Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]3-4 skjermer og 2 skjermkort.. Funker ikke...

Gjest Slettet+867324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+867324

Har akkurat kjøpt meg en ny stasjonær pc. Jeg skal ha 3 muligens 4 skjermer koblet til. Kjøpte med skjermkort på hovedkortet (geforce 9300) , og et ekstra skjermkort i tillegg (HIS Radeon HD 4850 Pci-E). Men det var kun det ekstra skjermkortet som fungerte med bilde, så jeg fikk kun to skjermer koblet til. Bestilte meg enda et skjermkort (Nvida Geforce 6200 A Pci) som jeg satte inn, men da var det kun det kortet som fungerte. Fikk opp en feilmelding på Radeon kortet om at driver ikke kunne kjøres, og kortet stod med feilmelding på enhetsbehandling. Hvorfor funker det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å blande skjermkortprodusenter er sjeldent en god ide. Det blir ofte krøll med drivere. Siden hovedkortet ditt er nVidia, burde du ha kjøpt ett nVidia skjermkort. Du vil sannsynligvis få det til om du bruker det integrerte og GeForce 6200 kortet. Husk å renske ut alt som heter ATI drivere da :)

Skjønt om du vil ha iallefall ett kort med litt ytelse er det beste du kan gjøre å deaktivere det integrerte kortet og skaffe deg ett ATI kort til du kan bruke sammen med 4850'en. Kanskje du kan få byttet 6200'en hvis det ikke har gått for lenge?

Helt sikkert driverene som kræsjer.

Jeg tror ikke at to skjermkort vil ta flere skjermer sånn helt uten videre. :)

Jo, som regel går det fint, om man ikke blander ATI og nvidia (eller Intel/matrox/o.s.v.)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+867324

Hva må jeg eventuelt gjøre da? Har oppdatert til de nyeste driverne.. Er det ikke noe vits i å ha to skjermkort i? Har sett på skjermkort som tar 4 skjermer, men de er så utrolig dyre..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+867324
Å blande skjermkortprodusenter er sjeldent en god ide. Det blir ofte krøll med drivere. Siden hovedkortet ditt er nVidia, burde du ha kjøpt ett nVidia skjermkort. Du vil sannsynligvis få det til om du bruker det integrerte og GeForce 6200 kortet. Husk å renske ut alt som heter ATI drivere da :)

Skjønt om du vil ha iallefall ett kort med litt ytelse er det beste du kan gjøre å deaktivere det integrerte kortet og skaffe deg ett ATI kort til du kan bruke sammen med 4850'en. Kanskje du kan få byttet 6200'en hvis det ikke har gått for lenge?

Jo, som regel går det fint, om man ikke blander ATI og nvidia (eller Intel/matrox/o.s.v.)

Ok. Det er sikkert der det ligger da, for får opp en driverfeil. Ati kortet er koblet til via Pci-e, og jeg har kun en slik port. Skal prøve å bytte 6200 kortet, men finner ingen billige Pci ATI kort..

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem å blande ATI og nvidia. Jeg gjør det selv pga 3 skjermer uten problemer.

Derimot så fikk jeg store problemer med å bruke 2 nvidia kort med forskjellig kjerne. Du kan ikke ha to forskjellige nvidia drivere inne samtidig.

Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem å blande ATI og nvidia. Jeg gjør det selv pga 3 skjermer uten problemer.

Derimot så fikk jeg store problemer med å bruke 2 nvidia kort med forskjellig kjerne. Du kan ikke ha to forskjellige nvidia drivere inne samtidig.

Hvis du bruker windows vista må begge skjermkortene bruke samme wddm driver, altså må du velge enten ati eller nvidia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+867324

Hvis du bruker windows vista må begge skjermkortene bruke samme wddm driver, altså må du velge enten ati eller nvidia.

