Samra Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Hei, Jeg inngikk ekteskap med en utenlandsk mann i utlandet. Han har aldri vært i Norge, og er ikke norsk statsborger. Vi bodde sammen noen måneder og så kastet han meg ut av huset sitt hvor det lå masse av mine eiendeler, inkludert mine penger. Jeg prøvde gjentatte ganger å kontakte han i håp om få tilbake mine ting, uten at han giddet å gi noe respons. NÅ er jeg tilbake i Norge, kan jeg gjennom norsk rettsapparat få hjelp til å hente mine eiendeler, penger, smykker, og alt annet jeg har hos han ? Håper på positive svar i forhold til loven. Endret 21. mai 2009 av Samra Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 I utgangspunktet må du anlegge sak ved hans verneting, altså ved domstolen på hans hjemsted. Hvilket land er det snakk om? Lenke til kommentar
Samra Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Det er et land i Asia. Jeg har søkt advokat hjelp i NOrge til oppløsning av mitt ekteskap. Kan ikke advokaten min i Norge hjelpe meg gjennom norske ambassaden å få hentet mine eiendeler fra hans hjem? Det er ganske slitsom og lang prosess å reise opp en rettsak i hans hjemmeland. Da må jo jeg være der i en stund noe jeg desverre ikke har anledning til i skrivende stund. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Han har ikke gjort noe galt i Norge, og dermed så finnes heller det ingen juristiksjon for norske myndigheter å gjøre noe i hans hjemland. Om norske myndigheter går etter andre lands statsborgere i deres eget hjemland uten øvrige avtaler mellom landene så er det bortimot en krigserklæring. Så du må nok dessverre innbringe sakene dine i landet han bor i, men du kan gjerne bruke en norsk bistandsadvokat som kan være behjelpelig med kontakten med rettsvesenet i det respektive landet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Man skiller mellom ekteskapssaken (du kan fint søke separasjons- og skilsmissebevilling her i landet, trenger ingen advokat til det) og selve skilsmissedelingen. Du kan få reist ekteskapssak i Norge, jf ekteskapsloven § 30b litra b; og du kan også -- muligens -- få dom for at visse ting tilhører deg som følge av oppløsningen, jf lovens § 30d litra c. Men det er ikke dermed sagt at vedkommende andre land vil anerkjenne en norsk domstols avgjørelse. I utgangspunktet er man nemlig henvist til å reise sak for det aktuelle landets domstoler. Jeg tviler på at ambassaden vil være behjelpelig med slikt, det ligger ikke innenfor deres kjerneoppgaver å føre sak på norske borgeres vegne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå