i eit eller anna stort hav, i ein slik vinkel at alt brenner opp. Ellerså kan dei vel sende den utover? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 Mon tro hva som skjer med ISS etterhvert. Jeg vil tro at det kan bli problematisk å bare la den falle ned i atmosfæren helt vilkårlig?Selvom mye av delene vil brenne opp, tipper jeg på at en del skrot kan komme til å hagle ned på jordoverflaten. Har man muligheten til å bringe ISS trygt ned på noen måter? Den dagen ISS skal taes ned så blir det gjort kontrollert. De vil høyst sansynlig bruke en europeisk ATV, og ta ned ISS over Stillehavet på samme måte som MIR ble tatt ned. I teorien hadde det vært mulig å ta med ISS ned til bakken, bit for bit på samme måte som den ble sendt opp, dette vil for det første være veldig dyrt, og for det andre mister vi mulighetn til å ta med større masse tilbake til jorden når romfergene pensjoneres i 2010. Er vel ingen planer om å ta ned ISS enda, nå som den nesten er ferdig! Strengt talt per dags dato planlegger USA å ta ned (deorbite) ISS i 2016, men det er konkrete planer om å forlenge ISS til minst 2020. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 13 - EVA 5 Dag 13 inneholder siste planlagte EVA på dette oppdraget, EVA 5. Denne EVA'en skal utføres av astronautene Marshburn og Cassidy. Oppgavene som skal fullføres under EVA 5 er primært oppgaver som har blitt utsatt fra tidligere EVA'er på dette oppdraget. De skal bladt annet montere et beskyttende teppe på den kanadiske "robothånden" Dextre. Installere et sett med video kamera på den eksterne delen (EF) av det japanske Kibo laboratoriet. Til slutt skal de pakke ut og aktivere noe kom kalles PAS (Payload Attachment) på S3-segmentet. Disse skal brukes på senere oppdrag til å montere det som kalles ELC (Express Logistics Carrier) som er plattformer med reservedeler som skal være med romfergen opp. Bilder - Dag 13 Konfigurasjon av kameraer på den eksterne delen av det japanske laboratoriet (EF) Fotografi tatt fra Endeavour av den japanske seksjonen på ISS, som nå er helt komplett etter tre romfergeoppdrag, STS-123, STS-124 og STS-127. Endret 29. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 14 Dag 14 begynner med at lukene mellom Endeavour og romstasjonen lukkes, og at Endeavour dokker fra romstasjonen og gjør det som kalles en "fly-around". Det vil si at romfergen flyr 360 grader rundt romstasjonen før de gjennomfører to separasjons manøvre. på slutten av dag 14 vil romfergen sin robotarm (SRMS) plukke opp OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) for å gjøre klart til morgendagens inspeksjoner av varmeskjoldet. Bilder - Dag 14 Bilde av den ISS tatt fra Endeavour under fly-around. Bilde tatt fra det russiske segmentet på ISS av Endeavour som gjennomfører fly-around av romstasjonen. Endret 30. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Fly-around manøveren kan sees på YouTube: f.eks http://www.youtube.com/watch?v=VS57heSIBdc Lenke til kommentar
HKS Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) STS-127 - Endeavour - Dag 15 og 16 Dag 15 kommer til å bli brukt til å ta en kjapp inspeksjon (late inspections) av de mest kritiske delene på varmeskjoldet for å verifisere at de ikke har blitt truffet av noen mikro-metroitter (MMOD). Denne inspeksjonen er rutine for alle oppdrag. Dag 16 er siste planlagte dag i verdensrommet, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU-hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter foran og bak på Endeavour, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt. De kommer også til å sette ut to mikrosatellitter som er i Endeavour sitt lasterom. Dette er DoD (Department of Defence) som "står bak" disse satellittene som heter DRAGONSAT og ANDE-2. Bilder - Dag 15 og 16 Canadian Space Agency astronaut Julie Payette og pilot Doug Hurley opererer romfergen sin robotarm under inspeksjonene av varmeskjoldet. Pilot Doug Hurley går igjennom sjekklister på flightdeck. Dag 16 går med til å teste at alle systemer som skal brukes under landingen fungerer som de skal. Endret 30. juli 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 30. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2009 Oppdatering fra dagens MMT (Mission Management Team) møte: Endeavour er klarert for re-entry imorgen. De kommer til å gjøre to forsøk på Kennedy Space Center imorgen. Hvis ikke været tillater en landing imorgen vil de se på Edwards Air Force Base i California på lørdag. Her er morgendagens mulige landingstider (Norsk tid) på Kennedy Space Center: KSC 1 (Orbit 248): Deorbit Burn - 15:42 (CET) / Landing - 16:48 (CET) KSC 2 (Orbit 249): Deorbit Burn - 17:16 (CET) / Landing - 18:22 (CET) Kommer forresten snart til å åpne STS-128-tråden. Denne tråden kommer til å fortsette til Endeavour er tilbake i OPF, enten etter en landing på Kennedy Space Center, eller i California med en flytur tvers over USA. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Har nettopp blit gitt GO for å lande på første forsøk på Kennedy Space Center. Deorbit Burn - 15:42 (CET) Landing - 16:48 (CET) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Deorbit burn er nå fullført! Endeavour er på vei hjem! 30 minutter til hun treffer øvre lag i atmosfæren (Entry Interface) Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Litt over 20 minutter til touchdown på Kennedy Space Center. Høyde: 240 000 feet, Hastighet: Mach 23.5 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 17 minutter igjen: Endeavour flyr nå over Costa Rica. Høyde 216457 fot Hastighet: Mach 19.4 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 Endeavour flyr nå inn over Florida: Høyde er nå 125000 fot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå