Gå til innhold

Ny laptop - div. spørsmål - Acer Aspire 8935G vs Multicom Kunshan M570+

Anbefalte innlegg

Jeg skal veldig snart ha en ny laptop (kjøpes innen 2 uker antar jeg).

Jeg har vel en grei formening om hva jeg sånn ca. trenger og skal bruke den til.

-Mest surfing på nett

-en del spilling, gjerne med mulighet for å dra nye og kommende spill på en ok måte

-noe arbeid på Office og div.

-Se film (må ha Blu-ray spiller)

-bilderedigering

Trenger ingen ultraportabel, siden den vil bli mest brukt i heimen.

Skjermkrav er minimum 16", helst 18,4" Full HD.

(ser noen laptoper nå som har 17,3" LED skjermer, hvordan er de?)

Ellers nevner jeg kort; min. 4GB minne og min. 320GB HDD

Pristaket mitt er max 15 000 kroner - ser helst at den kanskje ligger nærmere 10k-12k.

Så langt er det ASUS NV90SV og ett par Acer Aspire og ett par HP modeller som jeg vurderer.

Ett spørsmål har jeg angående skjermkort; hvilke er av de bedre til å spille nyere spill med?

Hvordan er f.eks. ATI R HD4670 1GB kortet som enkelte laptoper har?

ASUS'en jeg ser på, har NVIDIA GeForce GT 130M - 1 GB.

Jeg har ganske enkelt ikke fulgt særlig med på utviklingen her den senere tiden - er fortsatt NVIDIA bedre enn ATI?

Hvordan er forøvrig kvalitet på ASUS kontra Acer kontra HP?

Endret av mjau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nvidia vs ati, kommer ann på klassen som vel egentlig har små marginer, kommer vel mer annpå drivere, kompatibilitet anngående enkelte spill, men mest av alt til laptopp, strømforbruk. Har forstått det sånn ati= mer strøm, mindre strømsparing, mer varme, mer driverkluss, men raskest. nvidia= litt rundere. Men ikke forvent det allverden, selv om du kjøper det dyreste skjermkort, når det kommer til fete spill. Så er det sånn at dagens skjermkort alene sliter litt i svingene på fullt, 10-30 talls ulike effekter på fullt så blir det sånn. For mye mb som skal passere. Spillegleden er derimot den samme omtrent på halv-fullt så fullt. Entusiasmen er viktigst. Skulle jeg kjøpt laptop i dag, tror nok jeg hadde valgt en eller annen Asus. Men ser ingenvits å betale for mye for bittelitt effekt-økning. Men kjøp gjerne en cooling-pad hvis du skal spille lenge, blir fort varmt. Sånn aluminiumsgreie med vifter under så holder den delvis temperert under stekeplata.

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn;

490482.jpg

Veldig kjekt!

Jeg kan si mer spesifikt hvilke 2 modeller jeg akkurat nå har valgets kvaler mellom;

ACER AS8935G/18.4" WUXGA FHD LED CPT2 P7450 4GB 500+500GB ATI R HD4670 1GB DDR 3 BR/WL/CE/BT/FP/VHP

Fant ikke noe mer spesifikk info akkurat nå, men sånn jeg ser det så er spec'sene ganske greie? Prisen ligger på ca. 13 000.

ASUS 18.4" 16:9 HD T6400 NV GT130M-1GB 4096MB 640GB(2x320) Blu-Ray Cam VHP BT F.P.Bag/Mouse 8Cell

ASUS N90Sv UZ012C - Core 2 Duo T6400 2 GHz - 18.4" TFT

Intel Core 2 Duo T6400 / 2 GHz ( Dual-Core )

NVIDIA GeForce GT 130M - 1 GB

Prisen på denne er også ca. 13 000. Følger med bæreveske og mus på denne (veska er grei og ha).

Hvilken er det beste valget av disse 2? Eller kan jeg få bedre for 13k?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

I mine øyne så ville jeg ha sakt Asus'en er bedre ;)

Men jeg vet ikke helt hvor bra det andre grafikkorte yter da.

Lenke til kommentar

Acer'n har bedre graffik kort (4670 er faktisk et ganske bra kort for å være middelklasse), men ikke forvent å spille nye spill på full oppløsning/høye instillinger. Altfor stor oppløsning.

