Gå til innhold

Mythbusters - Fly kan ta av fra samlebånd, misforstått!?


Anbefalte innlegg

Jojo, greit det. Men hvordan skal flyet lette uten at det går luft forbi vingene? wikilink

 

Som allerede sagt; fordi det ikke er hjulene som driver flyet fremover, men propellen. Dermed så vil flyet etterhvert bevege seg fremover i forhold til lufta foran propellen og over vingene når man gir gass, med mindre parkeringsbremsene står på, samlebånd eller ikke samlebånd.. Selvsagt kan man gi så lite gass at flyet akkurat står i ro i forhold til omgivelsene, men da er det for meg (og enhver annen med ørlite peiling på aerodynamikk, fly og flyging) også en like stor selvfølge at flyet ikke vil lette, men akkurat det samme kan man da også prøve med like selvfølgelig resultat uten et samlebånd under hjulene... Hele "myten" er nokså idiotisk i mine øyne, men for den som ikke har peiling på aerodynamikk og hvorfor et fly flyr, så kan jeg til en viss grad forstå at spørsmålet reiser seg. Hovedproblemet er jo egentlig at selve myten ikke er klart definert.

 

1) Kan et fly ta av fra et samlebånd? JA. Teoretisk sett, om vi ser bort fra at hjullagrene i landingsstellet bare tåler en viss makshastighet, med stadig økende friksjon og etterhvert vil skjære seg, så kan samlebåndet bevege seg i uendelig stor hastighet uten at det på noen måte påvirker flyets evne til å ta av.

 

2) Kan et fly ta av fra et samlebånd når piloten er instruert til å ikke gi mer gass enn at bakkehastigheten er identisk med "bakkens (samlebåndets) hastighet" , men i motsatt retning? Det selvfølgelige svaret er NEI.

 

Det eneste som skjer når man oppkonstruerer en slik situasjon med "kunstig medvind" (som det jo i praksis blir snakk om når underlaget beveger seg bakover i forhold til den stillestående lufta) er at nødvendig rullebanelengde, målt i avstanden tilbakelagt på samlebåndet (som vi jo må forutsette er endeløst), blir drastisk mye høyere, og hastigheten i forhold til båndet blir også mye høyere. I forhold til resten av omgivelsene blir derimot ikke take-off-distansen noe særlig lengre -kanskje litt, pga økt friksjon i hjullagrene ved høyere rotasjonshastighet, men ser vi bort fra denne friksjonen blir det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, men da er du jo 100% enig med meg da. Ref. til den første posten min om hvordan myten oppfattes.

 

Stemmer det, vi er 100% enige om de faktiske resultatene, og mer uenige om hva myten går ut på. Om piloten av en eller annen for meg unaturlig og kunstig grunn bare gir så lite gass at flyet står i ro i forhold til omgivelsene, så vil det ikke ta av, verken med eller uten samlebånd under seg. Men om han derimot oppfører seg helt normalt og tenker at samlebåndet ikke er der (som jeg vil si er en naturlig underliggende forutsetning å basere seg på, når myten ikke sier noe konkret om det), og gir like mye gass under take-off som vanlig, så vil flyet etterhvert oppnå nødvendig hastighet i forhold til lufta for å ta av, siden verken motoren eller airspeed indicator (som han jo baserer seg på for å vite når han kan trekke i stikka for å lette) virker på hjulene. :)

Lenke til kommentar

Uff, dette virker alltid så opplagt i starten, og så begynner folk å komme med sine oppfatninger, og så blir jeg bare forvirret. :p Mye av forvirringen skyldes kanskje at det er vanskelig for mange å forklare hva de faktisk mener og ikke.

 

Men det jeg hele tiden har trodd: myten holder ikke (dvs. flyet kan ta av), siden det ikke går an å «holde flyet tilbake» (relativt til stillestående luft) ved å øke hastigheten på rullebåndet. Riktig? (Ja, jeg forutsetter friksjonsfrie hjul.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jaja, men da er du jo 100% enig med meg da. Ref. til den første posten min om hvordan myten oppfattes.

