Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tråden for romfergeoppdraget STS-127


Anbefalte innlegg

http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/

 

De blå strekene er jo banen til romfergen, men jeg kan ikke begripe hvorfor de går opp og ned. Noen som har peiling?

 

Det kommer av at kartet er en flat fremstilling av en kule ;)

Tenk deg at du har en globus. Du tar en tusj og drar en strek fra ekvator, med 51,6 graders vinkel (som er vinkelen romfergen og ISS sin bane har i forhold til ekvator), og lager en sirkel helt rundt så du er tilbake der du startet. Dette er banen til romfergen og ISS. Så kan du tenke deg at du kutter opp globusen og bretter den ut. Da vil du se de samme svingningene som du ser på kartet. grunnen til at det er flere sett med streker er at jorden roterer under romfergen og ISS, noe som gjør at de ikke passerer samme området to ganger på rad.

 

Litt rotete forklart, men håper det hjalp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

STS-127 - Endeavour - Dag 3

 

Dag 3 er dokkingen med den internasjonale romstasjonen. Dagen begynner med at Endavour gjør flere små korrigeringer på banen, og ender opp et par hundre meter under romstasjonen. Der begynner de det som kalles RPM-manøveren. RPM-manøveren er en fast ting på programmet når de ankommer romstasjonen, og går rett og slett ut på at de roterer romfergen rundt, slik at de kan fotografere undersiden fra romstasjonen. Dette er for å analysere varmeskjoldet til fergen, slik at det ikke er noen skader der.

 

Dokkingen til romstasjonen er planlagt klokken 19:55 norsk tid, og lukene mellom ISS og Endeavour skal etter planen åpnes klokken 21:43, etterfulgt av en velkomstseremoni. Slutten av dagen går med på å forberede EVA-1 som er planlagt imorgen, altså dag 4.

 

 

Bilder - Dag 3

 

369993main_iss020e021320.jpg

Bilde av Endeavour tatt fra romstasjonen. Dette er før de starter med RPM-manøvren.

 

370038main_s127e006371.jpg

Bilde tatt fra Endeavour av romstasjonen.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-127 - Endeavour - Dag 4 - EVA 1

 

Dag fire er første EVA (Romspasertur på norsk) for dette oppdraget. Hovedoppgaven under EVA1 er å installere, samt aktivere JEF (Japanese Exposed Facility) som er en ekstern plattform som monteres på det japanske Kibo laboratoriet. JEF skal brukes til eksperimenter som skal utsettes for verdensrommets vakum, og Kibo har sin egen robotarm (JEM-RMS) som skal brukes til å flytte ting rundt. Kibo har også en egen luftsluse som kan brukes til å ta eksperimenter inn og ut fra stasjonen.

 

Andre oppgaver i EVA1 er å gjøre klar ICC-VLD som er den plattformen som batteriene de skal bytte ut er montert på. Denne plattformen skal være igjen i Endeavour sitt lasterom frem til imorgen. Mot slutten av EVA1, hvis det blir tid så skal de pakke ut og aktivere noe som heter UCCAS. Disse skal brukes på STS-129 for å montere på lagringsplasser til reservedeler.

 

Ellers har NASA annonsert at det ikke er behov for noen ekstra fokuserte inspeksjoner på Endeavour sitt varmeskjold.

 

 

Bilder - Dag 4

 

371440main_iss020e021858.jpg

Astronautene Dave Wolf (høyre) og Tim Kopra i romstasjonen sin luftsluse, klare til å begynne med EVA 1.

 

370093main_s127e006816.jpg

Astronaut Tim Kopra i Endeavour sitt lasterom under EVA 1.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Hva er denne lekkasjen jeg hører om på Live-streamen?

Problemer med ett av toalettene ombord. Det er to toaletter på ISS, ett i den russiske seksjonen og ett i den amerikanske. I tillegg så er det et toalett i Endeavour.

Lenke til kommentar

STS-127 - Endeavour - Dag 5

 

Dag fem kommer til å bli en relativt rolig dag. Hovedaktivitetene består av forberedelser til EVA2 som skal utføres imorgen. Alle EVA'er som utføres fra romstasjonen bruker det som kalles "camp-out". Det vil si at astronautene som skal utføre EVA'en sover i luftslusen under et lavere trykk en resten av mannskapet der oppe.

 

I dag skal de også plukke ut ICC-VLD fra Endeavour sitt lasterom. ICC-VLD er som nevnt et lasteplattform til å frakte opp deler med. På dette oppdraget er det montert seks nye batterier der, samt noen andre reservedeler.

