Gå til innhold

Skal kjøpe ny gaming pc 10-15k, hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen andre som vet om andre pakker, eller liste over deler som gjør seg til en bra gaming pc?

Du må nesten spesifisere om du trenger full pakke, eller om du bare trenger enkelte komponenter. F.eks, trenger du skjerm, tastatur, mus, høyttalere/headset, windows lisens osv.

Eller trenger du bare ny innmat til et kabinett som du har fra før?

Desto mer informasjon du gir oss, jo lettere blir det for oss å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Greit, nå har jeg fikset på den handlevognen jeg opprettet i en tidligere post. Oppsettet jeg har satt opp nå er KOMPLETT. Du har ALT du trenger. Tok også med 3 kvalitets vifter fra Noctua som du kan putte rundt om i kabinettet, så valgte jeg en av de beste CPU kjølerne til i7, dette er også en Noctua vifte. (Noctua NH-UP12, støyer mindre og kjøler bedre enn orginal viften. Jeg vil si at det er et must å oppgradere denne) Ellers valgte jeg en random DVD brenner, som du kan endre om du føler for dette.

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=98468

Endret av Jompio
Lenke til kommentar

Bare et par spørsmål ..

Hva skal han med en CPU til 2K? Synes det er totalt overkill. Både AMD og Intel har gode alternativer rundt 1000,- trippel og dobbelkjerner henholdsvis. Disse kan også klokkes opp etter ønske.

Strømforsyning bør dimmensjoneres etter ét grafikkort. Hvis man ikke kjøper crossfire/SLI oppsett med en gang vil det være bedre å bytte ut senere.

Så kan han heller bruke penger på en stor og god skjerm (1920x1200, gjerne s-pva/s-ips) slik at han faktisk får utnyttet grafikkortet.

Såklart der er nå bare mine meninger. :whistle:

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=98568

Her er mitt forslag. Du kan handle asap og på f.eks. Amentio, da de har alle varene, og alt er på lager. Du kommer riktignok 2000 - 2500,- over budsjett, men det er mye her som kan byttes ut i billigere eller andre deler alt etter hva du liker best selv.

Har tatt med full pakke, som du sa. Det inkluderer selvfølgelig ting som Windows Vista OEM, tastatur, mus, skjerm, dvd-brenner o.l.

Har gått Intel + Nvidia veien, da det er min personlige favoritt. AMD og ATi oppsett får andre ta seg av. Hva som er best skal ikke jeg diskutere, men dette er i alle fall mitt forslag.

F.eks, kan man spare rundt 2000,- alene på å droppe SSD. En god 1TB disk av den gamle skolen vil også gjøre nytten her, spesielt hvis du trenger mye plass på gaming-pc'n. Bruker du maskinen bare til spilling, og har andre maskiner eller måter å lagre data på, bør ikke det bli noe problem.

Skjerm er også veldig individuelt. Noen liker enkelte merker, noen liker 16:9, andre sverger til skjermer med 16:10. Noen vil ikke ha widescreen osv. Har valgt en 24" BenQ her, men for skjerm bør du kanskje lese litt tester og finne ut selv hva du ønsker.

Alt etter hvor mange skjermkort du har planer om å bruke, så kan kanskje hovedkortet byttes i et litt bedre kort, men til vanlig bruk skal det der holde i massevis. Hvis du skal overklokke kraftig kan man også se etter et bedre hovedkort, men siden du skal ha gaming-pc så tenkte jeg ikke det var spesielt viktig.

PS: Operativsystem står du selvfølgelig også fritt til å velge. Ikke alle trenger Home Premium, eller 64bit. Hvis du vil ha 32bit så velger du det, vil du ha 64bit så velger du det osv. Men prisen er stort sett den samme, sånn at totalen blir mer eller mindre riktig. Uavhengig av hva du ender opp med. Det samme gjelder litt for skjerm.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Bare et par spørsmål ..

Hva skal han med en CPU til 2K? Synes det er totalt overkill. Både AMD og Intel har gode alternativer rundt 1000,- trippel og dobbelkjerner henholdsvis. Disse kan også klokkes opp etter ønske.

Strømforsyning bør dimmensjoneres etter ét grafikkort. Hvis man ikke kjøper crossfire/SLI oppsett med en gang vil det være bedre å bytte ut senere.

Så kan han heller bruke penger på en stor og god skjerm (1920x1200, gjerne s-pva/s-ips) slik at han faktisk får utnyttet grafikkortet.

Såklart der er nå bare mine meninger. :whistle:

i7 er forholdvis ny prossesor, og vil vare mange år fremover, det vil ikke amd, dessuten har du bedre oppgraderings muligheter : )'

psu er jeg enig i at er ganske overkill med mindre han skal kjøre crossfire, men han trenger ikke engang 800 watt viss han skal kjøre crossfire med 4890

Lenke til kommentar

"AMD (phenom II AM3) vil ikke vare i vare i mange år fremover"? Og jeg som har 2-3 år gamle AMD pc'er som står på 24/7. :D Jeg foreslo forresten core2 fra intel, så er ikke fanboy (mye ihvertfall).

Men, jeg skjønner hvor du vil hen - jeg synes bare ikke det er kostnadsmessig forsvarlig på et begrenset budsjett. Man kommer til et visst nivå der du egentlig ikke tjener så veldig mye på raskere CPU, selv om dette nivået er noe høyere for hardcore spilling. Men, så synes jeg det er greit å bruke mere penger på skjermen enn PC'en, så du får ta det der etter.