 

Stemmer det, vi er 100% enige om de faktiske resultatene, og mer uenige om hva myten går ut på. Om piloten av en eller annen for meg unaturlig og kunstig grunn bare gir så lite gass at flyet står i ro i forhold til omgivelsene, så vil det ikke ta av, verken med eller uten samlebånd under seg. Men om han derimot oppfører seg helt normalt og tenker at samlebåndet ikke er der (som jeg vil si er en naturlig underliggende forutsetning å basere seg på, når myten ikke sier noe konkret om det), og gir like mye gass under take-off som vanlig, så vil flyet etterhvert oppnå nødvendig hastighet i forhold til lufta for å ta av, siden verken motoren eller airspeed indicator (som han jo baserer seg på for å vite når han kan trekke i stikka for å lette) virker på hjulene. :)

 

 

 

Hvis du ser på vidoen i den første posten så sier de, "hvis flyet og smalebåndet har samme hastighet", ikke noe om flyet skal akselerere. Men det er jo åpenbart de ikke bryr seg om det i testene sine ^^

Lenke til kommentar

Hvis flyet og samlebåndet har samme hastighet vil det fortsatt ta av, hjulene vil bare spinne dobbelt så fort. Hele poenget med myten er jo at folk tenker på et fly som en bil. Dersom en bil hadde kjørt på et samlebånd, og hjulene til bilen hadde gått nøyaktig like fort som samlebåndet ville den stått stille (selvfølgelig). Flyet er ikke avhengig av hjulene for fremdrift, og det vil kunne ta av helt fint.

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jaja, men da er du jo 100% enig med meg da. Ref. til den første posten min om hvordan myten oppfattes.

 

Stemmer det, vi er 100% enige om de faktiske resultatene, og mer uenige om hva myten går ut på. Om piloten av en eller annen for meg unaturlig og kunstig grunn bare gir så lite gass at flyet står i ro i forhold til omgivelsene, så vil det ikke ta av, verken med eller uten samlebånd under seg. Men om han derimot oppfører seg helt normalt og tenker at samlebåndet ikke er der (som jeg vil si er en naturlig underliggende forutsetning å basere seg på, når myten ikke sier noe konkret om det), og gir like mye gass under take-off som vanlig, så vil flyet etterhvert oppnå nødvendig hastighet i forhold til lufta for å ta av, siden verken motoren eller airspeed indicator (som han jo baserer seg på for å vite når han kan trekke i stikka for å lette) virker på hjulene. :)

 

 

 

Hvis du ser på vidoen i den første posten så sier de, "hvis flyet og smalebåndet har samme hastighet", ikke noe om flyet skal akselerere. Men det er jo åpenbart de ikke bryr seg om det i testene sine ^^

 

Hvis flyet og samlebåndet har samme hastighet hver sin vei til enhver tid, så vil fortsatt flyet akselerere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her har jeg laget en liten illustrasjons tegning for å prøve å forklare litt bedre :p (ja jeg suger i paint..) :

 

post-66801-1243178896_thumb.jpg

 

Hvis dere ser på tegningen og tenker på: Hva er det egentlig som skaper fremdrift for flyet? Det er propellen som skyver LUFTA (illusterert i lyseblått) bakover, dermed har det tilnærmet null effekt å dra underlaget flyet står på i motsatt retning.

 

Det de fleste tenker, og jeg også før jeg tenkte meg om, er at de tenker på flyet som om det skulle vært en bil. For bilen får sin fart fra å dytte BAKKEN under seg bakover.

 

Og det er her forskjellen ligger, det spiller ingen rolle om bakken under flyet beveger seg i motsatt retning. Blir litt som å si at om man kjører i 20km/t i en retning også blåser det 20km/t i den andre retningen så står bilen stille.

Lenke til kommentar
Jaja, men da er du jo 100% enig med meg da. Ref. til den første posten min om hvordan myten oppfattes.