 

Det ble som nevnt i går også bestemt at det ikke var behov for fokuserte inspeksjoner på Endeavour sitt varmeskjold.

 

 

Bilder - Dag 5

 

371508main_s127e006934.jpg

Endeavour sin robotarm som flytter på ICC-VLD plattformen. På den siden som er nærmest i bildet ser vi reservedelene til romstasjonen, på den andre siden er 6 stk. batterier.

 

371296main_s127e006920.jpg

Pilot Doug Hurley jobber med Endeavour sin robotarm fra flight-deck.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-127 - Endeavour - Dag 6 - EVA 2

 

Hovedaktiviteten på dag seks er EVA 2, som skal utføres av astronautene Wold og Marshburn.

 

På EVA 2 er hovedoppgavene å flytte over reservedeler fra ICC plattformen til andre lagringsplattformer på romstasjonen. Reservedelene som er installert på den ene siden av ICC-VLD er SGRANT som er en reserve antenne til kommunikasjon mellom romstasjonen og jorden, PM som er en pumpemodul til romstasjonen sitt kjølesystem og LDU (Linear Drive Unit), som er en motor som driver basen som romstasjonen sin robotarm bruker for å flytte seg frem og tilbake på romstasjonen. Til slutt så skal det monteres noen eksterne kamera på den eksterne plattformen som ble montert på Kibo under EVA 1.

 

Ellers kan det også nevnes at toalettet som lagde litt problemer igår nå er fikset!

 

 

Bilder - Dag 6

 

371769main_s127e007210.jpg

Astronaut Dave Wolf under EVA 2 bruker romstasjonen sin robotarm til å bli flyttet rundt, og for å flytte deler fra ICC-VLD til romstasjonen og ESP-3.

 

371749main_s127e007284.jpg

Her jobbes det med isolasjon til kabler som brukes av SSPTS (Station to Shuttle Power Transfer System) for å overføre strøm fra romstasjonen sine solcellepaneler til romfergen. Dette gjør at romfergene kan oppholde seg lenger på romstasjonen. Kun Discovery og Endeavour er utstyrt med SSPTS.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Jeg har sett på en del opptak av oppskytningen, og merket meg da noe jeg egentlig alltid har fundert på.

Nedover langs motorene til romferga går det et rør, og ut av røret kommer det en gass (antar enten hydrogen eller oksygen).

Jeg har antatt at avkok fra tankene kommer ut på toppen av den eksterne tanken. Hva er da hensikten med det røret på motorene?

post-10239-1248174199_thumb.png

Lenke til kommentar
[GDI]Raptor, husker du hvor mye platformen de nå flytter dundt på veide?

EF (Kibo Exposed Facility): 4,1 tonn

ELM-ES (Kibo Experiment Logistics Module-Exposed Section): 1,2 tonn (uten last)

ICC-VLD: 1,1 tonn (uten last), 3,7 tonn (med last)

 

 

ELM-ES blir tatt med tilbake til jorden tom. De tre eksprimentene som er montert på vil bli montert på EF. ICC-VLD blir også tatt med tilbake med de gamle batteriene som har blitt byttet ut fra P6.

Lenke til kommentar
Jeg har sett på en del opptak av oppskytningen, og merket meg da noe jeg egentlig alltid har fundert på.

Nedover langs motorene til romferga går det et rør, og ut av røret kommer det en gass (antar enten hydrogen eller oksygen).

Jeg har antatt at avkok fra tankene kommer ut på toppen av den eksterne tanken. Hva er da hensikten med det røret på motorene?

Det du ser som kommer ut av de rørene er oksygen. Det er oksygen som sendes igjennom deler av motoren, for at motoren skal ha riktig temperatur for å starte. Romfergen sin hovedmotor er veldig kresen på korrekte starttemperaturer. Den oksygenet vi ser på bildet ditt dumpes ut av det som kalles "drain lines".

 

Når det gjelder avkok fra tanken så taes oksygen ut på toppen (igjennom det som kalles "GOX Vent Hood" eller Beenie Cap), og den røyken som kommer ut fra den armen på toppen av den eksterne tanken er oksygen.

Det skal under ingen omstendigheter være hydrogengass rundt romfergen, så hydrogen føres bort fra fergen, og brennes av i det som kalles en "flare stack". Hvis det i skulle ha bygd seg opp konsentrasjonen av hydrogen rundt romfergen vil nedtellingen bli avbrutt umiddelbart. Noe som vi så med hydrogenlekkasjene på STS-127 forrige måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...