Lenke til kommentar
"AMD (phenom II AM3) vil ikke vare i vare i mange år fremover"? Og jeg som har 2-3 år gamle AMD pc'er som står på 24/7. :D Jeg foreslo forresten core2 fra intel, så er ikke fanboy (mye ihvertfall).

Men, jeg skjønner hvor du vil hen - jeg synes bare ikke det er kostnadsmessig forsvarlig på et begrenset budsjett. Man kommer til et visst nivå der du egentlig ikke tjener så veldig mye på raskere CPU, selv om dette nivået er noe høyere for hardcore spilling. Men, så synes jeg det er greit å bruke mere penger på skjermen enn PC'en, så du får ta det der etter.

jeg har selv et budsjett på 12000, der jeg både har x58 deluxe v2, sahpphire radeon HD 4870x2 2048 mb og i7 920 som prossesor, og der kommer prisen på litt under 11K tror jeg det var, men jeg har jo OS, skjerm, mus, pc-høytalere, musematte, tastatur osv fra før da : )

Endret av Thomisa
Lenke til kommentar

Hvis man har slike "grunn" komponenter fra før, sparer man fort mange tusen når man oppgraderer.

Har man ikke slike grunn komponenter, blir det dyrere. Personlig syns jeg man da bør prioritere disse samme komponentene, og kjøpe noe skikkelig første gangen. Så får man heller spare litt på de andre komponentene, som kanskje allikevel blir byttet ut/oppgradert om en stund igjen..

Eksempel på hva jeg mener:

Har man et stort nok, og skikkelig kabinett med god isolasjon, nok plass, og god kjøling. Trenger man ikke bytte kabinett på mange, mange år. Det samme gjelder f.eks. for strømforsyning, og ting som prosessorkjøler. Enten det er vann eller luft man bruker. Slike komponenter kan brukes opp igjen neste gang man oppgraderer.

Skjerm, tastatur, mus, høyttalere, headset, windows lisens (sålenge man kjøper retail, og ikke oem) kan også brukes opp igjen.

Hovedkort, prosessor, minne, skjermkort, harddisker til en viss grad, er ting man gjerne bytter oftere.

Poenget er å få en kraftig og stabil plattform som man bygger på, gang etter gang. Da er det veldig viktig å kjøpe kvalitetskomponenter. Ikke nødvendigvis den strømforsyningen med mest watt, men en god og skikkelig strømforsyning som varer.

Når alt dette er på plass er det både raskt og ofte billig å kjøpe nytt hovedkort, minne og prosessor f.eks. Alt det andre beholder man bare.

Til en viss grad gjelder også dette for minne og hovedkort. Som ofte kan stå igjen gjennom flere oppgraderinger. Også bytter man prosessor og/eller skjermkort bare.

Poenget mitt er vel egentlig at det kan lønne seg å bruke mer penger på kabinett og strømforsyning, samt skikkelig kjøling, enn å bruke mye penger på en veldig, veldig kraftig prosessor eller skjermkort.

Selv har jeg vel brukt nærmere 6000,- på kabinett, strømforsyning og kjølere/vifter. Dette får jeg igjen for nå når jeg oppgraderer.

Lenke til kommentar
Hvis man har slike "grunn" komponenter fra før, sparer man fort mange tusen når man oppgraderer.

Har man ikke slike grunn komponenter, blir det dyrere. Personlig syns jeg man da bør prioritere disse samme komponentene, og kjøpe noe skikkelig første gangen. Så får man heller spare litt på de andre komponentene, som kanskje allikevel blir byttet ut/oppgradert om en stund igjen..

Eksempel på hva jeg mener:

Har man et stort nok, og skikkelig kabinett med god isolasjon, nok plass, og god kjøling. Trenger man ikke bytte kabinett på mange, mange år. Det samme gjelder f.eks. for strømforsyning, og ting som prosessorkjøler. Enten det er vann eller luft man bruker. Slike komponenter kan brukes opp igjen neste gang man oppgraderer.

Skjerm, tastatur, mus, høyttalere, headset, windows lisens (sålenge man kjøper retail, og ikke oem) kan også brukes opp igjen.

Hovedkort, prosessor, minne, skjermkort, harddisker til en viss grad, er ting man gjerne bytter oftere.

Poenget er å få en kraftig og stabil plattform som man bygger på, gang etter gang. Da er det veldig viktig å kjøpe kvalitetskomponenter. Ikke nødvendigvis den strømforsyningen med mest watt, men en god og skikkelig strømforsyning som varer.

Når alt dette er på plass er det både raskt og ofte billig å kjøpe nytt hovedkort, minne og prosessor f.eks. Alt det andre beholder man bare.

Til en viss grad gjelder også dette for minne og hovedkort. Som ofte kan stå igjen gjennom flere oppgraderinger. Også bytter man prosessor og/eller skjermkort bare.

Poenget mitt er vel egentlig at det kan lønne seg å bruke mer penger på kabinett og strømforsyning, samt skikkelig kjøling, enn å bruke mye penger på en veldig, veldig kraftig prosessor eller skjermkort.

Selv har jeg vel brukt nærmere 6000,- på kabinett, strømforsyning og kjølere/vifter. Dette får jeg igjen for nå når jeg oppgraderer.

Skjønner hva du mener : )

hvilket kabinett har du btw?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...