 

Stemmer det, vi er 100% enige om de faktiske resultatene, og mer uenige om hva myten går ut på. Om piloten av en eller annen for meg unaturlig og kunstig grunn bare gir så lite gass at flyet står i ro i forhold til omgivelsene, så vil det ikke ta av, verken med eller uten samlebånd under seg. Men om han derimot oppfører seg helt normalt og tenker at samlebåndet ikke er der (som jeg vil si er en naturlig underliggende forutsetning å basere seg på, når myten ikke sier noe konkret om det), og gir like mye gass under take-off som vanlig, så vil flyet etterhvert oppnå nødvendig hastighet i forhold til lufta for å ta av, siden verken motoren eller airspeed indicator (som han jo baserer seg på for å vite når han kan trekke i stikka for å lette) virker på hjulene. :)

 

 

 

Hvis du ser på vidoen i den første posten så sier de, "hvis flyet og smalebåndet har samme hastighet", ikke noe om flyet skal akselerere. Men det er jo åpenbart de ikke bryr seg om det i testene sine ^^

 

Hvis flyet og samlebåndet har samme hastighet hver sin vei til enhver tid, så vil fortsatt flyet akselerere.

 

AtW

 

Tenk deg om en gang til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det fungerer med propell, ville det gått med jet?

 

Både propell og jet går ut på å dytte LUFT og ikke bakke så JA. :)

 

Jaja, men da er du jo 100% enig med meg da. Ref. til den første posten min om hvordan myten oppfattes.

 

Stemmer det, vi er 100% enige om de faktiske resultatene, og mer uenige om hva myten går ut på. Om piloten av en eller annen for meg unaturlig og kunstig grunn bare gir så lite gass at flyet står i ro i forhold til omgivelsene, så vil det ikke ta av, verken med eller uten samlebånd under seg. Men om han derimot oppfører seg helt normalt og tenker at samlebåndet ikke er der (som jeg vil si er en naturlig underliggende forutsetning å basere seg på, når myten ikke sier noe konkret om det), og gir like mye gass under take-off som vanlig, så vil flyet etterhvert oppnå nødvendig hastighet i forhold til lufta for å ta av, siden verken motoren eller airspeed indicator (som han jo baserer seg på for å vite når han kan trekke i stikka for å lette) virker på hjulene. :)

 

 

 

Hvis du ser på vidoen i den første posten så sier de, "hvis flyet og smalebåndet har samme hastighet", ikke noe om flyet skal akselerere. Men det er jo åpenbart de ikke bryr seg om det i testene sine ^^

 

Hvis flyet og samlebåndet har samme hastighet hver sin vei til enhver tid, så vil fortsatt flyet akselerere.

 

AtW

 

Tenk deg om en gang til...

 

Her er det nok du som må tenke deg om en gang til, for AtW har rett. Farten på samlebåndet har ingenting å si for flyets hastighet.

Lenke til kommentar

Det har da ikke noe å si hvordan flyet skaper fremdrift. Poenget her er at det står iro, for det beveger seg ikke, det er bare hjulene spinner og for så vidt propellen.

 

"Farten på samlebåndet har ingenting å si for flyets hastighet."

 

Flyet er da virklig i kontakt med bakken, så samlebåndet har ganske mye å si når flyet kun får ha takeoffhastigheten sin.

Lenke til kommentar

Så lenge flyet beveger seg i x antall kilometer nordover og samlebåndet også beveger seg i x antall kilometer sydover vil da flyet stå helt stille i forhold til omgivelsene, ikke aksellerere en eneste millimeter. Hastigheten på hjulene har ingenting med hastigheten på selve flyet i forhold til omgivelsene å gjøre.

 

Om piloten velger å gi ekstra gass slik at flyet faktisk går fremover, vil flyet naturligvis aksellerere, men da beveger ikke hjulene seg like fort som båndet lenger heller...

Endret av titbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...