Totalt, så knuser Acer Pcen Asusen. Jeg ville ha valgt Acern, den er mye sterkere.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Jeg heller ganske sterkt mot Acer'n - fant den hos amentio til 11 600, det må vel være ganske mye bærbart for pengene?

Hvordan vil ATI Mobility Radeon™ HD 4670 være på spill som f.eks. Fallout 3, COD4 og WaW, OFP 2 og ArmA II? Spiller mest på min stasjonære, men det kan være kjekt og kunne ha sjansen til å spille disse spillene (og andre) på laptopen.

Er CPU og minne også bra nok? Intel Core 2 Duo P7450 er vel en 2,13GHz?

1TB HDD er også kjekt og ha...

Lenke til kommentar

Okay, jeg har fortsatt litt valgets kvaler...

Jeg begynte og se litt på de bærbare du kan konfigurere selv hos Multicom, og de virker jo som en god deal?

Der kan du velge laptops uten OS, og det hadde passet meg utmerket! Jeg har nemlig liggende en OEM versjon av Vista Ultimate engelsk 64 bit som er ubrukt...da kan jeg endelig få brukt den! Det er jo Home Premium som følger med på alle andre, så 64bits Ultimate er uansett bedre.

Vurderer også om jeg skal legge litt mer i pengepotten, om jeg går opp til ca. 16k er ingen krise.

Den jeg satte sammen hos Multicom, ble slik;

Multicom Kunshan M570+

-17" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 blank skjerm (glare)

-Intel Core 2 Duo P9500 2.53GHz FSB1066 6MB cache 25W

-500GB SATA 5400RPM 2.5"

-SAMSUNG 4GB SO-DIMM 1066MHz DDR3

-NVIDIA® GeForce® 9800M GTS 1GB DDR3 skjermkort 55nm

-DVD-brenner som også leser BluRay plater

-Intel® Turbo Memory 4GB (kun sammen med Windows Vista, fungerer ikke med Windows XP)

-Innebygd bluetooth

Resten av spec'sene er slik;

# Intel 802.11a/b/g/n trådløst nettverkskort (n-draft støtte)

# 10/100/1000 Mbps nettverkskor

# Full-size tastatur

# Touchpad med scroll funksjon

# Fingeravtrykkleser

# Webkamera 2.0Mpixel

# Intel HD-audio, Azalia kompatibelt lydkort

# 3D stereo høyttalere med subwoofer

# S/PDIF digital utgang

# DVI kontakt med HDCP støtte

# HDMI kontakt

# 4 x USB 2.0 kontakter

# 1 x eSATA kontakt (fungerer kun med Windows Vista)

# IEEE1394 firewire kontakt

# Linjeinngang

# Mikrofon inngang

# Hodetelefonutgang

# 7-i-1 minnekort leser (MMC/RSMMC/MS/MS Pro/MS Duo/SD/Mini-SD)

# Express card slot 54/34

# 8 cellers batteri smart Lithium-Ion

# Størrelse: 397 x 280 x 25,6~45,6mm (BxDxH)

# Vekt ca 4,0KG med 8 cellers batteri

400-564x376.jpg

Konfigurert slik, blir prisen 16 211,-

Kontra Acer'n, så halverer jeg harddisk (fra 1TB til 500GB) - men til gjengjeld bedre CPU og GPU. Går ned fra 18,4" WUXGA til 17" WSXGA også.

Det store spørsmålet blir da; er det verdt og legge 4500 kroner ekstra for Multicom laptopen i stedet for Acer?

Hvordan er byggekvalitet og kvalitet i det hele tatt på de "rammene" som Multicom bygger på?

EDIT; hvis jeg modererer meg enda litt til, så kan jeg kutte prisen på Multicom Kunshan M570+ ned til ca. 14 500 kroner.

Da tar jeg vekk Intel® Turbo Memory 4GB - er det noen stor vits og ha?

Går også ned fra en Intel Core 2 Duo P9500 til en Intel Core 2 Duo P8600. Regner med at det ikke er så stor forskjell på disse to?

Endret av mjau
Lenke til kommentar

Turbo memory er ikke nødvendig i det hele tatt.

Du vil heller ikke merke noe forskjell fra de to posessorene.

M570 er bygget på Clevo M570/Sager NP5796 (om jeg ikke husker helt feil), og de kan sine saker når det kommer til gaminglaptoper. Kan aldri tru at Acer leverer bedre kvalitet enn Clevo.

Clevo er kanskje det mest kjente ODM i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...