RasmusKRiis Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Var en dag ut idag og tok disse 2 bildene. Hva synes dere om dem. Fungerer de? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Du har hatt et ypperlig lys her! Håper du var ute så lenge lyset varte for å leke deg. Det er da det er moro. Jeg plages litt av at bakgrunnen er uskarp. Jeg ville vurdert å ta to eksponeringer, en med fokusen nær deg og en langt unna, for så å sette det sammen i Photoshop. Jeg er også litt usikker på om jeg liker komposisjonen, men jeg kan ikke forklare hvordan jeg vil ha det. Du er inne på noe. Jeg synes ikke du er 100 % i mål, men du er på god vei. Fortsett i denne banen, og du vil virkelig få noen gode bilder. Lenke til kommentar
BSP Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) dette var da aldeles nydelige bilder. Fallt veldig i smak her. Når Ustedalen sier så, så ser jeg også at litt mer dybdeskarphet kunne ha gjort seg. Endret 22. mai 2009 av BSP Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Nå som BK-slaktingen er i gang, tenker jeg å bidra litt jeg også. Det er to helt greie bilder. Det er synd, for du har egentlig ganske gode motiver på begge bildene, og lyset ser ut til å være brukbart. Problemet er som nevnt dybdeskarpheten og skarpheten generelt. Å kjøre f/18 på et Olympus-kamera er rett og slett dumt. Du ber jo om diffraksjon og uskarpe bilder. Dette er noe du tydelig sliter med i tidligere landskapsbilder også. På bildet du postet forrige gang, hadde du jo brukt f/22! Hvorfor gjør du dette? Du burde undersøke hvilke blenderåpninger som gir objektivet best skarphet, og når diffraksjonen kicker inn. Burde være mulig å finne ut av på Internett, eller ved å teste ut selv. Jeg holder meg i hvertfall rundt f/11 når jeg tar landskapsbilder. Da har ikke diffraksjon kicket ordentlig inn enda, og jeg får god dybdeskarphet. Du burde forsåvidt være obs på hvor du legger fokuspunkt hen. Les litt om hyperfokalfokusering. Det kan også være at tone mappingen gjør alt så jævlig uskarpt. Personlig har jeg selv hatt problemer med skarphet etter en runde i Photomatix. Dette burde du sjekke. I forhold til hvor skarpe orginalene er altså. Da føler jeg at jeg har vært ganske konstruktiv. Motivene er bra, men er usikker på kompen, særlig på #2. Litt lite himmel, og ikke såååå interessant forgrunn. Synes også at forgrunnen er litt mørk på begge bildene også. Som Ustedalen sier. Du er inne på noe, men tekniske problemer gjør at disse bildene ikke skiller seg ut på noen måte. Det går rett og slett inn i den store bunken med HDR-bilder som virker lite gjennomført. Beklager, men that's the way I feel. Håper du tar dette innover deg. Det kommer nok til å sitte en dag! Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 22. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2009 Tusen takk for konstruktiv kritikk IceFox! Nå vet jeg hva jeg skal gjøre nest gang ! Bildene er uskarpe, men jeg tror ikke de ble noe mer uskarpe av Photomatix. Lenke til kommentar
sollie Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 For meg er det bilde 1 som umidelbart faller mest i smak, nr 2 blir litt for varmt/uskarpt på min skjerm, synd , for det var veldig fint med blomstene som slynger seg i store S'er. Men du har tydlig vis øye for gode motiver. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Synes de var flotte begge to. Hvis du føler du trenger å bruke f/18, så gjør det! Hvis du bruker fn-knappen kan du forhåndsvise dybeskarpheten, men det vet du vel allerede. Synes bildene er så skarpe som de skal være. For skarpt, og det skjærer i øynene. Spesielt på slike landskap. Liker alle blomstene du har fått med.. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Skjønner virkelig ikke hvordan du kan si at dette er skarpt? Eneste grunn til at han skulle trenge å bruke f/18 er for å få lengre lukkertid. Men det gir ingen effekt her uansett. