-Teddy- Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Hadde ikke sett episoden før, den gikk i dag klokken 21:00. Poenget var at de skulle teste om et fly kunne ta av fra et samlebånd om samlebåndet og flyet hadde nøyaktig lik hastighet i hver sin retning. Jeg tolket det dithen at flyet skulle stå i ro relativt til omgivelsene (sjekk mythbusters animasjoner), og dermed ville jo ikke flyet få noen form for oppdrift da det ikke ville få noen lufthastighet over vingene. Myten var såvidt jeg fikk med meg også dette (så ikke hele episoden); at flyet ikke ville kunne ta av. Mythbusters bustet imidlertid denne da testene i liten og stor skala viste at flyet tok av når samlebåndet og flyet hadde samme hastighet... NEI!? I begge testene er det jo tydelig at flyene har en hastighet i forhold til omgivelsene, og dermed får luft over vingene slik at det kan ta av. Om de mente at flyets lufthastighet (ikke bakkehastighet) skulle være lik hastigheten til samlebåndet blir det jo ett fett om det er et motgående samlebånd; eneste forskjell blir jo da at hjulene på flyet ruller dobbelt så raskt ved takeoff. Noen må ha misforstått myten (kanskje jeg, men da er Mythbusters' animasjoner misvisende) eller trukket gale konklusjoner. EDIT: ...og ja, jeg vet at for at om flyet skal stå i ro trengs det minimalt med motorkraft for flyets del, i beste tilfelle kunne egentlig motoren vært av ^^ Myten er jo på trynet i utgangspunktet når jeg tenker meg om, men det er jo forsåvidt ganske mange av mytene de gutta der (og Kari da) tester. Endret 21. mai 2009 av -Teddy- Lenke til kommentar
Junior91 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Ja, jeg reagerte på akkurat samme måte. Det virket ikke som om flyet holdt en mye større fart enn samlebåndet. Er det forresten ikke en Mythbusters tråd i dette forumet? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Slik jeg forstå myten så er det de gjør riktig. Som du nevner "hjulene på flyet ruller dobbelt så raskt ved takeoff." er hele nøkkelen. Jeg tenkte at flyet ikke ville kunne ta av, fordi jeg tenke (feilaktig) at det ville fungere som med en bil. Så lenge ikke hjulene står for fremdriften så spiller det liten rolle om flytet tar av fra bakken eller ett samlebånd, som du også påpeker. Animasjonen med adam i flyet på samlebåndet er ikke missvisendes. Fordi den illustrerer to ting, om flyet vil stå i ro slik en bil vil gjøre (første halvdel), eller om det vil klare å ta av (andre halvdel). Den kunne kanskje vært gjordt mer tydelige hvor de begynte med at flyet og bådet var i ro, for så å starte båndet og motor, viser at det står i ro med hjulene snurrendes og spørre om det er dette som vil skje? Så starte forfra igjenn med alt i ro, start opp og ta av, for så å spørre om dette vil skje? Jeg regner med at siden de har begrensert med tid på en episode, og skal ha plass til mye, så kan de ikke ta seg tid til så lange animasjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg tenkte at flyet ikke ville kunne ta av, fordi jeg tenke (feilaktig) at det ville fungere som med en bil. Så lenge ikke hjulene står for fremdriften så spiller det liten rolle om flytet tar av fra bakken eller ett samlebånd, som du også påpeker. Er vel dette som er opphavet til myten. Noen trodde vel fly fungerte på samme måte som biler. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 hadde det vært en vind forfra som matchet takeoff-speed kunne ikke flyet lettet. Bilens hastighet er relativ til underlaget, flyets er luften Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Denne myten har vært diskutert et eller annet sted tidligere, og konklusjonen ble at transportbåndet er relativt betydningsløst. Flyet vil bevege seg fremover i forhold til lufta omkring det, og dermed oppnå en hastighet som gir tilstrekkelig løftekraft, uansett hvilken hastighet og retning transportbåndet beveger seg. Årsaken er selvsagt at flyet ikke drives av hjulene, men av en propell eller jetmotor, som "jobber" med lufta omkring den. Flyets hastighet i forhold til underlaget, og om dette underlaget beveger seg, har ingen betydning, det er hastigheten flyet oppnår i forhold til lufta det flyr i som er avgjørende. Blåser det motvind større enn hastigheten flyet trenger for å ta av kan det ta av fra stillestående rett opp i lufta som et helikopter, og overskrider motvinden flyets makshastighet, så vil det ende opp med å fly bakover... Om transportbåndet går veldig fort i motsatt retning av flyet vil hjullagrene i landingshjulene kanskje gå varme, og dermed senke hastigheten på flyet i forhold til båndet så mye at det ikke kan ta av, men så lenge hjulene ruller fritt har ikke samlebåndet noe å si. Lenke til kommentar