Har ikke super peiling på pc. Men ATI driver er installert, det som er litt rart er at når jeg setter i nvida kortet, så er det det som kommer opp i ATI programmet og så kommer det en feilmelding om driver konflikt og Radeon kortet blir satt ut av spill. Har ikke installert noe annen driver til nvida kortet. Har ikke satt inn cden som fulgte med kortet. Jeg har vista på pcen. Hvordan sjekker man om kortene har samme kjerne?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+867324
Hvilken driver windows velger er ofte tilfeldig, godt mulig at det er nvidia som blir valgt via vesa som prioriteres over ati.

Hvordan kan jeg løse det da? Skal jeg avinstallere ati driveren? Hvordan får jeg begge skjermkortene til å bruke samme wddm driver? Hva er wddm driver? Takk for all hjelp jeg får. Har knotet så lenge med å få det til å funke nå...

Lenke til kommentar
Wddm utvikles av hver enkelt skjermkortprodusent. Det er derfor du må velge enten ati eller nvidia. Om du derimot skifter til xp eller linux skal det fungere smertefritt

Det forklarer en del, for jeg kjører XP.

Er det bare meg, eller er grafikk drivere i Vista ufattelig begrenset i forhold til XP. Støter stadig på ting som er "umulig" når jeg jobber med Vista maskiner på jobben.

Lenke til kommentar

Jeg slet med å få bilde på alle skjermene. Hos meg løste det seg slik- Egenskaper for skjerm -> innstillinger, og dropdownlista under "vis". Der dukket skjermene opp, og jeg kunne hake av for "utvid skrivebord"

Har "fikset problemet" på både ATI- kort og Nvidia på denne måten. Jeg bruker XP.

Lenke til kommentar
Wddm utvikles av hver enkelt skjermkortprodusent. Det er derfor du må velge enten ati eller nvidia. Om du derimot skifter til xp eller linux skal det fungere smertefritt

Det forklarer en del, for jeg kjører XP.

Er det bare meg, eller er grafikk drivere i Vista ufattelig begrenset i forhold til XP. Støter stadig på ting som er "umulig" når jeg jobber med Vista maskiner på jobben.

Vista er mer begrenset fordi det strengt tatt er endel ting XP og tidligere OS får gjøre fra programvaresiden til HW siden som ikke er helt kurrant sikkerhetsmessig. MS har fikset endel hull med den konsekvens at det blir litt mer begrenset enn hva vi er vandt til ("null sikkerhet").

Lenke til kommentar

Eg satte for en tid tilbake opp en maskin her med støtte for 8 skjermer. Brukte til å begynne med både ATI og nVidia og dette gikk svært dårlig(fikk ikke bilde på alle skjermene + driverfeilmeldinger). Deretter byttet eg til et rent nVidia miljø og da fungerte alle skjermene. Pga installasjon av ATI driver(og ikke skikkelig opprydding) så kræsjet maskinen regelmessig til eg reinstallerte og kun installerte nVidia drivere.

Konklusjonen er at skal man ha flere skjermkort i maskinen så sørger man for at alle er fra samme produsent. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+867324
Eg satte for en tid tilbake opp en maskin her med støtte for 8 skjermer. Brukte til å begynne med både ATI og nVidia og dette gikk svært dårlig(fikk ikke bilde på alle skjermene + driverfeilmeldinger). Deretter byttet eg til et rent nVidia miljø og da fungerte alle skjermene. Pga installasjon av ATI driver(og ikke skikkelig opprydding) så kræsjet maskinen regelmessig til eg reinstallerte og kun installerte nVidia drivere.

Konklusjonen er at skal man ha flere skjermkort i maskinen så sørger man for at alle er fra samme produsent. :)

Ok. Har du vista eller xp? Skal skaffe meg et Ati skjermkort til slik at begge er fra Ati. Håper det funker..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+867324

Ja. Da har jeg kjøpt et ati kort til, PowerColor HD2400 256MB. Har satt det inn og instalert driver. Men det skjer absolutt ingen ting... Fatter ikke hva som skal være så forbanna vanskelig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...