Gå til innhold

Skal kjøpe ny gaming pc 10-15k, hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I7 er god og dyr , i en spill pc merker du ikke forskjell om du har en phii720 eller en I7 920 før du er oppe i grafikkløsninger som minimum 4870x2. Derimot merkes det stor forskjell om en har en SSD disk. Det er også et meget stort spenn 10-15 tusen, i pris mener jeg, dog er det kun en ting innenfor denne prisrammen som vesentlig gir bedre spilleopplevelse, og det er grafikkløsningen, samt hvilken skjerm som velges. Det at det står en i7 920 i en rigg gjør det nødvendivis ikke til en gamerigg.

I spill er jevn og høy flyt viktigere enn framerates over 60. Særskilt gjelder dette FPS spill.

Og liker en og se gode filmer med best mulig bilde, ja så er vitterligene en bluray spiller å foretrekke framfor en cpu og hk som du ikke kan utnytte før du har minimum 4870x2 i riggen. Og cpu, som koster 2500, ligger nok på rundt kr 1000 om 2 år.

Her er nok omtrent slik jeg ville satt opp en gamerigg til rett under 15 k. Hvorfor bruke 2700 på en SSD i en gamerigg.

post-68520-1243169161_thumb.png

Rett og slett siden det gir bedre spilleflyt, mye mer responsive rigg. Bruker også endel på skjerm, mus og tastatur, da dette er hva du faktisk merker når du spiller.

Lenke til kommentar
http://www.microplex.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=126061

Det der er bra vifter. De du linket til varer i følge Thermaltake 30 000 timer, mens Noctua varer 150 000 timer. De har lavere støy også. Selv har jeg bare gode erfaringer med Noctua.

vet noctua har bra vifter, men skal jo ikke ha vifter i 150 000 timer uansett, men jeg må ha vifter med lys, i og med at jeg har et kabinett med glass på ene siden

Lenke til kommentar

Så du vurderer alså bling over lyd og effekt.

Når det gjelder SSD, så vil det gi et massivt utslag på hvordan selve maskinen føles å bruke til daglig, og hvis du kjøper en maskin til over 10.000 som du skal bruke mer enn 3-4 timer om dagen er det null tvil om at det er et must (selvfølgelig forutsatt at du har penger).

Lenke til kommentar

bare fordi at ssd er nytt og mye bedre enn vanlig harddisk, er det ikke et must, tror det er det værste jeg har hørt. pcer har helt til nå hatt en fantastisk flyt i spill så lenge du har de rette komponentene.

en vanlig harddsik vil holde i starten, så klart jeg skal oppgradere til ssd etter hvert, men det er ikke et must i starten..

Lenke til kommentar
bare fordi at ssd er nytt og mye bedre enn vanlig harddisk, er det ikke et must, tror det er det værste jeg har hørt. pcer har helt til nå hatt en fantastisk flyt i spill så lenge du har de rette komponentene.

en vanlig harddsik vil holde i starten, så klart jeg skal oppgradere til ssd etter hvert, men det er ikke et must i starten..

Se grafen som osse postet. En SSD gir jo fra 11 fps mer sammenlignet med snurredisk. Da vil jeg si at det er på høyde med viktigheten av en god prosessor og et godt skjermkort. I alle fall når man ser at fps går opp med 60-70% fra 14,7 til 25,7 bare ved å bytte ut disk.

Basert på den infoen der så vil jeg absolutt påstå at SSD er et must.

Lenke til kommentar

Beklager inkonsistens. Hvis du har planer om å bruke PCen til noe annet enn gaming et par timer eller mer om dagen, og du ikke er hardcore gamer som KUN ser på FPS, så vil en SSD (x25-M) som systemdisk være klart verdt det. Hvis man er hardcore gamer på et budsjett, så kan man glemme SSD.

Lenke til kommentar
Beklager inkonsistens. Hvis du har planer om å bruke PCen til noe annet enn gaming et par timer eller mer om dagen, og du ikke er hardcore gamer som KUN ser på FPS, så vil en SSD (x25-M) som systemdisk være klart verdt det. Hvis man er hardcore gamer på et budsjett, så kan man glemme SSD.

virker for meg som du sier at SSD disk ikke er værd det viss du skal ha god fps i spill eller viss du ikker er hardcoregamer, men viss du er hardcoregamer, så er ikke SSD noe å ha?

Lenke til kommentar

Hvis du er hardcore gamer som ser gaming som det eneste formålet for maskinen sin, så vil 2700kr ekstra på skjermkort og/eller CPU gi større utslag for gaming enn å ha en SSD som systemdisk. Hvis du derimot er en mer moderat gamer som også bruker maskinen til andre ting noen timer om dagen (eller ikke gamer i det hele tatt), så vil en SSD være den oppgraderingen du kan gjøre som har definitivt størst utslag på systemet ditt. Å øke RAM kapasitet fra 1-2GB til 4-8GB må være det eneste jeg kan komme på som kan sammenlignes pris i forhold til økt over-all ytelse med å få SSD som systemdisk.