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Må si meg enig med Icefox her. Jeg har pratet en del med medlemmene i fotoklubben min, og det virker som om det er en gjennomgående tanke at man begrenser mengde lys med blenderopningen. Jeg prøver å fortelle at de skal bruke lukkertiden til dette, men det sitter visst ganske langt inne. For ordens skyld: Bruk blenderopningen _hovedsaklig_ til å bestemme dybdeskarphet, og lukkertid _hovedsaklig_ til å bestemme hvor mye lys du får inn på sensoren. Det finnes selvfølgelig mengder med untak, men det er en grei hovedregel å leve etter. Som icefox sier, så er de fleste objektiver skarpest når man har blendet ned noen trinn, før de begynner å misse skarphet igjen. på blender 8/11 bør du ha nok dybdeskarphet til landskap. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Skjønner virkelig ikke hvordan du kan si at dette er skarpt? Eneste grunn til at han skulle trenge å bruke f/18 er for å få lengre lukkertid. Men det gir ingen effekt her uansett. Hadde nok vært lurere å bruke et litt mindre blendertall, men det er ikke på noen måte plagsomt uskarpt.. Synes jeg.. Som sagt kan det være lurt å bruke forhåndsvisning av dybdeskarphet hver gang man tar slike bilder, og så bruker man en blender som gjør at alt du vil skal være skarpt er det.. Tror folk bruker den funksjonen for lite. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Jeg pleier å bruke nedblendingsknappen, men pleier ikke å funke altfor bra til landskap. For det første blir jo søkeren mørkere, og dermed blir det vanskeligere å evaluere dybdeskarpheten. Synes det er mer effektivt å sjekke på skjermen etterpå. Da kan du tross alt zoome inn på detaljer. Jeg synes dessverre at bildet er plagsomt uskarpt, og ødelegger mye for meg. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Det kompenseres i liveview for nedblending når man bruker forhåndsvisningsknappen. Så det skal ikke være noe problem. Zoome inn på detaljer kan man gjøre allerede i liveview. Mulig e-500 ikke har liveview.. :/ Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Bortsett fra at jeg ikke vil slakte forsøket,(det meste er sagt)vil jeg heller sette fokus på motivet og lyset som jo er nydelig. Det går fint an å fokusere på så fin forgrunn,men med fokus litt lenger ut ville du fremdeles fått skarp forgrunn,men dette er jo nevnt. Syns du skal prøve igjen,har selv gått i difraksjons-fella,mye værre enn dette(f/32 på Canon 350D),men man lærer,selv om det svir Ville bare ønske lykke til. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 (endret) Bilde 1 synes jeg gir en renere komposisjon dersom du kutter like under skyen og har et kvadratisk bilde. Skyen forstyrrer ikke og du får en renerer diagonal nedenfra venstre og opp mot høyre. Men kanskje en personlig smak at jeg liker landskapsbilder best liggende eller kvadratiske? Angående liten blender og diffraksjon så lurer jeg på hvor mye dette betyr, og om det virkelig vises så godt på et bilde i dette formatet? Sikkert noen som kan si mer om dette ( i annen tråd?), eller poste samme bilde tatt med lik ekspoenering på blender 8 og 22 (med stativ, speilås, osv) i BK oppløsning for sammenligning. Det blir uansett en tradeoff man må gjøre om man skal velge liten nok blender for å forsøke å få både forgrunn helt nær skarp og også bakgrunn nogenlunde skarp, og samtidig få litt mindre generell skarphet pga diffraksjon. Endret 23. mai 2009 av telealf Lenke til kommentar
Inc Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Stakkars TS, mer slakt. Hvis du likevel skal bruke så liten åpning på blendere bør man sørge for at evt støvkorn er fjernet eller fjerne dem i etterbehandlingen. Digre "klatter" er synlig her på bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå