Gå til innhold

Endeli skaffet meg blitz, og trenger tips !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruk blits utendørs, hvert fall i sollys.

Forsøk å unngå å bruke blits innedørs, da er det "bedre" med raske objektiver, ja kanskje også øke ISO hvis du har et kamera som er god på høy ISO.

Du kan gjerne bruke 30K på full format kamera og lysterk optikk.

Jeg vedder på at en person som kjøper ett entry level dSLR + kit objektiv og billige hel manuelle blitser pluss softbokser/paraply til en total verdi av 6-7K kan få til mye bedre portretter enn det du kan. Det er bare å lære seg å bruke lyset. Bare se på hva Cruel, Devisor og mange andre her inne får til.

Kjempebra video med Joe McNally! Nikon kan virkelig det der med blits styring.

Bare synd at ingen av oss er sponset eller tjener så bra som han gjør. Jeg har hvetfall ikke råd til 4-6 SB-800/900, diverse stativer itillegg til kamera. Så jeg holder meg til "the cheap stuff from China". :p

Lenke til kommentar
Bruk blits utendørs, hvert fall i sollys.

Forsøk å unngå å bruke blits innedørs, da er det "bedre" med raske objektiver, ja kanskje også øke ISO hvis du har et kamera som er god på høy ISO.

Du kan gjerne bruke 30K på full format kamera og lysterk optikk.

Jeg vedder på at en person som kjøper ett entry level dSLR + kit objektiv og billige hel manuelle blitser pluss softbokser/paraply til en total verdi av 6-7K kan få til mye bedre portretter enn det du kan. Det er bare å lære seg å bruke lyset. Bare se på hva Cruel, Devisor og mange andre her inne får til.

...antar at du ikke svarer direkte til meg siden du ikke kjenner meg, og heller ikke hvilket utstyr/erfaring jeg har med portrettfotografering. Så jeg lar den ballen ligge død...

Generelt bør du unngå blits innendørs for å fange de lystonene som er inne. De blir liksom litt overdøvet av lyset fra en blits. Men er det portrett du skal ta, kan du gjerne bruke blits innendørs. Og, som andre allerede har fortalt, denne bør du rette mot noe reflekterende så du ikke blitset lyset direkte mot modellen.

Lenke til kommentar
Haha. Nå må dere slutte. Har Julie Pike null forståelse for blitz fordi hun kun bruker naturlig lys? Eller Signe Vilstrup som sier blitz er det verste hun vet? Det er en smaksak gutter, og har ingenting med forståelse for lys å gjøre.

Smil og vær glad. :)

Tja, Signe Vilstrup sa vel bare at hun ikke likte å bruke. Foretrakk fastlys fordi det er WSYIWYG ;=)

Tviler på at noen av de ikke liker bilder tatt med blits på en generell basis ;)

Men såklart, mye som er sagt i tråden her er litt spesielt. Det er ikke noe problem å ta bilder i fult sollys om du har god kontroll på eksponeringen din etc, og det blir - såklart - ikke nødvendigvis bedre bilder av å bruke blits.

Poenget er at bare fordi man ikke liker blitz, så betyr ikke det at man ikke kan eller har forståelse for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...