Gå til innhold

[Løst]Lydrivere til Fujitu Siemens S7020, Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk en pc av far for noen uker siden, som var gammel fra jobben hans. Den var det XP på, og den var på domene, så jeg fikk ikke bruk for xp på den, og xp cd jeg har har ikke ATA eller SATA drivere, så det hjalp ikke. Da instalerte jeg Ubuntu! Og er fornøyd!

ENESTE minus er at S knappen er litt "hard" , og at jeg får ikke til lyd.

Noen som kan hjelpe meg litt med lyden?

TakK på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyr opp en terminal og tast inn "sudo apt-get remove pulseaudio". Se om det hjelper. Har adri opplevd at pulseaudio tuller med min lyd ut, men lyd inn har jeg krangla mange ganger med. Den beste løsningen er å fjerne pulseaudio. Da bruker maskina kun ALSA som fungerer mye bedre uten å måtte bry seg om pulseaudio. Hvis det ikke hjelper kan du godt ta en "lspci" i terminalen og lime det inn her. Da kan vi se om det er noen bugs eller annet som er kjent for ditt lydkort og om det kan fikses :)

Lenke til kommentar

Funka ikke med den sudo kommandoen :(

Kanskje noe her?

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 915GM/PM/GMS/910GML Express Processor to DRAM Controller (rev 03)

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)

00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller (rev 04)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 1 (rev 04)

00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) PCI Express Port 2 (rev 04)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #1 (rev 04)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #2 (rev 04)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #3 (rev 04)

00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB UHCI #4 (rev 04)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) USB2 EHCI Controller (rev 04)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev d4)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) LPC Interface Bridge (rev 04)

00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) IDE Controller (rev 04)

00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801FBM (ICH6M) SATA Controller (rev 04)

00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) SMBus Controller (rev 04)

02:00.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation NetXtreme BCM5751M Gigabit Ethernet PCI Express (rev 11)

06:03.0 CardBus bridge: O2 Micro, Inc. OZ711MP1/MS1 MemoryCardBus Controller (rev 20)

06:05.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 2915ABG [Calexico2] Network Connection (rev 05)

06:06.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB43AB21 IEEE-1394a-2000 Controller (PHY/Link)

Lenke til kommentar

Jøsses, du har faktisk samme lydkort som meg, og her fungerer det utmerket oO Kan være at det er en feil på selve lydkortet? Har du prøvd å koble til hodetelefoner eller eksterne høyttalere for å se om det gir noen effekt? Var det lyd i maskina da det var XP på den?

Lenke til kommentar

Det trenger ikke nødvendigvis være det. HDA Intel driveren som nesten helt sikkert brukes er en sikkelig kvasi-standard, og det er mer sannsynlig enn ikke at det er "quirks" ved hvert enkelt lydkort. For mange oppsett er dette gjort riktig ut av boksen, men ikke alle.

Se under "Manually Specify Module Parameters" her:

https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto

EDIT: forøvrig ser jeg på det som veldig lite lurt å forsøke og løse "problemet" ved å fjerne en sentral systemkomponent før man faktisk har kartlagt hva problemet er. ;)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det trenger ikke nødvendigvis være det. HDA Intel driveren som nesten helt sikkert brukes er en sikkelig kvasi-standard, og det er mer sannsynlig enn ikke at det er "quirks" ved hvert enkelt lydkort. For mange oppsett er dette gjort riktig ut av boksen, men ikke alle.

Se under "Manually Specify Module Parameters" her:

https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto

EDIT: forøvrig ser jeg på det som veldig lite lurt å forsøke og løse "problemet" ved å fjerne en sentral systemkomponent før man faktisk har kartlagt hva problemet er. ;)

Hvis det er fjerningen av PulseAudio du mener, vil jeg si at det gjør lydbehandlingen i Ubuntu langt bedre å få det bort og kjøre ren ALSA i stedet. PulseAudio har helt siden det ble innrullert i Ubuntu gitt meg utelukkende negative erfaringer, særlig i forbindelse med lyd inn. Mikrofoner og blåtannheadset er en eneste stor suppe gjennom PA, så nybegynnere er faktisk bedre tjent med å slippe foreløpig.. Kanskje det begynner å ligne noe i 9.10, men PulseAudio burde ikke vært aktivert som standard enda..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...