Gå til innhold

Mitt første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal gå til innkjøp av mitt første speilrefleks-kamera og hadde satt pris på noen tips. Jeg ønsker å bruke mellom 6-9000 kr. Kameraene som peker seg ut er Nikon D90 og Canon EOS 450D SLR, som representerer hver sin ende av skalaen.

Siden jeg er nybegynner vil jeg ha et mobilt kamera som jeg kan bruke mye. Derfor heller jeg mest mot Canon EOS 450D som er billigere og fysisk mindre enn Nikon D90

Hva synes dere? Og hvor er det billigst å handle?

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hva med Nikon D5000? Det har ekstremt god bildekvalitet siden det bruker en sensortype som er tilnærmet lik den i D300 og D90. Størrelsesmessig ligger det mellom D40/D60 og D90.

Olympus har en relativt liten formfaktor på en del av sine mer rimelige kamerahus, og både de og Pentax har noen pancake-objektiver som er veldig nyttige om vekt og størrelse er viktig. :)

Lenke til kommentar

Tråden din er vel feilpostet, be en moderator flytte den.

Uansett; se litt på Nikon D5000. Det ville vært mitt valg om D90 ble for stort.

Edit: Koffein ble for rask for min CH3CH2OH-påvirkede kropp.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg har Nikon D5000 og er ganske fornøyd med det. Med 35mm-objektivet blir det brukbart mobilt også - og i hvert fall mer mobilt enn D90, som du nevner. Nærmere D60 enn D90, spør du meg. Om mobilitet er sentralt, kan du kanskje tenke vel så mye på Olympus. E-620 har en del av det samme som Nikon D-500, i en mindre pakke, men også E-520 og E-420/450 kan være noe. Da får du også råd til et flatt pancake-objektiv til anledningene du skal være særlig kompakt.

Kanskje også Pentax K-m eller Sony A-230. Hva legger du vekt på utover "mobilitet"? (Og hva legger du i "mobilitet"?)

Kan jeg bli den første som linker til Akams guide til valg av første speilrefleks??

Billigst å handle? Sjekk Akams produktguide. Greit å bruke når du vet hva du vil ha. Hvis du trenger litt veiledning i butikken, er vel Japan eller Fotovideo å foretrekke, og da blir ikke prisene så aller verst heller.

Endret av EldorBoye
Lenke til kommentar

Jeg har selv canon 400D, og det er et utmerket kamera. Det er vel vanskelig å finne et dslr som er direkte dårlig nå til dags.

Det eneste ankepunktet jeg har er at kameraene i det segmentet har kun ett kontrolhjul (ett for blender og ett for lukkertid i manuell modus, f.eks). Jeg begynte å merke savnet etter to kontrolhjul året etter jeg hadde kjøpt kameraet mitt. Kansje vil du merke det før, kansje etter eller kansje aldri. Kommer ann på hvor hekta du blir. :)

Går du opp til Canon 40D/50D eller Nikon 80D/90D vil du få et kamera som du kan vokse litt lengre med - men det kan jo også hende du betaler for mer enn du trenger.

Du gjør ikke et dårlig valg med 450D i alle fall. Det gir deg jo litt ekstra penger å bruke på et bedre objektiv eller en ordentlig blits.

Noe som imidlertid kan være smart er å ikke kjøpe "kit", dvs. kamera + et standardobjektiv med middelmådig ytelse. Hvis du vil ha et tips, så kjøp kamera uten kitobjektiv og bruk heller litt ekstra penger på et Tamron 17-50 f/2.8 eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...