Gå til innhold

Ny PC, SSD / i7 etc, ser OK ut til klokking / gaming?

Anbefalte innlegg

Hepp, holder på å gjør alvor av kjøp av ny PC nå, og som altid, så er det hit man kommer for å spørre om alt ser tipp topp ut :)

For å ha det sagt, blir en spille Pc hovedsakelig, overklokking etc også.

Alt av fil lagring skjer på server, så SSD'en får kun OS og programmer /spill å bryne seg med, Swap slår jeg av pga at det er så mye minne.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=24743

Det jeg er mest "skeptisk" på er minnet, burde jeg gå for raskere minne, eller er 1333MHz for treigt (og brikkene for dårlige) til klokking?

Ellers er det om hovedkortet er kurrant til klokking. Trenger ikke alle features som finnes på andre hovedkort, blir jo bare en harddisk på den (evt 2 i raid0), et skjermkort (iallefall til å starte med), osv.

Noen åpenbare feil som er gjort her mtp klokking?

Har Mist 1000W PSU, så strøm nok har jeg

Kan legge til at jeg har en 24" og en 20" LCD, så holder det med det minnet som er på skjermkortet, eller burde jeg gå for et med mere?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville lagt til en vifte til for at cpuen får mye kjøling. i7 blir varmt, men med 2 vifter på en noctua skal du klare 3.8 omtrent. 4 hvis du er heldig med batch. Jeg kjøpte selv fra it24, men var litt uheldig med batch. Den spiser vcore. Vil du klokke skikkelig legger du noen hundrelapper til og kjøper d0 fra netshop.

Jeg ville også heller tatt 2xvertex 30gb enn én x25-m. 2 vertex i raid 0 gir veldig god ytelse =)

Du vil ikke merke noe særlig forskjell på 1333 og 1600. i7 plattformen er flinkere til å utnytte komponentene. Når du klokker er det dog viktig at rammen ikke blir flaskehals og at du har litt å gå på når du skal sette ned minnemulti for å finne max BCLK. Av den grunn ville jeg vurdert 1600.

Det faller ned på hvor mye du vil klokke og hvor mye penger du vil bruke.

Skjerkortet ditt vil fungere fint. Kjører selv 24" 1920x1200 med en 4850.

Endret av freonor
Lenke til kommentar

Er ikke snakk om klokking på noe høyt nivå, men iallefall moderat klokking til å starte med, og øke dette ettersom det trengs.

Jeg vil uansett oppleve en sinnsyk økning i hastighet da jeg går fra en noe sliten og utrangert rigg.

(Opteron [email protected], 2gb ram, GF 7900 og snurredisk)

Eneste grunnen til at jeg satte X25 SSD er pga alt snakket som har vært med dårlige kontrollere og firmware etc, og at Intel ikke har disse problemene som mange andre har.

Kan hende OCZ har fikset dette i Vertex, skal lese meg grønn på dette før jeg bestiller, da SSD er ganske nytt og med noen barnesykdommer :)

Edit:

Det som er hovedsaken til Intel er det nedenfor her

4KB Random Write Speed

Intel X25-M 23.1 MB/s

OCZ Vertex 2.41 MB/s (som fortsatt er MYE bedre enn andre SSD)

Men, 2x Vertex blir jo sykt mye raskere på andre ting

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Legg WoW på diskene så vil du se raskere loads ;)

EDIT: Leste første posten din igjen. Du skal bare ha én disk? Lurt å ha en som du kan legge musikk og store filer som du ikke trenger tilgang til ofte. Også programmer og spill du ikke spiller ofte eller hvor lastetiden ikke er såå viktig. 60GB blir fort fullt.

Endret av freonor
Lenke til kommentar

Har server til filmer/musikk etc :)

Og spotify er jo elsk

Ser jeg at behovet for mere disk kommer, så er det uansett ikke noe stort problem å kjøpe en snurredisk.

Men ja, ser problemet med bare 60GB, 15-18GB til OS, og 42-45GB til andre ting. men tror dette skal gå bra om jeg bare lærer meg til å lagre en del på server :)

Edit: Ble usikker på hvor mye plass Win7 x64 tar nå, men 18GB bør holde?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Jeg ville ha beholdt Intel disken, prisen på Vertex er litt kunstig høy akkurat nå.

80GB for 2750,- vs 60GB for 2500,-

I tillegg er ytelsen på Intel bedre per disk og forskjellen blir ikke stor i ytelse. Raid-0 er også litt mer risikabelt og "tricky" å få til så med mindre du er svært opptatt av raid-0 ville jeg som sagt ha tatt Intel disken.

(har både Vertex og Intel selv)

edit:

Det anbefales generelt å ha en del plass ledig på SSD'n da ytelsen faller kraftig når den er for full. Derfor bør du kjøpe en SSD som har mer plass enn du trenger og ev. ha ewn disk i tillegg for avlastning.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Husker ikke hvor mye min tok etter innstallering, men 18gb er mer enn nok ihvertfall!

Anvil: Ytelse/pris så vinner vertex med god margin. Mer risikabelt med raid0, ja, men fortsatt så er SSD'er mye tryggere enn vanlige disker fordi de ikke har noen bevegelige deler. "Tricky" ikke i det hele tatt. Tar omtrent 30 sekunder å sette opp raid.

Lenke til kommentar

Det tar nok litt mer enn 30sekunder ;-)

Skal Vertex yte optimalt må du kjøre alignment på den.

(edit: i raid sammenheng)

I tillegg har det vært mange oppdateringer av FW (som er bra da de gir mer ytelse), nedsiden av dette er at du må ta diskene ut av raid for å oppgradere FW. TRIM er heller ikke støttet på raid enda men det kommer nok når W7 blir offisielt lansert.

Ytelsen på raid-0 er i praksis ikke like stor som den er i benchmarks.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Sant nok. Raid 0 tar fortsatt 30 sekunder. Alignment tar lenger tid. Det tar typen 2-3 minutter.

Oppdatering av FW tar typ 10 sekunder. Sett inn cd. Boot. trykk noen knapper - ferdig. Enig at det er dumt at man må ta dem ut av raid, men det finnes mange programmer som lagrer image av diskene og han har filserver. Ikke noe problem. TRIM er ikke ytterst nødvendig heller.

Ytelsen på raid 0 er så god som den er. Benchmarks betyr ikke nødvendigvis økt ytelse på alle mulige ting man gjør med dataen. Crystaldiskmark blir brukt på oczforumet fordi den oversetter ganske godt med tanke på ytelse i virkeligheten. Nå har jeg ikke testet én vertex, men 2 fungerer veldig bra for meg. Alt går fortere. Grunnen til at man merker mest forskjell når man går fra 7200rpm til SSD er seektime, ikke read/write. Benchmarks viser veldig godt hva diskene klarer. Raid 0 øker ytelsen på read/write betraktelig.

Lenke til kommentar

Oppdatering av FW, minimum 30min, kanskje en time litt avhengig av hvor mye data man har.

Sier ikke at raid-0 ikke fungerer men det er litt mere styr.

Har selv raid-0 med 4 SSD'er ;-)

(ikke pga ytelse men pga plassbehov)

Lenke til kommentar

Da tar du bare en ren oppgradering og får da ikke ytelsen tilbake.

I tillegg skal man ta backup da det er en mengde eksempler på at flashing av FW på Vertex ikke går bra.

(ikke bare Vertex det anbefales av Intel også)

Så normal prosedyrer er.

Backup->FW (hvis man ikke skal ha ytelsen tilbake)

Backup->FW->Restore (hvis man vil ha ytelsen tilbake)

edit:

Har nå gitt mine input, det får bli opp til OP om han ønsker merarbeidet med raid-0, for noen er det verdt det og for andre ikke.

Saken er bare det at det er ikke alle som er like interessert i å bruke tid og ressurser på dette, mens andre synes det er helt topp.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Fint med diskusjon synes jeg :)

Backup av 60GB er det bare å sette av tid til, ser ikke på det som noe minus. Eneste jeg kan komme på som sliter er om raidet mister konfig pga full reset av bios etc. skjedde på serveren en gang (men der var det raid1, så dataene var jo identiske på diskene), men skeptisk på hvordan dette oppfører seg på Raid0

Er det bare å bygge opp raidet igjen og så er det oppe å går?