titbit Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Jeg så også denne episoden i kveld og skjønte ikke helt myten. Hvis det er slik at myten gikk ut på at flyet ikke kan ta av på samlebånd, selvom flyet rekker å oppnå farten det trengs for å lette, er det i utgangspunktet en tåpelig myte som jeg ikke helt skjønner at "forskere" som gutta i Mythbusters i det hele tatt gadd å teste. Kanskje de begynner å gå tom for ideer? EDIT: Inge hadde en fantastisk forklaring som var bedre enn min =) Endret 21. mai 2009 av titbit Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg så også denne episoden i kveld og skjønte ikke helt myten. Hvis det er slik at myten gikk ut på at flyet ikke kan ta av på samlebånd, selvom flyet rekker å oppnå farten det trengs for å lette, er det i utgangspunktet en tåpelig myte som jeg ikke helt skjønner at "forskere" som gutta i Mythbusters i det hele tatt gadd å teste. Kanskje de begynner å gå tom for ideer? Mythbusters testet ideen fordi mange tror på den, inklusive piloten som styrte flyet i testen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 hadde det vært en vind forfra som matchet takeoff-speed kunne ikke flyet lettet. Bilens hastighet er relativ til underlaget, flyets er luften. Du er inne på en riktig tanke, men som nevnt i mitt andre innlegg, så kan det da ta av rett opp. Om denne vinden kommer bakfra, derimot, da blir det som du sier. Men om bare rullebanen er lang nok, så vil det kunne ta av da og, ettersom motoren også da vil øke flyets hastighet i forhold til lufta propellen jobber i. Her har vi også grunnen til at man alltid søker å ta av/lande mot vinden; flyets hastighet i forhold til bakken (og nøndvendig rullebanestrekning) blir da mindre enn om man forsøker i medvind... Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 hadde det vært en vind forfra som matchet takeoff-speed kunne ikke flyet lettet. [...] Bakfra mener du vel? I kraftig nok "motvind" vil flyet kunne lette mens det relativt til bakken står stille. Derfor hangarskip seiler mot vinden når fly skal lette. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Kanskje de begynner å gå tom for ideer? Skal ikke se bort i fra det, derfor blir myte begrepet utvidet. Har ikke noe i mot dette, fordi det kan bidra til å rydde opp i diverse ting og tang som folk tror, og man kan til og med lære litt Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 De kunne jo ha bustet kreasjonist-myten Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 De kunne jo ha bustet kreasjonist-myten Hvordan da? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Hmm, skulle akkurat til å skrive at denne "fly på transportbånd"-myten er fra tidlig i serien, men sjekket heldigvis på wikipedia. Den er selvfølgelig fra sesong 6 (2008) Men uansett, Mythbusters baserer seg vel en god del også på innspill fra "publiken", og denne fly myten var ihvertfall godt diskutert på nettet tidligere. Utrulig av noen personer mener at det fly ikke kan lette i den situasjonen, btw EDIT: Mener Adam Savage har uttalt at den myten han har mest lyst til å "buste" er kreasjonismen Endret 22. mai 2009 av olefiver Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 De kunne jo ha bustet kreasjonist-myten Hvordan da? Hehe, godt spørsmål Lenke til kommentar
titbit Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Vi kan vel alle sammen, i det minste enes om at Mythbusters rocker balle! Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Altså. Hva du mener her er jo avhengig av hvordan du forstår "myten". Og sånn jeg forstår det så skal samlebåndet bevege underlaget i 100 km/t og hjulene til flyet bevege seg i 100 km/t. Og da kan ikke flyet ta av. Det er jo selvsagt at flyet kan ta av hvis det øker farten til 150 km/t hvis hastigheten det trenger for å ta av er 50 km/t..... Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Veritas_, du tar feil. Flyet kan helt fint ta av, fordi hjulene ikke har noen ting med om flyet kan ta av eller ikke. Flyet tar av ved hjelp av en propell, ikke hjulene slik som på en bil Selv om hjulene vil rulle dobbelt så fort vil det ikke ha noen innvirkning på om flyet vil lette eller ikke. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Jojo, greit det. Men hvordan skal flyet lette uten at det går luft forbi vingene? wikilink Endret 23. mai 2009 av Veritas_ Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jojo, greit det. Men hvordan skal flyet lette uten at det går luft forbi vingene? wikilink Det går da luft over vingene, den akselerer over rullebåndet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå