Gå til innhold

Ny bærbar pc - hjelp trengs

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere skrevet et innlegg her angående dillemaet mellom bærbar eller stasjonær pc. Siden jeg skal flytte til utlandet og studere der til høsten virker en bærbar pc som et fint alternativ. Regner med at studenthybelen blir liten og dermed er er vel plassen begrenset til enkelte ting. En bærbar pc kan jeg koble til en LCD-tv og slå to fluer i en smekk, nemlig at man kan se på tv og spille på stor skjerm. En stasjonær pc vil ta mer plass og vil også være tungvint å ta med seg.

Har sett på en del bærbare og fulgt med på diskusjonene her om hvilke bærbare pcer forumets medlemmer anbefaler. Det jeg har skjønt etter selv å ha eid to bærbare Acer pcer er at med disse pcene følger det med en del unødvendige programmer som jeg rett og slett ikke bruker. Jeg klarer meg fint med Office XP pakken og har i tillegg OpenOffice. Med tanke på skolearbeid er disse programmene ganske nyttige og OpenOffice er jo gratis.

Jeg har sett på mulighetene hos Dell og Multicom og liker spesielt at man kan konfigurere en del ting selv med tanke på harrdisk-størrelse, skjermkort osv.

Nå trenger jeg hjelp med å finne ut av skjermkort. Jeg er som nevnt tidligere i et annet innlegg her på forumet ikke en heavy gamer. Spiller for det meste strategispill eller rollespill. For eks. ønsker jeg at skjermkortet mitt tar spill som Warhammer: Dark Crusade, Warhammer 2 The witcher, Demigod (utgis 29. mai), Diablo 3 (ikke utgitt enda), Starcraft 2 (ikke utgitt enda), Red Alert 3 etc. Jeg ønsker da et skjermkort som varer en stund.

Når det gjelder OS har egen kopi av Vista så vil ikke ha en pc med slikt inni.

Jeg har sett på Dells XPS modellene og Multicoms modeller. Er det andre bærbare pcer som har et bra skjermkort og som ikke koster skjorta (tenker et sted mellom 7000-9000 kr.)

Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heavy gamer eller ikke. Spillene du nevner er krevende. 7-9000 for en pc tror jeg vil klare dem, men ikke med noe fancy ekstra. Pleier å si at bærbare koster 2-3 ganger stasjonær med samme ytelse.

Om du skal til utlandet, vil jeg anbefale å kjøpe noe med kvalitet. Så slepper du å stresse med reparasjoner. LG og Dell har veldig fin statistisk på slik.

Vista kopien du har er sannsynligvis OEM - med andre ord låst til EN spesifikk pc. Uansett selges det ikke bærbare pc-er uten Windows. (Noen få unntak, men du sparer ikke mye. Dell kjøper Windows-lisensene for om lag 100kr.)

Forstår ikke at du har plass til LCD-tv men ikke stasjonær, men bærbar er absolutt å anbefale til skolebruk. Sørg for god battertid, liten vekt, lite viftestøy og lyssterk skjerm.

Lenke til kommentar
Heavy gamer eller ikke. Spillene du nevner er krevende. 7-9000 for en pc tror jeg vil klare dem, men ikke med noe fancy ekstra. Pleier å si at bærbare koster 2-3 ganger stasjonær med samme ytelse.

Om du skal til utlandet, vil jeg anbefale å kjøpe noe med kvalitet. Så slepper du å stresse med reparasjoner. LG og Dell har veldig fin statistisk på slik.

Vista kopien du har er sannsynligvis OEM - med andre ord låst til EN spesifikk pc. Uansett selges det ikke bærbare pc-er uten Windows. (Noen få unntak, men du sparer ikke mye. Dell kjøper Windows-lisensene for om lag 100kr.)

Forstår ikke at du har plass til LCD-tv men ikke stasjonær, men bærbar er absolutt å anbefale til skolebruk. Sørg for god battertid, liten vekt, lite viftestøy og lyssterk skjerm.

Det er det som er greia, at jeg trenger en til skolen. Det med LCD-tv er bare et ønske, jeg kan ende opp med bare en bærbar pc for å si det slik. Alt avhegenger av hvor stor hybelen er. Er den liten så må jeg nok klare meg med en bærbar pc og kanskje får jeg plass til en tv der.

Det med Vista får jeg i så fall kjøpe av den forhandleren som selger pcen. Så du anbefaler Dell? Noen andre? Hva med Multicom?

Lenke til kommentar

Ingen erfaringer med multicom, men vet Dell har kvalitet på det de selger. Mye mulig mitt neste valg til bærbar.

Hva legger du i meningen "til skole"? Selv pc-er 10 år tilbake hadde word, men de hadde ikke 8 timer batteri og lyssterk skjerm.

Jeg ofret prosessorkraft til fordel av fleksibilitet. Min touch-pc med fire timer batteri var det ingen andre som hadde lignende i sin tid. Les litt på "tablet"-er, kjekke saker. Ellers finnes jo "netbooks" som BARE kan brukes til word og internet.

Alt er kompromiss. TV? Spill? Studievennlig?

Lenke til kommentar
Ingen erfaringer med multicom, men vet Dell har kvalitet på det de selger. Mye mulig mitt neste valg til bærbar.

Hva legger du i meningen "til skole"? Selv pc-er 10 år tilbake hadde word, men de hadde ikke 8 timer batteri og lyssterk skjerm.

Jeg ofret prosessorkraft til fordel av fleksibilitet. Min touch-pc med fire timer batteri var det ingen andre som hadde lignende i sin tid. Les litt på "tablet"-er, kjekke saker. Ellers finnes jo "netbooks" som BARE kan brukes til word og internet.

Alt er kompromiss. TV? Spill? Studievennlig?

For å si det litt enkelt så trenger jeg en bærbar pc som jeg kan drive på med litt av hvert på (deriblant spilling).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen :)

Siden jeg er student får jeg rabatter på en del pcer: Studentrabatt

Hva er å anbefales av Acer og Asus? Av Acer mener jeg at 6930G og 6935G er gode pcer som kan ta spill som Halo 2, Gears of War etc. Noen tips eller råd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...