Hvis du allerede har valgt et skjermkort og prosessor til 2000kr hver, så vil 2700kr fordelt på disse ikke gi maskinen noe særlig mer over-all ytelse (kun hardcore gaming og tallknusing), mens en SSD vil gi et massivt utslag over-all, og vil merkes veldig godt i daglig bruk av maskinen.

Lenke til kommentar

Dette var litt vanskelig å forstå for meg, som er da en nybegynner og har aldri bygd sin egen pc.

Er det noen som kan oppsumere hva dere har sagt, og kanskje i en litt enklere form? :)

Og kan de som vil sette sammen en pakke (noen har gjort det) over alt jeg trenger til en ny gaming pc, som har bra kvalitet og holder i ca 3 år.

Lenke til kommentar

MrDonald. Lag deg en egen ny tråd, og ta med disse punktene, så skal vi hjelpe deg grundig og forenkle så mye du trenger.

-Budsjett

-Hva skal du gjøre på maskinen. (kun gaming? Hva skal du game? Hva er dine krav til grafikk-ytelse og oppløsning?)

-Hvilke ting har du fra før? (skjerm, mus, tastatur, headset, og sånne ting)

-Har du noen spesielle ønsker om merker på delene? (intel vs AMD, Nvidia vs ATI, osv)

-Har utseendet av maskinen mye å si? Og hvilket type utseende vil du ha? (masse lys, kraftig og rått, stilrent, eller praktisk)

-Hvor mye har lydnivå å si?

-Er du i stand til å sette sammen delene selv, kjenner du noen som kan sette sammen for deg, eller vil du ha den ferdig sammensatt?

Kan du svare på det, så skal vi gi deg alternativer til fullstendige oppsett, og forklare forskjellene enkelt.

Lenke til kommentar

Budsjettet skal ligge på mellom 10.000-15.000

Maskinen skal kun brukes til gaming, og spillene jeg skal game er wc3, aoe2, cs, heroes of might and magic, warhammer, call of duty, pluss sikkert noen spill jeg ikke har sett enda xD

Jeg har mus, men ellers trenger jeg alt

Merke på delene er egentlig ikke så viktige, så lenge det er bra kvalitet og yter bra

Jeg vil ha noe lys på kabinettet, så det må være glass på kabinettet. Men ikke "overkill" med lys heller.

Jeg vil ha et bra lydnivå, siden jeg hører en del på musikk.

Jeg vil helst sette sammen datamaskinen selv (har aldri gjort det), men ferdig sammensatt funker bra det også.

Lenke til kommentar
Budsjettet skal ligge på mellom 10.000-15.000

Maskinen skal kun brukes til gaming, og spillene jeg skal game er wc3, aoe2, cs, heroes of might and magic, warhammer, call of duty, pluss sikkert noen spill jeg ikke har sett enda xD

Jeg har mus, men ellers trenger jeg alt

Merke på delene er egentlig ikke så viktige, så lenge det er bra kvalitet og yter bra

Jeg vil ha noe lys på kabinettet, så det må være glass på kabinettet. Men ikke "overkill" med lys heller.

Jeg vil ha et bra lydnivå, siden jeg hører en del på musikk.

Jeg vil helst sette sammen datamaskinen selv (har aldri gjort det), men ferdig sammensatt funker bra det også.

ganske stor ytelsesforskjell fra 10K til 15 K, værtfall når du skal ha med skjerm, tastatur osv

Lenke til kommentar
MrDonald. Lag deg en egen ny tråd, og ta med disse punktene, så skal vi hjelpe deg grundig og forenkle så mye du trenger.

-Budsjett

-Hva skal du gjøre på maskinen. (kun gaming? Hva skal du game? Hva er dine krav til grafikk-ytelse og oppløsning?)

-Hvilke ting har du fra før? (skjerm, mus, tastatur, headset, og sånne ting)

-Har du noen spesielle ønsker om merker på delene? (intel vs AMD, Nvidia vs ATI, osv)

-Har utseendet av maskinen mye å si? Og hvilket type utseende vil du ha? (masse lys, kraftig og rått, stilrent, eller praktisk)

-Hvor mye har lydnivå å si?

-Er du i stand til å sette sammen delene selv, kjenner du noen som kan sette sammen for deg, eller vil du ha den ferdig sammensatt?

Kan du svare på det, så skal vi gi deg alternativer til fullstendige oppsett, og forklare forskjellene enkelt.

GullLars; dette er MrDonald sin tråd :p

MrDonald: De spillene du lister opp der kan du spille uten problemer med en mye billigere maskin enn en som koster deg 15 000,-.

