Gå til innhold

Hjelp til og edite stop motione film. (lego film.)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er veldig usikker på hvor jeg skulle poste denne posten, men men.

Jeg har en hau med bilder som blir en middels lego film. Men på alle bildene er det bakrund(stua). Er det en enkel måte og klippe ut stua? Jeg vet det nok ikke går. (må gjøre det manuelt på vært eneste bilde... I så fall hvordan gjør jeg det?

Dette er et skoleprosjekt så jeg trenger no skikkelig fancy for og imponere læreren, så jeg vuderer og begynne på nytt. Og lage det skikkelig bra, noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du kan få mye moro med dette!

Sønnen min har holdt på med dette en stund, her er et lite eksempel han nettopp laget for en skoleoppgave:

For det første, så MÅ du bruke et spesialprogram for å lage stop-motion film.

Vi bruker Stop Motion Pro, som fungerer veldig bra! Last ned en gratis testversjon. Du kan senere kjøpe den billigste utgaven, som er ok.

Du kan koble til de fleste video eller stillbildekameraer.

Vi bruker DV-kamera med innebygget lys, det er praktisk.

Med et slikt program får du veldig god kontroll med hva du holder på med, du ser bildet på skjermen og trykker en tast for å ta bildet. Og du kan velge om du vil ta flere om gangen (hvis du skal ha en sekvens med rolig bevegelse)

Du kan også slå på å vise siste bilde som et gjennomsiktig bilde oppå, slik at du kan justere figurene riktig i forhold.

Og du kan enkelt redigere enkeltbilder, kopiere sekvenser f.eks, ta ut og sette inn bilder.

Programmet støtter selvfølgelig også bluescreen, så du kan ha en farget bakgrunn og erstatte den senere. Men det er IKKE LETT å få en jevnt belyst bakgrunn som er lett å skifte ut. Belysning er generelt vanskelig. Ikke bland forskjellige kilder, som lysstoffrør og glødelamper. Da får du vanskeligheter med hvitbalansen.

Merk at det er to hovedmåter å lage filmen på, enten å lage en flere sekvenser, eksportere disse, og så redigere de sammen og legge på lydeffekter og musikk.

Det gjør vi, og redigerer i Adobe Premiere Elements. Du finner masse lydeffekter på internett, bare google på "free movie sound effects", så finner du sikkert mye.

Men du kan også lage lydsporet FØRST, som også kan være veldig smart!

Hvis du er litt proff, lager du storyboard og planlegger sekvensene først, og lager lydsporet. Så animerer du til lydsporet, noe programmet har utmerket støtte for!

Da ser du lydsporet under, så det er lett å treffe med bildene til riktig lyd.

Men last ned og prøv programmet, så du ser at kameraet ditt er støttet, et slikt program er VESENTLIG for at du skal bli produktiv!!

Og VÆR TÅLMODIG!! Det tar mange timer å lage noen sekunder film, men det er kjempegøy!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, legofilm er gøy. Drev mye med det før, men nå har jeg sluttet helt med det. Litt synd, da man kan få til mesterverk hvis man gjør det rett. Å klippe ut stua fra bakgrunnen blir nok veldig vanskelig, beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...