Allignement, er dette noe som gjøres i raidopsettet, eller i software etter OS install etc?

Edit

Etter å ha lest litt, ser ut til at jeg faller på Win 7 x64 pga mye optimalisering mot SSD

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Da tar du bare en ren oppgradering og får da ikke ytelsen tilbake.

I tillegg skal man ta backup da det er en mengde eksempler på at flashing av FW på Vertex ikke går bra.

(ikke bare Vertex det anbefales av Intel også)

Så normal prosedyrer er.

Backup->FW (hvis man ikke skal ha ytelsen tilbake)

Backup->FW->Restore (hvis man vil ha ytelsen tilbake)

edit:

Har nå gitt mine input, det får bli opp til OP om han ønsker merarbeidet med raid-0, for noen er det verdt det og for andre ikke.

Saken er bare det at det er ikke alle som er like interessert i å bruke tid og ressurser på dette, mens andre synes det er helt topp.

Forstår ikke helt at du synes det er så tungvint. Jeg brukte vel totalt sett 15-20 minutter fra jeg pakket ut diskene til raid0 var oppe og gikk, ferdig flashet. Og har man et oppsett man liker trenger man ikke flashe ny FW for de ekstra 10MB/s som man ikke kommer til å merke i vanlig bruk uansett.

Restore? Tenker du på wiper?

Fint med diskusjon synes jeg :)

Backup av 60GB er det bare å sette av tid til, ser ikke på det som noe minus. Eneste jeg kan komme på som sliter er om raidet mister konfig pga full reset av bios etc. skjedde på serveren en gang (men der var det raid1, så dataene var jo identiske på diskene), men skeptisk på hvordan dette oppfører seg på Raid0

Er det bare å bygge opp raidet igjen og så er det oppe å går?

Allignement, er dette noe som gjøres i raidopsettet, eller i software etter OS install etc?

Edit

Etter å ha lest litt, ser ut til at jeg faller på Win 7 x64 pga mye optimalisering mot SSD

Alignment gjør du før du innstallerer OS, etter at du har satt opp raid0. Sjekk ocz sine forum. Utrolig mye bra info der. Veldig hjelpsomme folk.

Lenke til kommentar
Forstår ikke helt at du synes det er så tungvint. Jeg brukte vel totalt sett 15-20 minutter fra jeg pakket ut diskene til raid0 var oppe og gikk, ferdig flashet. Og har man et oppsett man liker trenger man ikke flashe ny FW for de ekstra 10MB/s som man ikke kommer til å merke i vanlig bruk uansett.

Jeg sier ikke at det er tungvint, det er bare en god del ekstra merarbeide i forbindelse med ny FW.

For en normal bruker er dette uoverkommelig mens for de som har litt peiling er det null problem. (ikke alle har like god kontroll på bios, raid oppsett osv)

Restore? Tenker du på wiper?

Nei, jeg tenker ikke på Wiper jeg tenker på en helt vanlig restore av backup eller image fra f.eks TrueImage som jeg bruker.

Hvis du skal ha tilbake ytelsen (som fra fabrikk) må du kjøre full oppdatering av FW som sletter alle data på SSD'en.

Du må dermed ta en backup/image og kjøre restore for å få tilbake data.

Kjører du en ren oppgradering av FW får du bare ny FW og ytelsen blir da ikke endret bortsett fra den ytelsesøkningen som FW'n gir i utgangspunktet.

Jeg har hatt Vertex siden den kom til Norge og har sådan vært igjennom prosessen endel ganger (har 3 Vertex) og de første FW'ene var ikke noe man gjorde bare for morro skyld.

De var rett og slett nødvendige. (bugs, tildels alvorlige som f.eks korrupte partisjoner)

Ønsker du å fortsette diskusjonen kan vi ta den i den store SSD tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...