Ta en titt på de ferdige maskinene som står øverst i forumet her. Der er det 3-4 eksempler på maskiner, og i alle fall den dyreste der vil passe deg godt tror jeg. Den koster om jeg ikke husker feil under 10 000,-

Lenke til kommentar
Hvis du er hardcore gamer som ser gaming som det eneste formålet for maskinen sin, så vil 2700kr ekstra på skjermkort og/eller CPU gi større utslag for gaming enn å ha en SSD som systemdisk. Hvis du derimot er en mer moderat gamer som også bruker maskinen til andre ting noen timer om dagen (eller ikke gamer i det hele tatt), så vil en SSD være den oppgraderingen du kan gjøre som har definitivt størst utslag på systemet ditt. Å øke RAM kapasitet fra 1-2GB til 4-8GB må være det eneste jeg kan komme på som kan sammenlignes pris i forhold til økt over-all ytelse med å få SSD som systemdisk.

Hvis du allerede har valgt et skjermkort og prosessor til 2000kr hver, så vil 2700kr fordelt på disse ikke gi maskinen noe særlig mer over-all ytelse (kun hardcore gaming og tallknusing), mens en SSD vil gi et massivt utslag over-all, og vil merkes veldig godt i daglig bruk av maskinen.

Tja, hvis du ser på de testresulatatene så er det minimumsfps'en som dras opp med SSD. Med andre ord får du lavere fall i fps ved harddiskaktivitet. Topfps'en er ikke på langt nær som minimumsfps'en som merkes som hakking/dårlig ytelse. Det man trenger er jevn ytelse, over et visst nivå seff.

EDIT: Om det er verdt 2700 er en annen sak. :)

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager er det da ingen som har gitt gutten komplette anbefalinger? Dette er jo side 2 av diskusjonen!

Her er en komplett handleliste fra komplett som jeg mener burde passe kravene dine. Folk vil kanskje beskylde meg for å være AMD/ATI fanboy, men jeg mener det er det som gir mest value i low og mind end for øyeblikket. Nvidia har kun den absolutte toppen, og intel til gaming er IMO bare holdbart om man skal gjøre tallknusing ved siden av, eller har 4870x2 / 295 eller bedre GPU. Med skjerm og perifere enheter vil ikke hardware komme så høyt opp med 15k maks budsjett. Siden dette skal være en selvbygger som du kan oppgradere senere ved lyst/anledning setter jeg opp kvalitet på kabinett, PSU, og hovedkort.

Kabinett: Antec Nine Hundred Two (1365kr)

PSU: Corsair 850W (1335kr)

Hovedkort: Asus M4A79T Deluxe, Socket-AM3, 790FX 750SB (1650kr)

CPU: AMD Phenom II X3 720BE (1295kr)

RAM: 2 stk Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB KIT CL6 (6-6-6-20) (629x2 = 1258kr)

GPU: Asus Radeon HD 4890 (1GB) (1895kr)

Optisk drev: Sony bulk dvd brenner (245kr)

Harddisk: WD Caviar Black 500GB (575kr) (500GB er faktisk MYE plass om du ikke samler på TV-serier og filmer :p)

SUM for kabinett med innhold: 9618kr

Skjerm er det greit å investere litt i, og siden det er en såpass stor og dyr del kan den fint kjøpes fra en annen nettbutikk. Denne skjermen er anbefalt i ravis guide for kvalitetsdeler som skal holde en stund som en gamer-skjerm. (3560kr på gigashops)

Videre for gaming er det kjekt med et godt tastatur og headset (du har mus fra før). Forslag:

Logitech G15 (789kr) eller Logitech G19 (1395kr). Selv har jeg G15 og elsker det. Om du klarer å ha kontroll over binds, er kreativ med makroer, og liker hurtigtaster så er dette (disse) tastaturet for deg. Prisen er høy, men tastatur er en del du lett kan slite på i 5 år.

Headset er jeg ikke kvalifisert til å gi tungtveiende råd på, men Razer Carcharias Gaming Headset (749kr) har mottatt godord.

Totalpris med maskinen, skjerm, G15, og Razer headsettet blir: 14.716kr. Og dette blir noe å kose seg med en stund fremover. CPU vil klare å dra et likt skjermkort til i crossfire som du kan legge til senere om du vil ha mer FPS eller høyere grafikk, og hovedkortet vil kunne ta i mot nye prosessorer i hvertfall 2-3 år frem i tid.

SSD kan du se om du vil vurdere til senhøsten eller vinteren. Før det er det ikke noe hast i ditt tilfelle.

Prosessoren og skjermkortet er fine å kose seg med forsiktig overklokking. Prosessoren skal fint klokke til 3,2-3,4 på stock kjøler.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...